«رویاشهر» نقطه عطفی در ساخت انیمیشن‌های متکی به فانتزی است

کارگردان انیمیشن «رویاشهر» گفت: به نظر من انیمیشن «رویاشهر» و «پسر دلفینی» نقطه عطفی در شروع ساخت انیمیشن‌های متکی به جهان فانتزی با پارامترهای مورد نیاز هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در آخرین لحظات از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه‌ای انیمیشن سینمایی «رویاشهر» برگزار شد؛ در این نشست محسن عنایتی نویسنده و کارگردان، مصطفی حسن‌آبادی تهیه‌کننده، بهزاد عبدی آهنگساز و علیرضا زارع مدیر پروژه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مصطفی حسن‌آبادی، تهیه‌کننده این انیمیشن اظهار کرد: انیمیشن «رویاشهر» تقریباً از اواسط سال ۹۹ مراحل تولید آن شروع شد و هفت ماه مشغول پیش تولید بودیم. در دوران شیوع کرونا مشغول کار شدیم و با چالش‌های متعددی همراه شدیم و هیچ‌کدام از سازمان‌ها و سازمان‌ها مایل به ساخت انیمیشن سینمایی نبودند. تولید این انیمیشن نزدیک به چهار سال طول کشید و دوستانی نزدیک به ۲۰۰ نفر ما را همراهی کردند.

وی افزود: با استقبال ویژه که از انیمیشن شد، معضل حمایت تا جایی حل شد و این انیمیشن محصول مشترک چند سازمان از جمله سازمان سینمایی سوره است.

در بخش دیگر این نشست محسن عنایتی کارگردان این انیمیشن اظهار کرد: ما در گروه آینده‌نگار به‌طور کلی چالش‌طلب هستیم. انیمیشن «بنیامین» اتفاقات عجیبی را در اکران به دنبال داشت، اما با همه قضایا تمام شد. انیمیشن تولیدش بسیار سخت است.

وی ادامه داد: بعد از تجربه «بنیامین» فکر کردیم چطور می‌شود سخت‌ترین کار ممکن را پیش ببریم و به سراغ ساخت جهان فانتزی رفتیم، یعنی چیزی که به‌خصوص استودیوهای آمریکایی دنبال آن هستند؛ ما در این خلق جهان فانتزی زمان زیادی نداشتیم و به شکل فشرده همه‌چیز را از نظر نیازهای قهرمان خود چیدیم.

این تهیه‌کننده افزود: «پسر دلفینی» نیز چنین کاراکتری داشت و در این سبک قرار می‌گرفت؛ به نظر من انیمیشن «رویاشهر» و «پسر دلفینی» نقطه عطفی در شروع ساخت انیمیشن‌های متکی به جهان فانتزی با پارامترهای مورد نیاز هستند. یکی از هدف‌های اصلی ما این بود که قصه مخاطب بزرگسال را نیز درگیر کند.

بهزاد عبدی، آهنگساز گفت: چون موسیقی را به ذات خود دوست دارم و همه چیز وقتی بار درام به خود می‌گیرد؛ بسیار ارزشمند است و دوست داشتم در این کار و در کنار این گروه دوست داشتنی باشم. بعد از همکاری‌های گذشته باز به من لطف داشتند و من هم تلاش کردم با فانتزی کار را همراه کنم و این انیمیشن نزدیک به ۵۰ دقیقه موسیقی اورجینال داشت.

وی ادامه داد: انیمیشن تنها تفاوتش نداشتن بازیگر و داشتن صداپیشه است وگرنه بسیار قابل اعتناست.

علیرضا زارع، مدیر پروژه بیان کرد: در پروژه انیمیشنی فرایندی را برای تولید تهیه می‌کنیم و با یک تیم مواجه هستیم. این ارتباط است که تولید را شکل می‌دهد و پیش از آنکه محصول ما یک انیمیشن باشد، محصول ما یک تیم قوی بود.

محسن عنایتی، نویسنده و کارگردان درباره طراحی لوکیشن‌های فیلم گفت: برای طراحی لوکیشن‌ها و صحنه منابعی داشتیم که با جهان فیلمنامه مرتبط بود، اما در اجرا مشکلات زیادی داشتیم. در نهایت به ترکیبی رسیدیم که از خروجی آن هم راضی هستیم. بر اساس شبکه نماد تمام طراحی‌ها را پیش بردیم.

این کارگردان درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نزدیک به شش ماه روی فیلمنامه کار کردیم و در طول پروژه اصلاحاتی در آن اتفاق افتاد. تلاش کردیم اصول فیلمنامه‌نویسی را تا جایی که توانستیم رعایت کنیم. بسیاری از انیمیشن‌های ما غیرمنطقی هستند و مخاطب را کودک فرض می‌کنند و سطح بسیاری از اتفاقات و معناها را پایین می‌آورند که ما تلاش کردیم اثر اینگونه نباشد.

حسن‌آبادی گفت: اینکه کار ضعف‌هایی دارد ما خودمان قبول داریم و اگر نسبت به کارهای قبل خود مقایسه کنیم چنین چیزی وجود ندارد و گام بلندی برداشتیم. به‌طور قطع تجاربی که در این مدت به دست آوردیم به ما کمک خواهد کرد تا آثار بهتری را تولید کنیم. اگر ساخت انیمیشن از بازه‌ای فراتر رود دیگر از نظر اقتصادی درست نیست.

وی افزود: نسبت به دوره ۳۷ که در جشنواره فجر بودیم نگاه مسئولان و مخاطبان بسیار بهتر شده است و امیدوارم این روند رشد همچنان ادامه داشته باشد.

عنایتی گفت: پس از جشنواره تغییرات کوچکی در انیمیشن خواهیم داشت.

کد خبر 725984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.