از بمباران اشدود توسط مقاومت عراق تا هلاکت ۳۰ نظامی اسرائیلی

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

انصارالله: تسلیم شدن را نمی‌شناسیم

ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز سه‌شنبه اعلام کرد، در ساعت ۲۳:۵۹ دوشنبه شب به وقت صنعا، نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی انگلیس با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به هشت هدف انصارالله یمن حمله کردند. سنتکام مدعی است که این اهداف شامل سامانه‌های موشکی، لانچرها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، تأسیسات و انبار تسلیحات می‌شود، ادعایی که مقامات یمن رد و اعلام کردند، مواضع هدف قرار گرفته شده خالی از هرگونه مهمات و نیرو بوده‌اند. علاوه بر این حمله، یک مسئول امریکایی نیز بامداد دیروز از حملات مجدد آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن خبر داد.

به گزارش ایسنا، در آخرین دقیقه از روز دوشنبه، صدای انفجارهای بسیار شدیدی، همزمان با پرواز جنگنده‌ها بر فراز صنعا پایتخت یمن به گوش رسید. شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام امریکایی گزارش کرد، آمریکا و انگلیس حملاتی را به یمن ترتیب دادند. این مقام امریکایی مدعی شد: «نیروهای آمریکا و متحدانش سکوهای موشکی، پهپادی و انبار تسلیحات را هدف قرار دادند.» یکی از مسئولان انصارالله یمن اعلام کرد، بمباران‌های امریکایی - انگلیسی، شهرهای صنعا، تعز، البیضاء و حجه را هدف قرار داده است.
منابع رسانه‌ای گزارش کردند، جنگنده‌های امریکایی و انگلیسی چندین سایت از جمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، پایتخت یمن را هدف قرار دادند. منابع خبری انصارالله از بمباران فرودگاه صنعا گزارش داده و اعلام کردند این حمله، شدیدترین بمباران از زمان آغاز تجاوزات آمریکا و انگلیس علیه یمن بوده است‌. آمریکا و متحدانش در طول ۱۰ روز گذشته حداقل سه بار حملاتی را علیه یمن انجام داده‌اند.

پس از تجاوز هوایی جدید آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف در صنعا، پایتخت یمن و سایر استان‌های این کشور محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای‌عالی سیاسی انصارالله یمن تأکید کرد که حمله جدید «تلاش جدیدی برای بازداشتن یمن از حمایت از غزه است.» وی با تأکید بر اینکه هدف امریکایی‌-انگلیسی از تجاوز، یعنی توقف عملیات دریایی یمن، محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید درک کنند که ما در زمان واکنش قرار داریم و مردم ما تسلیم شدن را نمی‌شناسند.»

بمباران اشدود توسط پرنده‌های مقاومت عراق

به گزارش شبکه المیادین، مقاومت اسلامی عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد، بندر اشدود در سرزمین‌های اشغالی را با پهپاد هدف قرار داده است. در بیانیه مقاومت عراق بر تداوم انهدام مواضع دشمن صهیونیست در جهت حمایت از مردم فلسطین تأکید شده است.
اندکی پیش از این رویداد نیز مقاومت اسلامی عراق از هدف قرار دادن پایگاه امریکایی «کونیکو» در سوریه خبر داده بود. مقاومت عراق اعلام کرد، این حمله منجر به وارد شدن خسارات و آسیب‌هایی به این پایگاه امریکایی در سوریه شده است. از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه گروه‌های عراقی در کنار سایر گروه‌های نیروهای مقاومت منطقه، ده‌هابار پایگاه‌ها، مواضع و منافع نظامی و اقتصادی ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند؛ با این حال، حملات مستقیم نیروهای عراقی با موشک‌های کروز و پهپاد به سرزمین‌های اشغالی، حاوی پیام‌های نظامی و سیاسی متنوعی است که اصلی‌ترین آنها ضرورت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه است.

