آغاز بزرگترین پروژه انتقال آب شرق کشور در آینده نزدیک

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی از آغاز بزرگترین پروژه انتقال آب شرق کشور در این استان خبر داد و گفت: بیش از شش هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی امروز _ یک شنبه یکم بهمن_ در همایش عملکرد امید آفرینی، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و میانگین میزان بارندگی استان حدود ۲۶۰ میلی متر در سال است.

وی افزود: اکنون چهار سال خشکسالی را پشت سر می‌گذرانیم که این خشکسالی‌ها در حوزه مخازن منابع آب استان تأثیرگذار بوده است، اما علی رغم کاهش شدید بارندگی‌ها این سال‌ها را بدون قطع آب در حوزه شهری پشت سر گذاشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از اقدامات در راستای مدیریت آب در استان در حوزه اخذ مجوز احداث سد جدید در شهرستان جاجرم بود که با وجود محدودیت‌ها در این زمینه، مجوز سد دریافت شد و شاهد شروع عملیات اجرایی آن هستیم.

مرتضوی اضافه کرد: در سال‌های گذشته عملیات اجرایی سدهای استان کند شده بود که با سفر رئیس جمهور سرعت گرفت و اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان از سفر ریاست جمهوری به سد دربند مانه و سملقان، عملیات اجرایی این سد آغاز شد و تأمین آبرسانی در پنج شهرستان میسر شد.

وی ادامه داد: تخصیص آب در مناطق مرزی از سوی وزارت نیرو برای اولین بار بعد از سال ۹۴ اتفاق افتاد و ۱۰ میلیون متر مکعب منابع آب‌های مرزی برای مرزنشینان استان اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تاکید کرد: سد بش قارداش با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در دولت سیزدهم مجدد تأمین اعتبار شد و اکنون عملیات اجرای آن آغاز شده است.

مرتضوی ادامه داد: صدور ۵۵ مجوز در سال ۱۴۰۲ در راستای رونق تولید و برای صنایع کم آب بر با حجم بیش از ۵۰۰ هزار مترمکعب محقق شد.

وی تصریح کرد: سامانه هشدار سیلاب راه اندازی شد و برای سیلاب‌های یکسال گذشته و در بیش از ۴۰ حوزه برای مدیران دستگاه‌های درگیر با مسائل بحرانی پیامک ارسال می‌شود تا آمادگی در مقابل هرگونه وقوع احتمالی سیلاب ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تمام چاه‌های برقی کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است و قابلیت میزان برداشت آب به صورت آنلاین وجود دارد.

مرتضوی با اشاره به رشد پنج برابری اعتبارات طرح‌های مدیریت منابع آب در استان، گفت: بیش از ۳۵ کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها در راستای کاهش آسیب‌ها در زمینه کاهش وقوع سیلاب‌ها در استان انجام شده است.

وی افزود: تخصیص آب زیرزمینی به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب یک اتفاق بی نظیر است و این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه شرق کشور است که با پیگیری و تلاش مدیران محقق شد و با تأمین اعتبار عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی عنوان کرد: این پروژه بزرگترین پروژه شرق کشور بوده که بیش‌از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مرتضوی اظهار کرد: سد گلمندره یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان است که تاکنون ۶۷۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده که میزان ۵۰۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم محقق شد.

کد خبر 721821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.