۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
علائم کمبود ویتامین دی چیست؟

کمبود ویتامین دی موجب رنگ‌پریدگی پوست، ریزش بیش از حد مو، تعریق بدون دلیل، پیری سریع پوست و تشدید اگزما می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین دی نقش مهمی در بهبود سلامت کلی بدن دارد، بنابراین لازم است این ویتامین را به صورت منظم از طریق رژیم غذایی یا نور خورشید دریافت کنید. کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب بروز مشکلاتی مانند ضعیف شدن استخوان‌ها، نوسانات خلقی، افسردگی، گرفتگی مکرر عضلات، کند شدن روند بهبود زخم‌ها و ریزش مداوم مو شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۷۹ درصد مردان و ۷۵ درصد زنان از مشکل کمبود ویتامین دی رنج می‌برند، در ادامه به بررسی علائم کمبود ویتامین دی می‌پردازیم:

پوست رنگ‌پریده یا خشک

پوست یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن است و تغییر رنگ آن می‌تواند نشانه کمبود ویتامین دی باشد، کمبود این نوع ویتامین می‌تواند منجر به قرمزی، خشکی یا خارش پوست شود؛ ویتامین دی برای بهبود عملکرد ملانوسیت‌ها، سلول‌هایی که مسئول تولید رنگدانه پوست هستند، ضروری است، زمانی که بدن انسان به میزان کافی ویتامین دی دریافت نکند، رنگ پوست تغییر می‌کند.

ریزش بیش از حد مو

ویتامین دی به‌طور مستقیم با کراتونیست‌ها، نوعی سلول که برای رشد مو ضروری است، مرتبط است، زمانی که سطح ویتامین دی بدن پایین باشد، ریزش مو می‌تواند به دلیل کمبود این سلول‌ها رخ دهد؛ نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد اکثر زنانی که از ریزش مو رنج می‌برند، دچار کمبود ویتامین دی شده‌اند.

تعریق روی پیشانی

تعریق بی‌دلیل و بیش از حد می‌تواند نشانه کمبود ویتامین دی باشد، البته عوامل دیگر مانند ژنتیک و شرایط محیطی نیز در ایجاد تعریق نقش دارند؛ سطوح کافی ویتامین دی از عملکرد صحیح سیستم عصبی حمایت می‌کند و کمبود آن ممکن است این تعادل را مختل کند و منجر به تعریق بیش از حد شود.

پیری سریع پوست

کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب شود پوست سریع‌تر پیر شود، تغییرات مختلف در عملکرد بدن به دلیل کمبود ویتامین دی باعث پیری زودرس می‌شود؛ علاوه بر این، افزایش سن بر توانایی بدن برای تولید ویتامین دی تأثیر می‌گذارد.

تشدید اگزما

اگزما وضعیتی است که می‌تواند با کمبود ویتامین دی تشدید شود، خواص ضدالتهابی این ویتامین نقش مهمی در تنظیم پاسخ ایمنی دارد و ممکن است به کاهش علائم اگزما کمک کند؛ متخصصان معتقدند که حفظ سطح بهینه ویتامین دی می‌تواند به مدیریت اگزما و کاهش دفعات و شدت بروز آن کمک کند.

کد خبر 721673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.