میزان چرخش ویروس‌های تنفسی با سردی هوا در حال افزایش است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: میزان چرخش ویروس‌های تنفسی با کاهش دما در فصول سرد در جهان در حال افزایش است، بنابراین تعداد موارد ابتلا و علامت‌دار شدن در افراد بیشتر خواهد بود، زیرا ثابت شده هوای سرد در ماندگاری ویروس در محیط موثر است.

علیرضا فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره شیوع ویروس‌های تنفسی اظهار کرد: میزان چرخش ویروس‌های تنفسی با کاهش دما در فصول سرد در جهان در حال افزایش است، بنابراین تعداد موارد ابتلاء و علامت‌دار شدن در افراد بیشتر خواهد بود، زیرا ثابت شده که هوای سرد در ماندگاری ویروس در محیط مؤثر است.

وی افزود: در سال‌های گذشته که همه‌گیری کووید ۱۹ رخ داد، سبب شد سهم سایر ویروس‌های تنفسی در عفونت‌ها کمتر از قبلی شود، از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در آن زمان موجب کاهش تمام عفونت‌های تنفسی شد، اما در سال اخیر با توجه به کاهش نگرانی‌ها از شیوع کووید ۱۹ و به موازات آن کاهش رعایت پروتکل‌ها، شاهد افزایش بیماری‌های ویروسی تنفسی در فصل سرما هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کروناویروس برای ماندگاری در چرخه طبیعت، جهش‌های متعدد و دنباله‌داری دارد و همچنان در مواقعی از سال با پیک و اوج‌گیری در سراسر جهان مواجه می‌شویم، بنابراین شایسته است آمادگی در مراکز درمانی برای مقابله و آموزش مستمر همگانی برای مردم وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: رعایت پروتکل‌ها به‌خصوص در مواقعی که بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد، لازم است.

فاطمی با اشاره به سهم شیوع ویروس آنفلوانزا در چندسال اخیر تصریح کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال جاری ابتلاء به آنفلوانزا افزایش داشته است که این موضوع علاوه بر رعایت نکردن پروتکل‌ها به رفتار و جهش ویروس نیز بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم تب، سرفه، آبریزش بینی، بدن‌درد و عطسه از علائم این ویروس است، فرد مبتلا هم‌زمان با بروز علائم باید خود را از خانواده و جامعه جدا کند و اگر علائم پس از سه روز افزایش یافت یا مواردی از جمله تنگی نفس و افزایش خلط اتفاق افتاد، به پزشک مراجعه کند تا درمان لازم تجویز شود.

معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها ضروری است و از حضور در فضاهای شلوغ خودداری شود، استفاده از مواد غذایی سالم، میوه و سبزی و مایعات نیز در تسریع درمان بیماران مؤثر است.

کد خبر 723919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.