رتبه نخست منطقه ۸ اصفهان در پروژه‌های مشارکتی/ ارائه تسهیلات ویژه برای احیای بافت فرسوده

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با بیان اینکه این منطقه در حوزه ورود به پروژه‌های مشارکتی در جایگاه نخست بین مناطق پانزده‌گانه شهرداری است، گفت: حدود ۸۰ میلیارد تومان از بودجه ۵۸۰ میلیارد تومانی سال جاری از طریق پروژه‌های مشارکتی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرداری منطقه ۸ اصفهان با مساحت ۲۰۳۹ هکتار، از شمال به محور خیابان بهارستان از تقاطع امام خمینی (ره) تا تقاطع خیابان کاوه، از شرق به محور بزرگراه کاوه از تقاطع خیابان بهارستان تا میدان شهدا، از جنوب به محور خیابان فروغی از میدان شهدا تا میدان جمهوری اسلامی و از غرب به محور خیابان امام خمینی (ره) از میدان جمهوری اسلامی تا تقاطع خیابان بهارستان محدود می‌شود.

نیمه دوم سال ۱۳۶۳ این منطقه از شهرداری منطقه ۲ جدا شد و ابتدای سال ۱۳۸۶ در راستای خدمات‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر به شهروندان، این منطقه تقسیم شد و منطقه ۱۲ به‌عنوان منطقه‌ای مجزا از منطقه ۸ آغاز به‌کار کرد.

منطقه ۸ تنها منطقه در شهر اصفهان است که حریم ندارد، این منطقه از ۱۷ محله برخوردار و کم‌برخوردار تشکیل شده است که بیشترین تراکم جمعیت در محلات بهرام‌آباد و کوجان ساکن هستند.

منطقه ۸ با جمعیت ۲۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار، پرجمعیت‌ترین منطقه میان مناطق پانزده‌گانه اصفهان است، این منطقه شامل بافت تاریخی و جدید است که این ویژگی یکی از شاخص‌های این منطقه محسوب می‌شود.

این منطقه از ۲۵ لکه بافت فرسوده تشکیل شده است که پس از مناطق ۳ و ۱۴ دارای بیشترین میزان بافت فرسوده است.

از آثار تاریخی و قدیمی منطقه ۸ می‌توان به مسجد فرزند موسی‌بن جعفر (ع) در محله مارچین اشاره کرد که قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد؛ کساره نیز یکی از نواحی قدیمی اصفهان است و اسم آن حاکی از این قدمت است، این محله در خیابان رباط در شمال اصفهان واقع شده که هم‌اکنون با توسعه شهر، جز آن شده و کِی (قنات بزرگی) نیز داشته که هم‌اکنون همچون قنات‌های دیگر دیه‌های اطراف آن (شمس‌آباد آهنگران، کوجان، فردوان و پرتمان) خشک‌شده و از بین‌رفته است.

این محله، چشمه بزرگی نیز داشته که آب از آن می‌جوشیده و از نزدیک آب‌بخشان (فلکه شهدای امروز) عبور می‌کرده است؛ در کساره، چشمه‌ای به نام چشمه کساره معروف بوده است، چشمه‌هایی که دارای قدمتی طولانی است، زمانی نقش سیل‌بند داشته‌اند، اما سال‌ها است که به وادی فراموشی سپرده شده‌اند و چهره نابسامان و نازیبایی به خود گرفته‌اند.

یکی از این چشمه‌ها، چشمه کساره واقع در پل شهید ردانی‌پور ابتدای خیابان بهار است که به‌تازگی تبدیل به پارک شده است، همچنین محله شمس‌آباد که در شمال شهر اصفهان و نزدیک محله مورنان و آب‌بخشان و در شمال خیابان فروغی واقع است، در قدیم دیه‌ای در نزدیکی دروازه شمالی شهر بود و امروزه، به نام شمس‌آباد معروف است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با علی باقری، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در رابطه با فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مشکلات و سایر مسائل ناگفته در این منطقه است.

رتبه نخست منطقه ۸ اصفهان در پروژه‌های مشارکتی/ ارائه تسهیلات ویژه برای احیای بافت فرسوده

همزیستی قومیت‌های مختلف در محله‌های هفده‌گانه منطقه ۸

ایمنا: به ظرفیت‌ها و شاخص‌های منطقه ۸ اشاره کنید.

باقری: این منطقه ۱۰.۱ درصد از مساحت شهر اصفهان را تشکیل می‌دهد و جمعیت آن ۱۵ درصد جمعیت شهر اصفهان است.

محلات هفده‌گانه منطقه دارای قومیت‌های مختلفی است، ساکنان تعدادی از محلات بیشتر مهاجر هستند و تعدادی هنوز افراد قدیمی را حفظ کرده است.‌

بافت فرسوده در منطقه ۸ به‌صورت ۲۵ لکه در محلات توزیع شده است که مساحت آن ۲۴۲ هکتار است و رتبه سوم را پس از مناطق ۱۴ و ۳ شهرداری دارا است؛ بیشترین جمعیت این منطقه در محلات بهرام‌آباد و کوجان سکونت دارند، در واقع به نسبت مساحت جمعیت بیشتری در این دو محله ساکن است.

