نوسازی ۴۵۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده اصفهان در سال گذشته

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهرداری این کلان‌شهر مهر ۱۴۰۱ بسته‌ای تشویقی را ابلاغ کرد که منجر به نوسازی و بهسازی ۴۵۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر اصفهان شد.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه با سیاست‌های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بالغ بر ۴۵۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری احداث شده است، اظهار کرد: اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه مسکن شامل چهار دسته بافت شهری، بافت‌های تاریخی که بالغ بر ۱۹۰۰ هکتار از محدوده قانونی شهر را به خود اختصاص داده‌اند، بافت‌های فرسوده که ۲۳۸۰ هکتار از محدوده شهری را به خود اختصاص داده و بافت‌های میانی یا جدید است.

وی با بیان اینکه در راستای تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده که حدود ۲۵ درصد از جمعیت شهر اصفهان را تشکیل داده‌اند، نوسازی و احداث ساختمان‌های پایدار، برای تصویب ضوابط مالی و شهرسازی اقدام شد، افزود: آذر ۱۴۰۰ بسته تشویقی ضوابط شهرسازی بر این مبنا که تمام ابنیه یا ساختمان‌ها و زمین‌های واقع در بافت‌های فرسوده می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب و در صورت تجمیع با رعایت ضوابط و مقررات عرض گذر دو طبقه مازاد بگیرند، در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد و بهمن ۱۴۰۰ به تصویب این کمیسیون رسید.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در راستای اجرای ضوابط تشویقی شهرسازی، لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر برای تخفیف پروانه ساختمان در بافت فرسوده ارسال شد که خرداد ۱۴۰۱ با تصویب شورا مقرر شد تمام ساختمان‌های واقع شده در محدوده ۲۳۰۰ هکتاری بافت‌های فرسوده، مشمول تخفیف ۷۰ درصدی پروانه ساختمانی شوند.

مهدویان خاطرنشان کرد: سرانجام شهرداری اصفهان مهر ۱۴۰۱ بسته‌ای تشویقی ابلاغ کرد که منجر به نوسازی و بهسازی ۴۵۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر اصفهان شد.

وی تعیین تکلیف اراضی بدون کاربری در بافت میانی را از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان دانست و گفت: حدود ۸۰۰۰ هکتار از این اراضی دارای کاربری مسکونی نیست و معاونت شهرسازی تلاش کرد با رعایت سطوح و سرانه خدمات و امکان احداث واحدهای مسکونی که در بخشی از این اراضی وجود داشته، آن‌ها را به تصویب کمیسیون ماده ۵ برساند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها اراضی پرتمان در منطقه ۸ و طرح‌های ویژه‌ای در مناطق ۲، ۹، ۱۰ و ۱۱ است که ضمن تعیین تکلیف، امکان احداث مسکن برای مالکان آن‌ها فراهم شده است.

بازنگری نظام پهنه‌بندی ارتفاعات شهر اصفهان

مهدویان با بیان اینکه بازنگری نظام پهنه‌بندی ارتفاعات شهر اصفهان از دیگر اقدامات این معاونت است، اظهار کرد: در این راستا، تمام ارتفاعات در معابر اصلی و فرعی بررسی و سطح و سرانه خدمات مشخص شد.

وی افزود: در نقاطی که تقاضای دریافت پروانه زیاد بود، ارتفاعات افزایش پیدا کرد و در بخش‌هایی که امکان افزایش ارتفاع وجود نداشت، سقف ارتفاع کاهش پیدا کرد و در نهایت، بدون تغییر در افق جمعیتی شهر، نقشه‌ها در مناطق پانزده‌گانه تدوین و به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد که هنوز به تصویب نرسیده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اقدام دیگر این معاونت در بافت فرسوده را تهیه طرح‌های یکپارچه تهیه مسکن دانست و گفت: بافت فرسوده در ۱۵ منطقه شهر مشخص شد و مورد طراحی مجدد قرار گرفت، به‌نحوی که با تجمیع مجدد آن‌ها معبرها اصلاح و طرح‌ها توسط کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.

مهدویان ادامه داد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح صحرای کمپر، طرح محله عطار، محله سودان و پروژه همت‌آباد اشاره کرد.

طراحی مجموعه‌های جدید مسکونی در بافت‌های شهری

وی با بیان اینکه طراحی مجموعه‌های جدید مسکونی در بافت‌های شهری یا محدوده‌های متصل به محدوده شهر از دیگر اقداماتی است که انجام شده است، گفت: با اجرای این طرح، بسیاری از محدوده‌هایی که در شهر و چسبیده به شهر بود تعیین تکلیف شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کوه مهک، مجموعه گل نرگس، کوره نقش جهان و اراضی علی‌آباد کلنگان اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه بافت تاریخی حدود ۱۹۰۰ هکتار از محدوده شهر را به خود اختصاص داده است، افزود: به‌منظور تشویق ساکنان بافت‌های تاریخی به نوسازی، ارائه بسته تشویقی تخفیف صدور پروانه ساختمانی با رعایت ضوابط بافت‌های تاریخی امکان‌پذیر شد.

مهدویان خاطرنشان کرد: با مجموعه اقداماتی که در سال گذشته صورت گرفت، بالغ بر ۴۵۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری احداث شد.

کد خبر 723573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.