تفاهم‌نامه حج تمتع ۱۴۰۳ به امضا رسید + آخرین جزئیات حج واجب

تفاهم‌نامه حج تمتع ۱۴۰۳ برای اعزام حجاج کشورمان به سرزمین وحی، میان رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر حج و عمره عربستان به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت شامگاه یکشنبه _هفدهم دی_ به دعوت وزارت حج و عمره عربستان و برای مذاکرات در خصوص اعزام زائران به سرزمین وحی در حج تمتع ۱۴۰۳ راهی عربستان شد.

در این سفر رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه شامل معاون حج و عمره سازمان، سفیر کشورمان در عربستان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده، نماینده بعثه مقام معظم رهبری، رئیس مرکز حج و زیارت و مدیر دفتر نمایندگی سازمان در عربستان با وزیر حج و عمره عربستان در فضایی صمیمانه به گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص موضوع حج تمتع و تشرف زائران ایرانی به سرزمین وحی پرداختند.

در این نشست، دو طرف پیرامون موضوعات مربوط به حج همچون تعداد حجاج و عوامل اجرایی، خدمات مشاعر مقدسه، رمی جمرات، انتقال دارو و خدمات پزشکی حج، تسهیلات مورد نظر در امور اجرایی و عملیاتی حج همچنین پیگیری حقوق خانواده شهدای منا و مجروحان حادثه مسجدالحرام به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

در پایان این نشست دو طرف، تفاهم‌نامه حج تمتع سال ۱۴۰۳ را امضا کردند.

هیئت اعزامی کشورمان به عربستان با حضور در نمایشگاه از نزدیک با شرکت‌های خدمات‌دهنده در حوزه‌های اجرایی همچون خدمات عرفات، مشعرالحرام و منا، حمل‌ونقل و تغذیه به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند و از نزدیک نوع خدمات و توانمندی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایمنا، ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع از جمعه گذشته، پانزدهم دی آغاز شده است؛ سازمان حج و زیارت پیش از این، ودیعه‌گذاران حج تا بیست‌ونهم اسفند ۱۳۸۵ (اولویت نخست) و تا سی‌ویکم اردیبهشت ۸۶ (اولویت دوم) را فراخوانده بود، قرار بود از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه، بیستم دی‌ماه نیز ثبت‌نام از ودیعه‌گذاران حج تا سی‌ویکم تیرماه ۸۶ (اولویت سوم) آغاز شود.

ثبت‌نام در کاروان‌های حج غیرحضوری بوده و لازم است ودیعه‌گذاران نخست به سامانه https://reserve.haj.ir مراجعه کنند و اطلاعات خود را به‌روزرسانی و کد رهگیری دریافت کنند و پس از انتخاب کاروان، هزینه را (پس از محاسبه مبلغ قبض ثبت‌نام اولیه و سود متعلق به آن در بانک) از طریق درگاه اینترنتی سازمان حج و زیارت پرداخت کنند.

هزینه علی‌الحساب سفر حج تمتع ۱۴۰ میلیون تومان اعلام شده، هر چند رئیس سازمان حج و زیارت گفته هنوز این هزینه به‌طور کامل محاسبه نشده است و احتمال تغییر آن وجود دارد.

سهمیه حج سال ۱۴۰۳ ایران حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است، که تا کنون بیش از ۸ هزار نفر در کاروان‌های حج ثبت‌نام کرده‌اند؛ سازمان حج اعلام کرده است در صورت خالی ماندن کاروان‌ها از روز بیست‌وپنجم دی تمام دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع از تاریخ ۱۳۸۶/۰۵/۰۱ به بعد را به‌صورت روزشمار و صرفاً تا تکمیل ظرفیت اختصاصی هر استان (به تناسب ظرفیت خالی) فرامی‌خواند. فراخوان این ودیعه‌گذاران عمومی نیست و با پیامک به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

همچنین اعلام شده است افرادی که در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی و وجوه مربوط را واریز کرده‌اند، اما به دلیل لغو سفر حج در آن سال و سال‌های پس از آن موفق به تشرف نشده و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند، نیازی به انجام پیش ثبت‌نام نداشته و هم‌زمان با اعلام ثبت‌نام قطعی، به‌صورت مستقیم امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها را خواهند داشت.

متقاضیان برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۳ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار بیستم آذر ۱۴۰۳ باشند و بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، قرار است اعزام کاروان‌های حج تمتع از اوایل ماه ذی‌القعده (دهه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز شود و با پایان ماه ذی‌الحجه و اوایل ماه محرم ۱۴۴۶ (نیمه دوم تیر ۱۴۰۳) خاتمه پیدا کند.

کد خبر 719121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.