رشد کمی و کیفی هجدهمین جشنواره شعر فجر / گرامیداشت هنر از اهداف جشنواره شعر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره سال جاری شعر فجر، جشنواره‌ای فاخر بود که نسبت به گذشته رشد کمی و کیفی مخصوص داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آئین پایانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تبریک آغاز چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: خدا را شاکریم که اختتامیه هجدهمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است، جشنواره سال جاری جشنواره‌ای فاخر بود و نسبت به گذشته رشد کمی و کیفی خوبی داشت.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار اثر در بخش‌های مختلف به جشنواره ارسال شد و علاوه بر آن در بخش داوری هم شخصیت‌های اندیشمندی حضور داشتند، افزود: آقای قزوه زحمت بسیاری کشید و این اتفاق مهم را با همراهی دوستانم در صداوسیما به اقدامی کامل و همه‌جانبه به اثرگذاری بالا تبدیل کردند، در همه استان‌ها محافل ادبی جشنواره برگزار شده است و پخش تلویزیونی خواهد داشت، در ایام ماه مبارک رمضان هر شب پخش آئین شعر فجر را شاهد خواهیم بود که اتفاقی مهمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در وزارت فرهنگ تجلیل و تعظیم شعر و ادب را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: سال گذشته در جشنواره شعر فجر آقای مؤدب به عنوان دستیار وزیر در امر شعر انتخاب شدند و کارهای مهمی انجام دادند و پس از آن نیز شورای شعر وزارتخانه شروع به کار کرد، در اقدام مهم دیگر سند موسیقی ایران را به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهمی از آن به ترانه و شعر مربوط است‌.

اسماعیلی با بیان اینکه هویت ملی جامعه ایرانی با شعر و ادب گره خورده است، تاکید کرد: مفاخر ارزشمند این ملک به‌طور عمده از حوزه شعر و ادب هستند تا جایی که شعر به زبان حکمت و اخلاق تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه باید در نظام آموزشی تحول ایجاد کنیم، تصریح کرد: به‌هم پیوستگی زبانی که برای ما مایه تفاخر است باید تحکیم شود؛ با ورود فناوری‌های نوین به عرصه شعر و زبان با تهدیدات جدی مواجه هستیم که این مسئله مسئولیتی مضاعف را متوجه ما می‌کند و امید است بتوانیم تحولات مهمی را در حوزه آموزشی رقم بزنیم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه فرزندان ما باید به‌خوبی شاهنامه، گلستان و بوستان را بخوانند، گفت: جشنواره شعر تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌شود، بلکه هدف اصلی گرامیداشت این هنر است، شعر فارسی را داریم اما در کنار آن باید به اشعاری که به زبان‌های محلی سروده شده است هم توجه کنیم و دنبال برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر بلوچ هستیم.

اسماعیلی با بیان اینکه زبان ملی ما زبان فارسی است اما در کنار آن به زبان محلی و گویش‌ها نیز باید توجه کنیم، تاکید کرد: شعر در همه این مرز و بوم زنده است و این اشعار به‌تبع خود موسیقی‌های محلی خودش را نیز به دنبال دارد؛ کشور ما کشور شعر و ادب است.

وی با اشاره به تجلیل از استاد اخلاقی افزود: مایه خوشبختی بود که سال جاری هم از شاعری بلندآوازه که معلم اخلاق است، تجلیل شد، اشعار او طراوت شعرهای سهراب سپهری را دارد و مورد تکریم رهبر انقلاب هم قرار گرفته است و امید است خداوند به همه شعرای این مرز و بوم توان و قوت عنایت فرماید.

وزیر فرهنگ با اشاره به نفوذ زبان فارسی در جغرافیای تمدنی ایران گفت: در کاخ‌های عثمانی اشعار فارسی حک شده است، در تاجیکستان یکی از شعرا به ما گفت همچنان در برخی مناطق اسم دخترانمان را ایراندخت می‌گذاریم که نشان‌دهنده حوزه عمیق فرهنگی و هویتی ماست. ایران را در مرزهای سیاسی محصور نمی‌دانیم هر کسی که با این زبان صحبت می‌کند خویشاوند ما است و به او افتخار می‌کنیم.

کد خبر 724698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.