رشد ۱۰ برابری بازآفرینی بافت فرسوده اصفهان با ارتقا به نسل دوم

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه در نخستین سال‌های قرن جدید ضمن بازنگری اهداف و دستاوردهای دهه گذشته در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده، به طراحی نسل دوم دفاتر بازآفرینی روی آوردیم، گفت: این اقدام به‌گونه‌ای بود که عملکردی ۱۰ برابر ۱۰ سال گذشته را برای یک‌سال به ارمغان آورد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایجاد تغییر و اصلاح بافت فرسوده شهری از رسالت‌های سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان بوده است تا بتواند با در نظر گرفتن تصمیمات درست و به‌کارگیری تدبیر مناسب، این سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر انسانی را به فضایی مطلوب برای زندگی بدل کند.

وی افزود: در این راستا از اوایل دهه ۹۰ ایجاد نخستین دفاتر تسهیلگری محلی، اقدامی اولیه در این راستا بود که در طول ۱۰ سال فعالیت، نتایج قابل احترامی در پی داشت.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در نخستین سال‌های قرن جدید، درصدد برآمدیم که ضمن بازنگری اهداف و دستاوردهای دهه گذشته در این زمینه، به طراحی نسل دوم این دفاتر با شکلی فراگیرتر و با بهره‌وری بالاتری بپردازیم که در این راستا سه رکن شامل ساکنان محلی، کارگزاران منطقه‌ای و نخبگان ملی را کنار هم گرد آوردیم تا برای رسیدن به راهکار حل مسئله در بافت فرسوده محلات اصفهان، به تدبیر امور بپردازند.

ایزدخواستی ادامه داد: فرایند نسل دوم بر اساس شناخت جامعه مبتنی بر نیاز ساکنان به‌عنوان کاربران فضا نسبت به محله، برای تهیه سند ویژه بازآفرینی و برنامه راهبردی پنج‌ساله محله در حوزه‌های توسعه امکانات و خدمات روبنایی، پروژه‌های محرک توسعه و ارزش‌افزای اقتصادی، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمروی عمومی، ارتقای زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اقدامات در حوزه بسترسازی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی آموزش و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی ساکنان نیز در این فرایند نقش و جایگاه مهمی را ایفا می‌کند که این فرایند در سال نخست خود با دستاوردی شگرف همراه بود، به‌گونه‌ای که عملکردی ۱۰ برابر ۱۰ سال گذشته را برای یک‌سال به ارمغان آورد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سند بازآفرینی شهری محلات اصفهان نمونه‌ای از اجرای بخشی از اسناد بازآفرینی محلات است که تجربه زیست ساکنان محلی را در نقطه هدف خود قرار داده است.

ایزدخواستی تاکید کرد: نتیجه سند بازآفرینی شهری، برنامه محله در حوزه‌های توسعه امکانات و خدمات روبنایی بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمروی عمومی و ارتقای زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری است که هم‌اکنون بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های آن در محلات شهر اصفهان در حال اجرا است.

کد خبر 719525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.