برای ایجاد عدالت فرهنگی به توسعه فرهنگسراها نیاز داریم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: برای ایجاد عدالت در امر ارائه خدمات فرهنگی به همه اقشار جامعه و به ویژه جمعیت ۴۰۰ هزار نفری ساکن در حاشیه شهر در قالب ۳۷ شهرک مسکونی نیازمند توسعه و ساخت فرهنگسراهای جدید می باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ایمان درخشی امروز _سه‌شنبه هفدهم بهمن _ در نشست خبری اظهار کرد: کار فرهنگی کاری بسیار سخت و زمان بر است و انجام این کارها در منطقه و محدوده‌ای که با تنوع فرهنگی مواجه است به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

وی گفت: انجام کار فرهنگی در کلانشهر کرمانشاه به دلیل وجود قومیت‌ها و مذاهب مختلف با تنوع و سلایق متفاوت در حوزه تفکر، پوشش، لهجه، مذهب و گویش بسیار سخت است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: به دلیل وجود این خرده فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب و سلایق مختلف در کرمانشاه و برای برنامه‌ریزی فرهنگی در گام اول باید آسیب‌ها را به درستی شناسایی و احصا کنیم و یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در کرمانشاه بحث همین توپوگرافی متنوع فرهنگی است و همین امر کار ما را دشوار کرده است.

وی افزود برای اینکه ریل گذاری فرهنگی در کلانشهر کرمانشاه را صحیح انجام دهیم، بر سه حوزه رویدادهای تقویمی، کارهای زیرساختی و اثرگذار و کار سایر ادارات متمرکز شده‌ایم و محور کار خود را بر پنج حوزه اصلی ارزش‌های دینی و انقلابی، هویت، نشاط، ورزش و سلامت و زندگی در شهر متمرکز کرده‌ایم.

درخشی گفت: به عنوان مثال در بحث ارزش‌های دینی و انقلابی کارهای ارزشمندی همچون فضاسازی اربعین، موکب کودکان حسینی و جشنواره نقاشی با موضوع حمایت از کودکان غزه را برگزار کردیم و در بحث هویت، برنامه‌هایی مانند برگزاری بزرگداشت آیت الله سید مرتضی نجومی و یا اجتماع بزرگ دختران فاطمی را برگزار کردیم که با استقبال و تقدیر امام جمعه کرمانشاه همراه شد.

وی سپس گفت: در حوزه نشاط نیز، کارناوال‌های شادی در شهر و برگزاری ارکستر فیلارمونیک در خیابان را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار کردیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: در گام اول برای اجرای برنامه‌های فرهنگی نیاز به زیرساخت داریم و در همین راستا به طور جدی پیگیر توسعه فرهنگسراها هستیم و در حال حاضر شش فرهنگسرای دولت آباد، گل نرگس واقع در ابتدای شهرک ژاندارمری، کوثر واقع در پارک درخشان، فرهنگسرای شهید سلیمانی واقع در جوانشیر، فرهنگسرای پروفسور کزازی واقع در کارمندان و فرهنگسرای تخصصی ایثار و مقاومت در سطح شهر کرمانشاه فعال هستند.

وی گفت: این تعداد فرهنگسرا برای کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه جوابگو نیست و نیاز داریم فرهنگسراهای بیشتری را به ویژه در مناطق حاشیه نشین شهر راه‌اندازی کنیم، در همین راستا لایحه‌ای را به شورای شهر فرستاده‌ایم تا بتوانیم در گام اول و با فوریت شش فرهنگسرای استیجاری را در مناطق حاشیه شهر راه‌اندازی کنیم.

درخشی گفت: اگر شورای شهر همراهی کند و در بودجه سال آینده مصوب شود، سه فرهنگسرای دیگر در سطح پارک‌های شهر کرمانشاه ایجاد می‌کنیم که البته بزودی یک فرهنگسرا در شهرک کرناچی با موافقت شهردار کرمانشاه و شهردار منطقه هفت قرار است به زودی راه‌اندازی شود.

وی گفت: در فرهنگسراها کلاس‌های آموزشی و هنری با تعرفه بسیار پایین نسبت به سایر مراکز و آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شود و افراد در تمام رده‌های سنی می‌توانند با هزینه بسیار پایین از کلاس‌های فرهنگی، هنری، علمی و … بهره‌مند شوند و برای ایجاد عدالت در امر ارائه خدمات فرهنگی به همه اقشار جامعه و خصوصاً جمعیت چهارصد هزار نفری ساکن در حاشیه شهر در قالب ۳۷ شهرک مسکونی نیازمند توسعه و ایجاد فرهنگسراهای جدید می‌باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در ادامه به تشریح برخی از برنامه‌های آینده این سازمان پرداخت و گفت: طرح «زنگ شهروندی» که در گذشته اجرای آن را داشتیم و مدتی به فراموشی سپرده شده بود مجدداً در سطح شهر کرمانشاه آغاز می‌شود.

وی افزود: در این برنامه با همکاری آموزش و پرورش انیمیشن‌های آموزش شهروندی تولید شده و در شبکه "شاد" برای دانش آموزان پخش می‌شود، همچنین گروه‌های آموزشی در قالب نمایش از اردیبهشت ماه در مدارس حضور یافته و آموزش‌های شهروندی را به دانش‌آموزان خواهند داشت.

درخشی در پایان گفت: یکی از کارها و برنامه‌های شاخص دیگری که آن را دنبال می‌کنیم طرح "شهیر" است، طرحی که در آن افراد گمنامی که کارهای خاص فرهنگی و هنری انجام دهند تجلیل شده و به جامعه معرفی می‌شوند.

کد خبر 726248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    با سلام و احترام ، توسعه فرهنگسراها کاری مهم و خردمندانه هست ، امیدواریم که بازنشستگان هم در این مراکز حضور پیدا کنند و تجربیات خودشان را بصورت گفتگو در اختیار دیگران قرار دهند . سرفراز باشید **