با غنی‌ترین منابع کلسیم آشنا شوید

مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند بادام، انجیر، خرما، آلو خشک، دانه چیا، کنجد و فندق به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مصرف کلسیم به بهبود سلامت استخوان کمک قابل‌توجهی می‌کند، مصرف لبنیات، به ویژه شیر، باعث دریافت کلسیم کافی توسط بدن می‌شود، البته منابع گیاهی، میوه‌ها و دانه‌های خشک متعددی نیز وجود دارد که می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن را برطرف کند؛ توصیه شده است که مردان و زنان بالغ روزانه تقریباً هزار میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند، در ادامه به معرفی و بررسی چند ماده غذایی سرشار از کلسیم می‌پردازیم:

بادام

بادام سرشار از کلسیم است، به طوری که هر ۲۸ گرم از آن حدود ۷۶ میلی‌گرم کلسیم دارد؛ بادام حاوی مواد مغذی مهم، چربی‌های سالم و ویتامین E است و مصرف آن احتمال بروز حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

انجیر

هر صد گرم انجیر شیرین حاوی حدود ۵۵ میلی‌گرم کلسیم است؛ همچنین، این ماده غذایی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که فشار خون و سیستم گوارش را کنترل می‌کند؛ انجیز به کاهش وزن و بهبود سلامت قلب نیز کمک می‌کند و مانع بروز یبوست می‌شود.

خرما

هر ۱۰۰ گرم خرما حدود ۶۴ میلی‌گرم کلسیم دارد، بنابراین یک میان وعده عالی و سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ علاوه بر این، خرما به هضم غذا و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

آلو خشک

آلو خشک به دلیل فواید گوارشی خود شناخته شده است و هر ۱۰۰ گرم از آن حاوی حدود ۴۳ میلی‌گرم کلسیم است؛ از آنجایی که این ماده غذایی منبع خوبی از پتاسیم است، به بهبود ریتم قلب، هضم غذا و فشار خون کمک می‌کند.

دانه چیا

هر صد گرم دانه چیا حاوی ۶۳۱ میلی‌گرم کلسیم است، این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا -۳ و فیبر است و برای تقویت استخوان بسیار مفید است؛ توصیه شده است برای جذب بیشتر کلسیم موجود در دانه چیا صبح هنگام به همراه آب مصرف شود.

کنجد

کنجد سرشار از کلسیم است، به طوری که هر صد گرم از این ماده غذایی حاوی حدود ۹۸۹ میلی‌گرم کلسیم است، می‌توان این ماده غذایی را به سالاد، ماست یا دیگر مواد غذایی اضافه کرد تا سطح کلسیم مورد نیاز بدن تأمین شود.

فندق

فندق سرشار از کلسیم، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B6، مس، منگنز، فولات، آنتی‌اکسیدان‌ها و فسفر است و علاوه بر اینکه به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند، باعث کاهش کلسترول نیز می‎‌شود.

بادام هندی

بادام هندی منبعی غنی از کلسیم، پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم است، همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بادام هندی به کاهش وزن کمک می‌کند، سطح قند خون را کنترل می‌کند و باعث بهبود سلامت قلب می‌شود.

پسته

از آنجایی که پسته سرشار از کلسیم است، به تقویت استخوان‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند؛ همچنین، منبع خوبی از پروتئین است و به کاهش وزن کمک می‌کند.

گردو

هر صد گرم گردو حاوی حدود ۹۸ میلی‌گرم کلسیم است، این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا -۳، فیبر و پروتئین است و به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم کمک می‌کند.

کد خبر 721022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.