عکسبرداری قائم از شهر توسط «فاوای شهرداری اصفهان»

مسئول GIS سازمان فاوای شهرداری اصفهان گفت: عملیات عکسبرداری قائم از سطح شهر توسط هواپیمای سرنشین‌دار دورنیر که مجهز به دوربین فتوگرامتری متریک رقومی الترا کم XP، مجهز به تکنولوژی‌های مورد نیاز برای تهیه تصاویر یکپارچه قائم از دوم بهمن سال جاری آغاز شده است و تا دوازدهم بهمن سال جاری ادامه دارد.

احمدرضا کروندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه عکسبرداری دیجیتال هوایی به‌عنوان ابزارهای فناورانه برای ارائه خدمات مکان‌محور، نقش بسیار پررنگی در مدیریت بهینه شهر و ارائه خدمات مطلوب در بخش‌های مختلف شهرداری و ارائه خدمات هوشمند به شهروندان دارد.

وی افزود: عکس‌های هوایی در پروژه‌های قبل شهر اصفهان سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۲ به صورت آنالوگ (کاغذی) و در سال ۱۳۹۲ به صورت دیجیتال انجام شده است که تصاویر در سال ۱۳۷۵ برای میزان ۳۰ هزار هکتار، سال ۱۳۸۲ برای حدود ۶۰ هزار هکتار همراه با شهرهای متصل به کلان‌شهر اصفهان و در سال ۱۳۹۲ میزان ۶۰ هزار هکتار عکسبرداری شده است.

مسئول GIS سازمان فاوای شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: عملیات عکسبرداری قائم از سطح شهر اصفهان توسط هواپیمای سرنشین دار دورنیر که مجهز به دوربین فتوگرامتری متریک رقومی الترا کم XP، مجهز به تکنولوژی‌های مورد نیاز برای تهیه تصاویر یکپارچه قائم از دوم بهمن سال جاری آغاز شده است و تا دوازدهم بهمن ادامه خواهد داشت.

عکسبرداری قائم از شهر توسط «فاوای شهرداری اصفهان»

کروندی ادامه داد: اقداماتی در این پروژه توسط سازمان فاوا با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود که از جمله آن تعیین محدوده پرواز توسط کارفرما، طراحی مسیر و ارتفاع پرواز بر اساس مشخصات فنی پروژه، دریافت مجوزهای لازم عملیات پرواز، انجام عملیات زمینی برای ایجاد نقاط شبکه ماندگار و عملیات تصویربرداری به صورت رنگی و مادون قرمز و در شرایط وضوح کامل است.

وی اضافه کرد: دقت عکس‌ها در این پروژه با قدرت تفکیک مکانی پنج تا هشت سانتی‌متر است و محصولات آن به‌عنوان هسته اصلی زیرساخت مکانی و ارائه سرویس‌های مکانی به ارگان‌های خدمات‌رسان شهر اصفهان قابل استفاده است که البته کنترل و حذف نقاط ممنوع توسط سازمان‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد.

مسئول GIS سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به مزایای اجرای این پروژه گفت: اندازه‌گیری و نمایش مختصات، قابلیت ترسیم روی مدل و تبدیل به نقشه، تعیین مساحت، انتخاب محل ساخت سازه و اندازه‌گیری طول سایه‌های مربوط به عوارض، بررسی روند تغییرات شهر، استفاده در دعاوی حقوقی شهرداری، تشخیص تمام عارضه‌های سطح شهر از جمله این موارد است و در فاز بعدی که برای سال آینده پیش‌بینی شده است، می‌توان به تبدیل نقشه‌های فتوگرامتری برای ایجاد نقشه پایه شهر اصفهان اشاره کرد.

کد خبر 722623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.