ضربه کاری مقاومت

روز سه‌شنبه، حماس در عملیاتی بی‌سابقه ۲۱ نظامی اسرائیلی را هدف قرار داد تا با آمار ۳۰ کشته نظامیان اسرائیلی در یک روز، مرگبارترین روز برای ارتش صهیونیستی از آغاز طوفان‌الاقصی رقم بخورد. این در حالی است که به اذعان بسیاری از تحلیلگران غربی، هیچ چشم‌اندازی برای دستیابی صهیونیست‌ها به اهداف اعلامی دیده نمی‌شود و گروه مقاومت فلسطین همچنان با حفظ سطوح نبرد با ارتش اسرائیل، آمار لطمات آنها را افزایش داده و آینده‌ای تیره از میدان جنگ را برای افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی به تصویر می‌کشد.
به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل عملیات دیروز فلسطینی‌ها را پیچیده عنوان کرد و با تشریح آن ابراز داشت: «سربازان کشته شده در حال آماده‌سازی مواد منفجره برای تخریب دو ساختمان بودند که یک مبارز فلسطینی، تانکی را با گلوله آرپیچی در نزدیکی ساختمان منفجر کرد و باعث فرو ریختن ساختمان‌ها روی سربازان شد.» او با ذکر اینکه آمار ارائه شده نهایی نیست، افزود که همه آنها از نیروهای ذخیره بودند و خسارت بالای این انفجار موجب دشواری استخراج اجساد مدفون شده در زیر آوار شده است.
عملیات دیروز فلسطینی‌ها به نوبه خود برای مقامات رژیم صهیونیستی که تلاش دارند با تحریف آمار تلفات، میزان آسیب‌پذیری خود از حماس را به‌طور حداقلی نمایش داده و ژست پیروزمندانه‌ای را برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی به نمایش بگذارند، بسیار بالا است.

خروج نیم میلیون پناه‌جوی افغانستان از پاکستان

در حالی که درگیری‌های مرزی بین پاکستان و افغانستان رو به تشدید دارد، سازمان بین‌المللی مهاجرت خبر داد، از زمان اجرای سیاست اخراج مهاجران غیرقانونی توسط اسلام‌آباد، بیش از نیم میلیون افغانستانی از پاکستان به کشور خود بازگشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاییز امسال دولت پاکستان اعلام کرد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر بدون اسناد را که بیشتر آنان شهروندان افغانستان هستند، اخراج خواهد کرد. وزیر کشور پاکستان همچنین با تعیین ضرب الاجل برای این پناهجویان تأکید کرد، هیچ مماشاتی در این خصوص نخواهد شد و ضمن اخراج، دارایی‌های این افراد نیز ضبط و مصادره خواهد شد.

بازی اردوغان در شطرنج غزه

روز گذشته منابع دیپلماتیک گزارش دادند، «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه شنبه با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» دیدار و رایزنی کرد. این اولین تماس رسمی بین ترکیه و حماس در بیش از سه ماه گذشته است. با وجود اینکه این منابع از محل دیدار اطلاعاتی ارائه نکردند اما خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که نشست در قطر صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری آناتولی بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع وزارت امور خارجه ترکیه، هدف از این دیدار، تأمین آتش‌بس در اسرع وقت در غزه بوده است. علاوه بر این، اقداماتی که باید برای افزایش کمک‌های بشردوستانه انجام شود، مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین دو طرف، مسائل مربوط به آزادی گروگان‌ها و راه‌حل دو دولتی برای صلح دائمی را مورد بررسی قرار دادند.
با وجود آنکه روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ بعد از وقفه‌ای ۴ ساله از سر گرفته شد، اما این روابط پس از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه به طرز چشمگیری کاهش یافته است. اردوغان مواضع بسیار تندی علیه صهیونیست‌ها اتخاذ کرده و آنها را جنایتکار جنگی و اشغالگر نامیده و اظهار داشته است: «شهر غزه، فلسطین، در سال ۱۹۴۷ چه بود و امروز چگونه است؟ اسرائیل، چطور به اینجا رسیدی؟ شما یک اشغالگر هستید. شما یک سازمان هستید.»
علاوه بر آن، ترکیه حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌داند و از نظر اردوغان غرب مقصر اصلی قتل عام غزه است.

با وجود این اما برخی رفتار دولت ترکیه در تعامل با رژیم صهیونیستی مورد نقد مردم و ناظران جهانی واقع شده است. چرا که به واقع انتقادات تند دولت ترکیه از رژیم صهیونیستی با عملکرد این کشور در قبال رژیم صهیونیستی تناسب ندارد و ناظران آن را به رویکرد متعادل‌سازی در سیاست خارجه آن مرتبط می‌دانند. به عنوان نمونه، این کشور در حالی که شاکر اوزکان تورونلار، سفیر ترکیه در اسرائیل را یک هفته پس از خروج دیپلمات‌های اسرائیل از این کشور، فراخواند، اما روابطش را به طور کامل با تل آویو کاهش نداد و اعلام کرد، قطع کامل این ارتباط امکان پذیر نیست.
از سوی دیگر روابط تجاری ترکیه با اسرائیل علیرغم فراز و نشیب‌های روابط دوجانبه، پیوسته و قوی باقی مانده است.

کد خبر 723079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.