حضور پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین ثبت شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: در حین اجرای برنامه سرشماری حیات وحش در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد این شهرستان، تصویر یک فرد جدید از گونه پلنگ ایرانی به‌وسیله دوربین تله‌ای به ثبت رسید.

علیرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در نائین، ضمن اعلام ثبت تصویر یک فرد جدید از گونه پلنگ ایرانی اظهار کرد: تصویر تردد پلنگ در روز و شب به وسیله دوربین تله‌ای کار گذاشته شده در مسیر تردد این گونه توسط محمدرضا حلوانی رئیس منطقه، به ثبت رسیده است.

وی افزود: آخرین گزارش رکورد گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در این زیستگاه مربوط به پاییز ۱۴۰۰ بوده است و همچنین در سال گذشته، تصویر یک قلاده یوزپلنگ نیز در این منطقه به ثبت رسید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین ادامه داد: پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد به واسطه شرایط توپوگرافی، تنوع زیستگاهی، موقعیت جغرافیایی و همچنین بکر بودن آن، بهترین زیستگاه انواع گربه‌سانان به‌ویژه پلنگ تلقی می‌شود.

رضایی اضافه کرد: از میان گربه‌سانان تاکنون ۵ گونه شامل یوز پلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گربه شنی، گربه وحشی و کاراکال در این منطقه به ثبت رسیده است.

وی گفت: برنامه پایش زیستگاه‌های این منطقه در ماه‌های آتی با به کارگیری فناوری‌های نوین از جمله دوربین‌های تله‌ای هوشمند در حال برنامه‌ریزی بوده و به اجرا در خواهد آمد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین خاطرنشان کرد: امیدواریم با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پراکنش گونه‌ها به خصوص گونه‌های گوشخوار بزرگ جثه از قبیل پلنگ و یوزپلنگ در این منطقه، بتوان برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی مناسب برای انواع گونه در این منطقه اجرا کرد.

کد خبر 719717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.