والدین باید در مسائل تربیتی بیشتر شریک مدرسه باشند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: شناخت انتظارات والدین از مدرسه و شناخت انتظارات مدرسه از والدین اولین گامی است که در تقسیم وظایف باید انجام گیرد، والدین باید در مسائل تربیتی بیشتر شریک مدرسه باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انسیه خزعلی در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها که با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: هدف اجرای سند ۲۰۳۰ در وهله اول گسست خانواده بود از این رو جای تقدیر بی حد و حصر از رهبر انقلاب وجود دارد، همانطور که امام خمینی (ره) در برابر کاپیتولاسیون ایستادند و اجازه ندادند دیگران آقایی کنند، رهبری نیز محکم گفتند نیاز به اجرای سندهایی که از غرب دیکته می‌شود نداریم چراکه خودمان اسناد داریم‌.

وی با بیان اینکه هجمه‌ها، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در فضای مجازی و بخش‌های خصوصی در راستای ترویج فرهنگی که در خود غرب به بن بست رسیده است، انجام می‌شود، توضیح داد: در مدارس غربی والدین پشت در مدارس، نسبت به شیوه آموزش و پرورش فرزندان و مطالبی که به خورد بچه‌ها داده می‌شود و ذهنیت آنها را دستخوش تغییر می‌کند، معترض هستند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور افزود: قرار بود این فرهنگ در جامعه ما رسوخ پیدا کند، سند ۲۰۳۰ برای اجرا ابلاغ شد، اما رهبری مانع اجرای آن شدند تا این تسلط فرهنگی از غرب به ایران سرازیر نشود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسأله‌ای که دشمن به آن چشم طمع بسته، مسئله خانواده، ذکر خانواده‌های گوناگون، ترویج انواع مختلف خانواده، القا کردن تمرد به قشر نوجوان و نافرمانی اجتماعی، عدم همراهی با خانواده و روی آوردن به لذت زودگذر، ترک تحصیل، فروپاشی اجتماعی و در نهایت بی‌هویتی فردی و اجتماعی است بیان کرد: از این رو نیاز داریم مهارت آموزی و یادگیری همزمان بین دانش آموزان و اولیا مدرسه و اولیای دانش آموزان شکل گیرد، این همسویی منجر به وحدت نظر، تقویت ارزش‌ها در جامعه می‌شود.

خزعلی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین ارتقای جایگاه خانواده و نقش آن تصریح شده است، در خصوص اهمیت همکاری خانواده با مدرسه تصریح کرد: گاهی نقش و همکاری خانواده با مدرسه در حیطه اقتصادی و مالی خلاصه می‌شود، اما ما نیاز داریم در آموزش و پرورش و در شیوه تربیتی، سبک زندگی، تغذیه، ورزش و سلامت هماهنگی و همدلی بین مدرسه و خانواده ایجاد شود، این مسئله بر پیشرفت علمی و حیات معنوی فرزندان اثر گذار است و منجر به تقویت نگرش‌ها و موفقیت‌های دانش آموزان می‌شود.

وی بروز مشکلات رفتاری، تعارض و ناهماهنگی بین اولیا و مربیان را از جمله مسائلی عنوان کرد که با آن مواجه‌ایم و خاطرنشان کرد: این امر موجب اختلال رفتاری در دانش آموزان می‌شود، از این رو شناخت انتظارات والدین از مدرسه و شناخت انتظارات مدرسه از والدین اولین گامی است که در تقسیم وظایف باید انجام گیرد، باید بعد تأثیرگذاری و مشارکت والدین بیشتر شود و طوری نباشد که والدین فقط در بحث اقتصادی مشارکت داشته باشند، بلکه والدین باید در مسائل تربیتی بیشتر شریک مدرسه باشند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان خود از دو اقدام معاونت امور زنان و خانواده مرتبط با تعلیم و تربیت دانش آموزان خبر داد و گفت: معاونت زنان دو مطلب در ارتباط با دانش آموزان و خانواده در حال انجام دارد، اول آنکه "زندگی و بالندگی" در پنج استان در حال اجرا است، طی این طرح برخی معلمان با همکاری استان قدس آموزش می‌بینند تا دوره‌ای را برای والدین برگزار کنند، امیدواریم سال آینده این امر به اکثریت استان‌ها سرایت کند، برنامه دیگر ما رویداد «خانواده و فرهنگ عامه» است، این رویداد در ۹ کارگروه در قالب نیازهای خانواده در حیطه‌های مختلف اعم از فرهنگ ناملموس، بازی، مد و لباس، مهارت زندگی، تعلیم و تربیت، کارآفرینی، محیط زیست و تغذیه سالم برگزار می‌شود، می‌توانیم دانش آموزان را به عنوان همیار خانواده در این رویداد شریک کنیم تا احساس مسئولیت کنند.

وی ادامه داد: حفظ خانواده از جهت کمی و کیفی، توجه به خانواده و پاسداری از آن از لوازم رسیدن به تمدن و ارتقا و پیشرفت فرهنگی و علمی جامعه است، خانواده اولین و مهمترین واحد اجتماعی است که بسیاری از کارکردها از جمله جامعه پذیری، سلامت جسم و روان و اقناع عاطفی افراد را عهده دار است، از این رو هر گونه خللی در شکل و کیفیت و چگونگی برخورد با خانواده و جایگاه خانواده، تبعات جبران ناپذیری را برای خانواده به همراه دارد.

خزعلی توضیح داد: با بیان اینکه نظام مطلوب آموزشی در ایران اسلامی این است که فرزندانی وفادار به پدر و مادر و وطن را تربیت کند، اما نظام فرد گرا و منفعت طلب جایگاه خانواده و علاقمندی به تشکیل خانواده و بسیاری از ملاک‌ها و میزان و ارزش‌های موجود در خانواده را به چالش می‌کشد، این پاشنه آشیلی است که دشمن آن را مورد هجمه قرار داده و می‌خواهد عکس آن را در جامعه رواج دهد.

کد خبر 722431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.