درخواست آمریکا از چین برای مداخله در بحران دریای سرخ

فایننشال تایمز مدعی است که درخواست واشنگتن از پکن برای اعمال فشار دیپلماتیک بر ایران برای توقف حملات انصارالله موفق نبوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز مدعی شده که آمریکا از چین درخواست کرده تا از ایران بخواهد حملات انصارالله در دریای سرخ را متوقف کند اما تا کنون نشانی از حمایت پکن در این خصوص ندیده است.

درخواست آمریکا از چین برای مداخله در بحران دریای سرخ

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که آنها این مسئله را طی ۳ ماه گذشته بارها با مقامات عالی‌رتبه چینی مطرح کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند تا به ایران هشدار دهند که به تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله رژیم صهیونیستی به غزه دامن نزند. فایننشال تایمز به ملاقات مشاور امنیت ملی دولت بایدن، جیک سالیوان و معاونش با وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین، لیو جیان چائو و ملاقات وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن اشاره کرده است.

مقامات آمریکایی معتقدند که چین برای مهار انصارالله بر ایران فشار وارد نکرده است. پکن کاری بیشتر از صدور یک بیانیه ملایم و درخواست از طرفین برای تضمین امنیت کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، انجام نداده است.

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که خواستار توقف اختلال‌ها برای کشتی‌های شهروندی شده و برای حل تنش در دریای سرخ به صورت فعالانه با طرف‌های متعددی در ارتباط است. با این حال، وزارت خارجه چین با انتقاد تلویحی از حملات انگلیس و آمریکا به یمن از طرف‌های درگیری خواسته از دمیدن بیشتر در آتش معرکه جلوگیری کنند و افزود که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هرگز اجازه‌ای در خصوص استفاده زور علیه یمن یا هر کشوری نداده بود.

پکن معتقد است که تنش در دریای سرخ سرریز از جنگ غزه است که باید هر چه زودتر پایان یابد.

به گزارش فایننشال تایمز، تلاش دیپلماتیک برای مداخله پکن در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدانش به بمباران مواضع انصارالله در یمن در پاسخ به حداقل ۳۳ حمله به کشتی‌های تجاری که از اواسط نوامبر از دریای سرخ گذر می‌کنند ادامه می‌دهند.

US, UK launch airstrikes on Houthi rebels after Red Sea attacks —  ShippingWatch

یکی از مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته است که ایالات متحده به مطرح کردن مسئله ایران و حملات حوثی‌ها با پکن ادامه خواهد داد، اما زیاد نسبت به تغییر نگرش چین خوشبین نیست. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت «برخی نشانه‌ها» از دخالت چین در مورد این موضوع وجود داشته است، اما نه به شکل قابل توجهی: «مایل نیستم در خصوص میزان تلاش آنها یا تاثیرش اغراق کنم.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، جان کربی روز سه‌شنبه گفت واشنگتن از نقش سازنده چین برای استفاده از نفوذ و دسترسی‌هایی آنها به منظور جلوگیری از جریان سلاح و مهمات به انصارالله استقبال می‌کند.

فایننشال تایمز در ادامه نوشته است که مقامات آمریکایی امیدوار بودند که چین به علت منافع تجاری خود دست به اقدام علیه انصارالله یمن بزند زیرا دریای سرخ آب‌راه مهمی برای صادرات چین به اروپا است. قبل از ملاقات بسیار مهم بایدن و شی‌جین پینگ در سان فرانسیسکو، مقامات آمریکایی بارها از همتایان چینی خود خواستند تا طی افزایش تنش در خاورمیانه از نفوذ خود بر ایران استفاده کند.

درخواست آمریکا از چین برای مداخله در بحران دریای سرخ

دنیس وایلدر، کارشناس ارشد سابق سازمان سیا در امور چین که اکنون در دانشگاه جورج تاون مشغول به کار است، به فایننشال تایمز گفت که پکن برای منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی با کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، «با جدیت کار کرده است». اما او افزود که «چین تمایل ندارد از نفوذ محدود خود بر جمهوری اسلامی به گونه‌ای استفاده کند که بدون نصیب شدن سودی برایش به نفع ایالات متحده تمام شود.»

به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، مقامات ایالات متحده همچنین از طریق شورای امنیت سازمان ملل سعی کردند بر چین در خصوص این مسئله فشار وارد کنند.

سوزان مالونی، رئیس مطالعات سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز، گفت که او این موضوع را با کارشناسان چینی در میان گذاشته است و آنها بنظر هیچ تمایلی برای کمک در خصوص این مسئله ندارند:
«من فکر می‌کنم آن‌ها برای خودشان محاسبه کرده‌اند که این بحرانی است که ایالات متحده و شرکای آن را درگیر کرده است و تأثیر قابل توجهی بر کشتیرانی چین نداشته است.»

ما شیائولین، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ، معتقد است دیدار لیو جیان چائو در ایران در دسامبر تصادفی نبوده و او خواسته‌های چین را در مورد نیاز به امنیت منتقل کرده است. این کارشناس همچنین افزود: «چین آرزوی بازگشت صلح در منطقه دریای سرخ و امنیت کشتیرانی بین‌المللی را دارد که با منافع همه طرف‌ها همسو است، زیرا این یک مسیر تجارت جهانی مهم است.»

سفارت چین در ایالات متحده تشریح کرده که جزئیاتی در مورد مبادلات با لیو در ایران ندارد، اما چین نگران «تشدید تنش» در دریای سرخ است. سفارت چین همچنین افزوده که در خدمت منافع مشترک جامعه بین‌المللی است و چین از طرف‌های مربوطه می‌خواهد نقشی سازنده و مسئولانه در حفظ امنیت و ثبات دریای سرخ ایفا کنند.

درخواست آمریکا از چین برای مداخله در بحران دریای سرخ

کد خبر 722923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.