چرا دانمارکی‌ها از مالیات‌های بالا استقبال می‌کنند؟

بر اساس گزارش بنیاد مالیات، اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود یک‌سوم دستمزد خود را به عنوان مالیات پرداخت کردند. جای تعجب نیست که بار مالیاتی در سراسر اروپا به طور قابل‌توجهی متفاوت است و کارگران در اروپای غربی و کشورهای توسعه یافته به میزان قابل‌توجهی بیشتر مالیات پرداخت می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانمارک (۵۵.۹ درصد)، اتریش (۵۵ درصد)، پرتغال (۵۳ درصد)، سوئد (۵۲.۳ درصد) و بلژیک (۵۰ درصد) از جمله کشورهایی هستند که بالاترین نرخ مالیات بر درآمد شخصی را دارند.

از سوی دیگر رومانی، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، کوزوو و مقدونیه شمالی، همگی با ۱۰ درصد مالیات، کشورهای اروپایی با کمترین مالیات هستند.

چرا شهروندان دانمارکی از مالیات‌های بالاتر استقبال می‌کنند؟

همه اروپایی‌ها از مالیات‌های بالا ناراضی نیستند، از جمله در دانمارک، جایی که میزان حتی به ۵۵.۹ درصد می‌رسد. بسیاری از شهروندان، پرداخت مالیات را سرمایه‌گذاری در آینده جمعی کشور، جامعه یا مشابه خرید کیفیت معینی از زندگی می‌دانند. دانمارک طبق گزارش جهانی شادی ۲۰۲۳ برای چهارمین سال متوالی در رتبه دوم شادترین کشور جهان قرار گرفت.

این امر به همه اقشار جامعه، صرف نظر از جنسیت، موقعیت اجتماعی‌سیاسی یا اقتصادی اجازه می‌دهد تا از فرصت‌های یکسان استفاده کنند، بنابراین بار اقتصادی و اجتماعی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. اکثر تحصیلات، به‌ویژه آموزش عالی در دانمارک رایگان است و دانشجویان نیز از دولت دانمارک کمک‌هزینه دریافت می‌کنند.

این حمایت برای محل کار ادامه دارد و والدین از ۵۲ هفته مرخصی والدین برخوردار هستند که از این تعداد ۳۲ هفته توسط دولت پرداخت می‌شود. مدل بازار کار دانمارک همچنین انعطاف‌پذیری را برای کارفرمایان و امنیت را برای کارگران فراهم می‌کند و در عین حال بر مشارکت فعال نیروی کار تأکید می‌کند. این امر به کارگران و دولت اجازه می‌دهد تا در صورت بیکاری یک شبکه ایمنی ایجاد کنند.

به این ترتیب، بسیاری از پرداخت سهم مالیات خود کاملاً راضی هستند، به خصوص اگر خدمات عمومی که واقعاً دریافت می‌شود کیفیت بالایی داشته باشد.

چرا دانمارکی‌ها از مالیات‌های بالا استقبال می‌کنند؟

آیا سیستم‌های تأمین اجتماعی قوی برای جبران مالیات‌های سنگین کافی است؟

برای اتریش، کشور دیگری با مالیات ۵۵ درصدی، سیستم بیمه اجتماعی که شامل سیستم بیمه سلامت قانونی، بیمه بازنشستگی قانونی، حوادث کار، بیکاری و زایمان می‌شود، بسیار ارزشمند است.

در کشورهایی مانند بلژیک، افراد مجرد بدون فرزند بیشترین مالیات را متحمل می‌شوند، در حالی که برای زوج‌های متأهل دارای این مبلغ، کمی کمتر است.

اگرچه این کشور دارای کیفیت بالای مراقبت‌های بهداشتی است، ثبت‌نام برای این امر می‌تواند فرایندی طولانی و پیچیده باشد که شامل ثبت‌نام صندوق تأمین اجتماعی و بیمه سلامت عمومی می‌شود.

مشوق‌های مالیاتی کمتر در کشورهای اروپای شرقی

برای کشورهای اروپای شرقی و جنوب‌شرقی مانند رومانی، بلغارستان و بوسنی و هرزگوین که هنوز در حال توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد خود هستند، مالیات‌های پایین راهی برای جذب و امیدواری سرمایه‌گذاری خارجی است.

این کشورها اغلب هزینه‌های کار و تولید ارزان‌تر، معافیت‌های مالیاتی و انبوهی از بازارها و فرصت‌ها را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، اغلب می‌توانند استاندارد زندگی بهتری را نیز فراهم کنند، زیرا هزینه زندگی به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از اکثر کشورهای اروپای غربی است.

کد خبر 726335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.