لزوم ایجاد ارتباط میان مساجد و مراکز آموزشی

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: باید میان مساجد و مراکز آموزشی پیوند شایسته‌ای برقرار شود و چه نیکو است که دانش‌آموزان برجسته در هر محله و سایر افراد صاحب مقام، از سوی امام جماعت و در مقابل مردم تشویق شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده پیش از ظهر امروز _چهارشنبه یازدهم بهمن_ در همایش ائمه جماعات مساجد اصفهان ضمن تبریک دهه فجر و ایام رجبیه اظهار کرد: در روایات بیان شده که اگر شخصی در ساخت مسجدی حتی به اندازه یک آجر مؤثر باشد، خداوند خانه‌ای در بهشت برایش بنا می‌کند و از سویی باید به این نکته توجه داشت که فرصت و افتخار خدمت‌گزاری در مساجد را به هرکسی نمی‌دهند و اگر امروز مفتخر به آن شدیم باید شاکر باشیم‌.

وی افزود: بنا بر قول رهبر انقلاب، شکر این نعمت وقت گذاشتن و خدمت است؛ مردم، احترام و رشد می‌خواهند، اگر هیئت امنای مسجد پذیرای مردم باشند و به آن‌ها خوشامد گوید، مردم استقبال بیشتری از مساجد خواهند داشت ما دشمن طوری القا می‌کند که مردم از روحانیت و مسجد زده شده‌اند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه شرط استقبال بیشتر مردم از مساجد به میدان آمدن ائمه جماعت است، خاطرنشان کرد: امام جماعت باید شغل اصلی خود را امامت بداند و برای آن وقت بگذارد و در این راستا رهبر انقلاب نیز بر این نکته تاکید داشتند که بنای مسجد و حضور روحانی شایسته در آن از نکات قابل توجه است.

حجت‌الاسلام کوچک‌زاده ادامه داد: روحانی پرهیزکار، خردمند، کارشناس و دلسوز همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایه حیات مسجد است و امامان جماعت باید آمادگی خویش برای طبابت معنوی نشان دهند و مراکز رسیدگی به امور مساجد و حوزه‌های علمیه در همه جا آن‌ها را یاری دهد.

وی تصریح کرد: مساجد باید مرکز و کانون موعظه و پرورش اخلاص باشد و زمزمه متولیان و امنای مساجد دل‌های پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند؛ حضور جوانان و روحیه بسیجی باید محیط را زنده، پرنشاط و لبریز از امید سازد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: باید میان مساجد و مراکز آموزشی پیوند شایسته‌ای برقرار شود و چه نیکو است که دانش‌آموزان برجسته در هر محله و بقیه افراد صاحب مقام، از سوی امام جماعت و در مقابل مردم تشویق شود؛ همچنین انجام کمک مومنانه و آبرومندانه از جمله اقداماتی است که می‌توان انجام داد.

حجت‌الاسلام کوچک‌زاده با تاکید بر اینکه جوانان باید به مسجد راه یابند، در آن‌جا دانش‌آموزان تقویت علمی شوند و دانشجویانی بیایند و تدریس کنند؛ کسی که درسش در مسجد تقویت شده و کلاس کنکور را در مسجد دیده باشد تا آخر عمر خود را مدیون مسجد می‌داند، بیان کرد: گاهی گزارش می‌آید که بعد از نماز، چراغ‌های مساجد را خاموش می‌کنند و مردم را بیرون می‌کنند، در حالی که یکی از کارایی‌های مسجد نماز است و سخنرانی، کلاس، تقویت، دعاها، برنامه‌های مختلف عزاداری و رشد برای مردم در مسجد لازم است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بسیج بعد از امامت جماعت از موارد مورد تأکید رهبر انقلاب است، خاطرنشان کرد: پای جوانان را به مساجد باز کنید و به قول سردار سلیمانی به چهار دیوار مسجد نگاه نکنید، بلکه به چهار دیوار محله نگاه کنید؛ مسجد باید تمام محل را خدمت بدهد، بنابراین توقع داریم مردم ارتباط بیشتری با مساجد برقرار کنند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه مسجد جای همه کارهای خیر است و امید است که با این جلسه، مساجد تبدیل به مساجد تراز شود و درِ آن بیشتر در شبانه‌روز به روی مردم باز باشد، گفت: در نظر داریم چند مسجد به‌صورت شبانه‌روزی برای گروه‌های مختلف و در مسیر عبور و مرور مردم و مسافران فعالیت داشته باشند؛ اکنون در این راستا از ۱۳۰۰ مسجد اصفهان، تنها درِ حدود ۳۵۰ مسجد صبح‌ها باز می‌شود.

در بخشی دیگر از این جلسه نیز جعفر عسگری رئیس ستاد بازسازی عتبات اصفهان ضمن تبریک دهه فجر و اعیاد رجبیه اظهار کرد: مردم شهیدپرور اصفهان از آغاز انقلاب، دفاع مقدس و تا کنون در همه عرصه‌ها پیشتاز بودند؛ انتظار داریم که به حرمت خون شهدا و عهدی که در آغاز پیروزی انقلاب بستند، مردانه پای صندوق‌های رأی بیایند و اجازه سو استفاده به دشمنان ندهند.

وی با بیان اینکه در مسائل مدیریتی مشکلاتی داریم اما این مشکلات را باید خودمان حل کنیم زیرا دشمن منتظر چنین فرصت‌هایی مثل ضعف در مشارکت است، افزود: جناح‌های سیاسی، دست از بازی‌های سیاسی خود بردارند و صادقانه و مردانه روی کار بیایند تا مشکلات مردم را حل کنند و امیدواریم که خوبان آن‌ها رأی بیاورند و در مجلس هم بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات اصفهان خاطرنشان کرد: هدف دوم از تشکیل جلسه، مشارکت عموم مردم در توسعه و بازسازی عتبات مقدس است، قرارگاه‌های فرهنگی اصلی شیعه، حرمین شریفین است و در جهت توسعه آن هر طور قدم برداریم، جای کار دارد.

عسگری خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ مشارکت مردمی ۱۳۲ درصد افزایش داشت، باید عزتمندانه و هنرمندانه از مردم دعوت کنیم که این هنر دست شما است و انتظار داریم که در مساجد بر اساس ارادتی که به ائمه دارید تبلیغ کنید.

وی گفت: یکی از پروژه‌های در دست اقدام، کاشی حرم مطهر است که صحن حضرت زینب (ع) در کربلا رو به اتمام است، و صحت هر کاشی ۲۰۰ هزار تومان تعریف شده و انتظار داریم ائمه جماعات بر اساس ظرفیت مسجد و توانایی مالی نمازگزاران در این امر خیر سهیم شوند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات اصفهان در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم برای جوانان برنامه آشتی با مسجد را ترتیب دهیم و از فرصت ماه رمضان استفاده کنیم، تا تاثیراتش را در مساجد و انتخابات ببینیم.

کد خبر 724505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.