احیای دریاچه ارومیه نیازمند «مدیریت نرم» است / اصلاح چاه‌های غیرمجاز توسط وزارت نیرو

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل نشست ستاد احیای تالاب‌های کشور تاکید کرد که احیای دریاچه ارومیه نیازمند مدیریت نرم است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه مراسم امضای سند همکاری برنامه اقدام محیط زیست و خانواده در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه نیازمند مدیرت نرم و اصل بر این است که الگوی کشت واقعی توسط وزارت جهاد کشاورزی در حوضه آبخیز پنج میلیون هکتاری دریاچه ارومیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: چاه‌های غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه توسط افرادی برای تفنن و خوش‌گذرانی حفر و قرار شده است تا توسط وزارت نیرو این امر اصلاح شود. در آخرین نشست ستاد احیای تالاب‌های کشور به صورت دقیق این مسائل مطرح و نقش دستگاه‌ها نیز مشخص شده است. آبی که از بالا چه از حریم سطحی و چه از حریم زیر زمینی می‌آید، توسط گونه‌های پرآب‌بر نظیر یونجه یا گونه سیب درختی و چغندر مصرف می‌شود که باید این گونه‌ها جایگزین شوند، این امر بیشتر توسط افرادی رخ داده است که از روستاییان نیستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تکلیف دستگاه‌ها برای انجام وظایف خود برابر احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: وقتی ستاد تشکیل می‌شود، مصوبات ستاد در قالب قانون است و دستگاه‌ها باید آن اجرا کنند، در راستای احیای دریاچه ارومیه اصل بر این قرار گرفته است که گونه‌های آب بر در منطقه حذف شوند.

کد خبر 725393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.