برگزاری انتخابات یکی از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انتخابات یکی از مهمترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است، گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات اولویت اول است و اینکه چه کسی انتخاب شود اولویت دوم را دارد.

محمود معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه‌های مختلف به ویژه انتخابات را یکی از مهمترین این دستاوردها برشمرد و اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم متوجه نمی‌شدند که انتخابات چیست؛ در دوران پهلوی هیچکس برای انتخاب شاه مملکت در صحنه حضور نداشت و یا حتی مردم برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای ملی آن زمان حضوری نداشتند اما بعد از پیروزی انقلاب مردم از ابتدا در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند.

وی افزود: جمهور یعنی مردم و جمهوری یعنی مردمی؛ لذا شکل نظام جمهوری و محتوای آن اسلامی شد یعنی مردم در چارچوبه اسلام در همه صحنه‌های اداره کشور حضور پیدا می‌کنند که یکی از مهمترین تفاوت‌های نظام سیاسی امروز با گذشته است.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: مردم در انتخابات شورای شهر به صورت غیر مستقیم در انتخاب شهردار شرکت می‌کنند؛ با انتخاب رئیس جمهور در انتخاب وزرا به صورت غیرمستقیم حضور دارند و با انتخاب خبرگان رهبری در انتخاب رهبر دینی و سیاسی جامعه به صورت غیرمستقیم اثرگذار خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در همه صحنه‌های مشهود است، ابراز کرد: یکی دیگر از مصادیق این حضور را می‌توان در شکل‌گیری نهادهای مختلف دید در صورتی که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اینچنین نبود و مردم در ذیل یک حکومت وراثتی، طایفه‌ای و فامیلی زندگی می‌کردند.

معلمی با بیان اینکه مردم باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و مانند گذشته حضور خود را در همه صحنه‌ها بیشتر و اثرگذارتر کنند، به مقایسه ارتباطات سیاسی زمان قبل و پس از پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: در خصوص ارتباطات سیاسی نیز می‌توان حضور غیرمستقیم مردم را مشاهده کرد؛ مردم دولت مستقیم و وزیر امور خارجه را غیرمستقیم انتخاب می‌کنند و وزیر امور خارجه مسئول ارتباطات ایران و سایر کشورها است؛ بنابراین نقش مردم در ارتباطات سیاسی با سایر کشورها انکارناپذیر است.

وی اضافه کرد: دشمن ما وقتی حضور مردم در صحنه و پشتیبانی آنها از نظام را مشاهده می‌کنند، جرأت مقابله با ایران اسلامی و قدرتمند را نخواهند داشت و بر همین اساس بود که در جنگ هشت ساله تحمیلی، با وجودی که ایران تنهای تنها بود اما حضور مردم جنگ را به نفع ایران به پیروزی رساند.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: دنیا این مسئله را فهمید و کشورهایی که در ذهن خود تفکر تهاجم به ایران اسلامی را داشتند، به دلیل همین حضور مردم نتوانستند افکار خود را به منصه ظهور برسانند؛ بنابراین در سیاست خارجه نیز حضور مردم پشتوانه اصلی امنیت کشور خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: مردم باید موقعیت حضور و تأثیرگذاری خود را مغتنم بشمارند و بدانند مشارکت حداکثری در انتخابات اولویت اول است و اینکه چه کسی انتخاب شود اولویت دوم را دارد.

کد خبر 726059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.