هشدار پلیس درباره چک‌های بلامحل / انهدام باند کلاهبرداری با ۲۰۰۰ چک برگشتی

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا از انهدام باند کلاهبرداری با ۲ هزار چک برگشتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ محمد شریفی با بیان اینکه در پی انهدام باندی مبنی بر کلاهبرداری گسترده با ارائه چک‌های بلامحل در اقصی نقاط کشور در تشریح روند کار این افراد فرصت‌طلب اظهار کرد: متهمان در شهرهای مختلف و از طریق رابطان خود افراد معتاد و سابقه‌دار را شناسایی می‌کردند و سپس با پرداخت مبالغ اندکی، مدارک هویتی آنها را جهت افتتاح حساب و صدور دسته چک می‌گرفتند.

وی افزود: این افراد سوءاستفاده‌گر ضمن مرتب کردن وضعیت ظاهری افراد معتاد و بی‌خانمان به همراه نفرات آموزش دیده به بانک‌های مختلف مراجعه تا دسته چک را جهت کلاهبرداری دریافت کنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا با اشاره به دستگیری پنج نفر از اعضای این باند در یک عملیات غافلگیرانه و تحویل آنها به زندان تصریح کرد: در تحقیقات تخصصی مشخص شد متهمان در سراسر کشور اقدام به کلاهبرداری با استفاده از چک‌های مذکور می‌کردند که در مجموع حدود ۲ هزار فقره چک برگشتی توسط این باند صادر شده بود.

سرهنگ شریفی خاطرنشان کرد: متهمان در ابتدا مقدار کمی کالا خریداری وجه آن را نیز از طریق چک پرداخت و پس از چند مرحله معامله به همین شیوه و جلب اعتماد فروشندگان، در مرحله بعد مقداری زیادی با مبالغ بالا خریداری و چک‌های بلامحل و جعلی به شکات ارائه می‌کردند.

وی با بیان اینکه استفاده متهمان از فضای مجازی به منظور شناسایی فروشندگان در پرونده مذکور بسیار قابل توجه است، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه ثبت صدور و دریافت چک توسط بانک مرکزی در سال جاری، شاهد کاهش وقوع موارد مشابه باشیم.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا در خصوص دریافت چک‌های تضمینی رمزدار و مسافرتی افزود: افراد ضمن شناسایی کامل پرداخت کننده قبل از انجام معامله، به نزدیک‌ترین شعبه بانک مراجعه و اصالت چک را احراز کنند.

سرهنگ شریفی گفت: بهتر است تمام معاملات کلان که با دریافت چک صورت می‌گیرد، در ساعت کاری بانک‌ها انجام شود تا امکان استعلام چک‌های دریافتی و نقد کردن آنها وجود داشته باشد؛ چنانچه با افراد طرف معاملات خود از طریق فضای مجازی آشنا شده‌اید دقت بیشتری در خصوص نحوه معامله و دریافت چک و اسکناس داشته باشید، زیرا احتمال جعلی بودن متصور است.

وی تاکید کرد: به منظور آشنایی با ضرایب امنیتی اسکناس و ایران چک‌ها به سایت بانک مرکزی به آدرس: www.cbi.ir مراجعه کنید و هنگام دریافت چک‌های رایج دقت داشته باشید تا اسیر دام جاعلان نشوید.

کد خبر 723978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.