تغییر در دستخط افراد می‌تواند نشانه‌ای از پارکینسون باشد

نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه تغییر در دست‌خط افراد می‌تواند نشانه‌ای از پارکینسون باشد، گفت: تغییرات در دستخط افراد سال‌ها پیش از تشخیص بالینی بیماری رخ می‌دهد، از همین‌رو می‌تواند نشانه اولیه‌ای از نزدیک شدن بیماری پارکینسون باشد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، تغییرات کوچک در دستخط افراد، می‌تواند اولین نشانه پارکینسون باشد، بیشتر اوقات بیماران پارکینسون متوجه می‌شوند که دستخط آن‌ها کوچک‌تر و فشرده‌تر شده و ممکن است نوشتن در طولانی‌مدت برای آن‌ها دشوارتر باشد.

وی با بیان اینکه تغییرات ناشی از آغاز سفتی عضلات دست و انگشتان، ناشی از پارکینسون است، افزود: سفت شدن اندام‌ها و ایجاد مشکل در ایستادن یا راه رفتن نیز از دیگر علائم ابتلاء به این بیماری به‌شمار می‌رود.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به جزئیات تحقیق انجام شده روی دستخط افراد مبتلا به پارکینسون تصریح کرد: نتایج حاصل از تحقیق روی ۴۰ بزرگسال نشان داد که نیمی از آن‌ها در مرحله پارکینسون قرار دارند.

صفری ادامه داد: از این افراد خواسته شد تا نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسند و نشانی مکانی را کپی کنند و در نتیجه تجزیه و تحلیل رایانه‌ای دستخط آن‌ها توانست با ۹۷.۵ درصد دقت تشخیص دهد که چند نفر از افراد تحت مطالعه درگیر بیماری پارکینسون هستند.

وی گفت: این پژوهش و یافته اهمیت بالایی دارد، در واقع هنگامی که بیمار قلم در دست خود را در هوا نگه می‌دارد، ذهن او در حال برنامه‌ریزی برای اقدام بعدی خود در فرایند نوشتن است و نیاز به زمان بیشتر برای این موضوع دارد که نشان‌دهنده کاهش توانایی تشخیص فرد است.

این نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه تغییرات در دستخط افراد سال‌ها پیش از تشخیص بالینی بیماری رخ می‌دهد، از همین‌رو می‌تواند نشانه اولیه از نزدیک شدن بیماری باشد، خاطرنشان کرد: در واقع شناسایی تغییرات دستخط افراد می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام بیماری و مداخله عصبی در لحظه‌ای حساس شود.

کد خبر 720363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.