راه ایران قوی از مدرسه‌ها می‌گذرد/ توجه به مدرسه‌ها، توجه به آینده ایران

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت هستند و نقش آنها برای مدارس آینده بیش از پیش اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در دومین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش آینده‌نمایی است، اظهار کرد: ما هر تصویری که درباره آینده خود بخواهیم ببینیم بدون نیاز به هیچ تحقیق و پژوهش پیچیده‌ای، کافی است که در آئینه آموزش و پرورش و مدرسه‌ها نگاهی بیندازیم، کما اینکه امروز هم نگاهی به خروجی آموزش و پرورش گواهی از عملکرد گذشته در تمام ساحت‌هاست.

وی با بیان اینکه میزان اهتمام تمام ارکان هویت کشور به مدرسه، نسبت مستقیمی با میزان اعتقاد آنها به آینده دارد، افزود: هرچقدر که به مدرسه‌ها توجه کنیم به آینده ایران توجه کرده‌ایم، کلید واژه «مدرسه قوی ایران قوی» دلیلش این است که بر این باور پایبندیم که قوی شدن از مسیر مدرسه‌ها می‌گذرد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدرسه جایی است که اگر قوی شود، کشور قوی می‌شود، اقتدار ما در گرو میزان اهتمام ما به مدرسه‌هاست، البته نسبت مقوله اقتدار به آینده در بستر مدرسه، محک و معیاری برای سنجش عملکرد همه ماست.

صحرایی با اشاره به اینکه مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت با توجه به مقتضیات بیرونی بسیار قابل توجه است تصریح کرد: رشد فزاینده، سریع و پیچیده و در مواردی نامشخص ما را باید همیشه در میز آینده پژوهی قرار دهد، تصمیماتی که بر حساسیت فوق‌العاده به عنصر محیط و پاسخگویی سریع نسبت به محیط بیرونی و اقتضائاتی که تغییر انگیزه آموزشی ما را ایجاد می‌کند، مبتنی است.

وی با اشاره به مدارس آینده، در ادامه به جنبه معرفتی و شناختی نیز اشاره کرد و گفت: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری مشارکتی و تبدیل شدن دانش‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو رقم بخورد، جنبه دیگر زیرساختی و زیست محیطی است که به کالبد محیط مدرسه مربوط می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جنبه عملکردی و نظام یادگیری مبتنی بر آینده افزود: امروز مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد، مدرسه جایی است که ۱۲ سال از باکیفیت‌ترین سال‌های عمر هر انسانی در آنجا می‌گذرد. چقدر این ۱۲ سال تضمین کننده ۱۲ سال‌های پسین خواهد بود؟

وی با اشاره به جنبه فرهنگی و اجتماعی گفت: جهت‌گیری‌ها و راهبردهای ایجاد توسعه مدرسه آینده در ایران و دلایل متعدد آن از دیگر مباحثی است که در چنین نمایشگاهی باید به آن پرداخته شود، نقش معلم به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت و راهبردی تمرین عنصری که آینده سازی می‌کند بسیار مورد توجه است، ما در مدارس آینده چه نقشی برای معلم در نظر گرفته‌ایم؟

صحرایی بیان کرد: جهت‌گیری‌ها و راهبردهای ایجاد توسعه مدرسه آینده در ایران و دلایل متعدد آن از دیگر مباحثی است که در چنین نمایشگاهی باید به آن پرداخته شود، نقش معلم به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت و راهبردی تمرین عنصری که آینده سازی می‌کند بسیار مورد توجه است، ما در مدارس آینده چه نقشی برای معلم در نظر گرفته‌ایم؟

وی با بیان اینکه در ضرورت ایجاد مدارس آینده توجه به چند محور ضروری است، به توسعه و پذیرش فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: نقطه آغاز تحول، تحول شناختی است، پذیرش فناوری با پذیرش آینده پیشرو، نسبت مستقیم دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکتیک‌های نهادی را جنبه ضروری سوم برای ساخت مدارس آینده عنوان کرد و ادامه داد: تفکر آینده‌نگرانه از ضرورت‌های شکل‌گیری مدارس آینده است، راهبردهایی که برای این منظور می‌توان در پیش گرفت، توسعه گفتمان خلاقیت با محوریت و خروجی یادگیری خلاق است، امروز برای ترویج گفتمان خلاقیت باید بسیاری از هنجارهای سنتی را شکست، گفتمان خلاقیت در آموزش، ارزشیابی و جذب معلمان و ساخت مدرسه‌ها و اصلاح ساختار و کالبد آنها و بازطراحی‌های درون کلاس یک ضرورت است، هنوز صندلی‌هایمان به زمین چسبیده‌اند و پشت هم چیده می‌شوند، خلاقیت در صندلی‌های متحرک و کلاس‌هایی که دانش آموزان روبروی هم می‌نشینند، است، هنوز معلم در پایین کلاس صندلی دارد، در چنین رابطه‌ای خلاقیت شکل نمی‌گیرد.

وی از دیگر راهبردها را «احیای رسالت مدرسه با تلفیق واقعی و به دور از شعار رسالت پرورشی، توأم با آموزش و عبور از کلیشه‌ها در این امر مهم» دانست و افزود: یکی از کلیشه‌ها این است که فکر کنیم دو کتاب دیگر اضافه کنیم رویکرد مدرسه پرورشی می‌شود، یکی دیگر از کلیشه‌ها این است که با گردهمایی‌ها رویکرد پرورشی را به مدرسه بیاوریم، اگرچه هرکدام از اینها می‌تواند اثربخش باشد، اما همه اینها ابزارهایی ساده و محدود است.

کد خبر 720460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.