تلاش برای اهدای یارانه فرهنگی به مردم برای نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ در شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اختصاص یارانه فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن گرامیداشت ایام ماه رجب و تسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب (س) اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تجربه کم‌نظیری در حیات فرهنگی ایران است و بر همین اساس ذوق، شور و علاقه‌ای که در نمایشگاه کتاب وجود دارد، علاوه بر اینکه برای مسئولان فرهنگی مایه مباهات است، مسئولیت بیشتری را بر دوش آنان قرار می‌دهد.

وی افزود: تأمین بستر برای اینکه چند میلیون نفر در فرصتی محدود با حوزه کتاب و مقولات فرهنگی از نزدیک انس بگیرند، خرید کنند و تفرج فرهنگی داشته باشند یک موهبت به‌شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه گله‌مندی‌های فعالان این عرصه باید برطرف شود، گرانی کاغذ را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های سال گذشته فعالان فرهنگی دانست و تاکید کرد: ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با استفاده از کاغذ ایرانی چاپ شده و علاوه بر آن ظرفیت تولید کاغذ کشور نزدیک به ۸۰ هزار تن رسیده است که باید با استفاده از این ظرفیت تلاش کنیم تا مشکلات ناشران در این عرصه برطرف شود.

اسماعیلی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مشکلات کهنه شوند، گفت: برای حل مشکلات موجود در صنعت نشر، عنوان جلسه کارگروه کاغذ که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرا برگزار می‌شود، به جلسه کارگروه کاغذ و نشر تغییر یافت تا مشکلات موجود در صنعت نشر نیز بررسی شود.

وی با اشاره به دیگر نکاتی که باید در برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شود، تصریح کرد: نمایشگاه باید در فضایی دلپذیر برگزار شود، علاوه بر آن قیمت‌ها هم باید مناسب باشد؛ برای برطرف شدن بعضی از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد نظام یارانه‌ای ویژه‌ای باید در نظر بگیریم، از این‌رو تصمیماتی درباره تخصیص کارت فرهنگ به مردم اتخاذ شده که امید است با تأمین زیرساخت‌ها بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و یارانه مستقیمی با عدد قابل توجه برای خریداران کتاب ارائه کنیم.

وزیر فرهنگ با اشاره به اقدامات انجام شده برای کتاب‌فروشی‌ها نیز گفت: معاون اول رئیس‌جمهور استانداری‌ها را مکلف کرده است تا اماکن مناسبی را برای راه‌اندازی کتاب‌فروشی‌ها قرار دهند؛ چراکه کتاب‌فروشی‌ها نماد فرهنگی شهرها هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه مسئولان باید انتظارات ناشران از نمایشگاه کتاب را تا قبل از برگزاری آن تأمین کنند، تصریح کرد: سال جاری با توجه به حوادث رخ داده، مسئله فلسطین برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر همین اساس باید کمیته ویژه فلسطین در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

در بخشی دیگر از این جلسه نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این جلسه نمایشگاه کتاب را فاخرترین رخداد فرهنگی و بین‌المللی کشور دانست و اظهار کرد: باید در نظر داشت در حوزه مناسبات خارجی نیز برگزاری نمایشگاه کتاب جذابیت‌های ویژه خود را دارد و دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف سازمانی و علایق فرهنگی به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این نمایشگاه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در حوزه دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و ویترین ارزش‌های دینی و ملی ماست، افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌قدری جذابیت دارد که می‌توانیم شخصیت‌های تراز اول فرهنگی را به اقتضای امکانات داخلی جذب کنیم.

کد خبر 723575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.