سرانه فضای سبز منطقه یک میلیون متر مربع است که در مقایسه با متوسط سرانه برای هر شهروند وضعیت مناسبی ندارد و ۵.۳ متر مربع است.‌

ایمنا: برای بهبود شرایط فضای سبز منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

باقری: در راستای بهبود میزان سرانه فضای سبز و تفرجگاهی منطقه دو رویکرد پیگیری می‌شود؛ با توجه به اینکه با چالش خشکی زاینده‌رود، کم‎‌آبی و کاهش دبی چاه‌های آبی که تأمین آب فضای سبز را به عهده دارند مواجه هستیم، باید از منابع موجود حداکثر استفاده را انجام دهیم، تعدادی از چاه‌ها قابل استفاده نیست، از این‌رو برای مدیریت منابع شهرداری طرح جامع انتقال و تأمین آب فضای سبز پیش‌بینی شده که طی دو سال گذشته یکی از محوریت‌های بودجه‌ریزی حول شبکه انتقال و توزیع آب فضای سبز است.

سال جاری سه مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در سه نقطه پارک گل‌محمدی، پارک بهشت و میدان ماه‌فرخی برای ذخیره آب فضای سبز در حال احداث است و مخزن ۲۵۰۰ متر مکعبی چشمه کساره سال گذشته به بهره‌برداری رسید، این مخازن از طریق خطوط انتقال به یکدیگر متصل می‌شود، در حال حاضر دو خط انتقال پارک ب ۸ به منبع ماه‌فرخی و خیابان جابر انصاری تا میدان ماه فرخی در خیابان رزمندگان در واقع شرق به غرب است و خط انتقال دیگر از شمال به جنوب از پارک گل‌محمدی به مخزن ۲۵۰۰ متری پارک کساره متصل می‌شود.

سال جاری سه مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در سه نقطه پارک گل‌محمدی، پارک ب ۸ و میدان ماه‌فرخی برای ذخیره آب فضای سبز در حال احداث است

خط انتقال دیگر از پل چمران به پارک قلمستان متصل می‌شود، جمع خطوط انتقال و مخازن که ساخته می‌شود به اضافه شبکه‌های توزیع که از این مخازن منشعب می‌شود، بیش از ۸۰ درصد طرحی است که به‌عنوان طرح جامع برای آبیاری فضای سبز پیش‌بینی شده بود و با اتمام این مخازن در سال جاری و تا ابتدای سال آینده می‌توان ادعا کرد که طرح جامع به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

هزینه‌ای که در سال جاری برای این موارد هزینه می‌شود، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است و با اجرای این مخازن می‌توانیم به حالت پایدار برسیم؛ در واقع زیرساخت توسعه پایدار و زیست‌پذیری را عملیاتی کنیم و بتوانیم فضای سبز موجود را حفظ کنیم و از سمتی برای توسعه فضای سبز در آینده شبکه آبیاری کامل و قابل اطمینان داشته باشیم، این یکی از اقدامات مهمی است که در راستای زیست‌پذیری در منطقه انجام می‌شود.

احداث ۲ بوستان شمس‌آباد و یاس برای افزایش سبزینگی منطقه

ایمنا: در راستای افزایش سرانه‌های تفرجگاهی چه اقداماتی انجام شده است؟

باقری: رویکرد دوم توسعه فضای سبز و سرانه‌های تفرجگاهی است، در حال حاضر تملک یکی از بوستان‌ها و پارک‌های شاخص منطقه که بوستان شمس‌آباد است با مساحت ۲۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع انجام شده است.

در حال حاضر فاز یک طراحی آماده شده است و طراحی فاز دوم تا پایان سال جاری تحویل داده می‌شود؛ عملیات اجرایی آن از اواخر سال جاری یا ابتدای سال آینده آغاز می‌شود که امیدوارم در ۱۴۰۳ شاهد بهره‌برداری این بوستان باشیم.

در حال حاضر پارک یاس در محله کم‌برخوردار فردوان در حال احداث است، همچنین سال آینده ایجاد دو پارک و تفرجگاه مجاور خیابان آیت‌الله صادقی و پارک ابونعیم در برنامه منطقه قرار دارد.

ایمنا: این منطقه چه گام‌هایی در مسیر هوشمندسازی برداشته است؟

باقری: مدل‌هایی که امروزه شهرها را اداره می‌کند روزبه‌روز پیشرفت می‌کند، آخرین سبکی که امروزه به‌عنوان مدیریت شهری به آن پرداخته می‌شود، مدیریت هوشمند است، ساختار کنونی مشارکت و دخیل دانستن تمام ذی‌نفعان و رشد تکنولوژی است.

شهر یک موجود زنده است و به دلیل زندگی انسان‌ها مدام در حال تغییر و تحول است، از این‌رو باید به سمت حکمروایی هوشمند حرکت کنیم که در این مسیر نیازمند مشارکت تمام ذی‌نفعان هستیم و یکی از سیاست‌های مدیریت شهری کنونی است تا به طرق مختلف شهروندان را در مدیریت شهری دخیل کند، چراکه بدون همکاری آن‌ها بهترین برنامه‌ها در مرحله عمل به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

ناگزیر به استفاده از ابزار و تکنولوژی روز هستیم تا با پردازش اطلاعات مشکلات را شناسایی کنیم و در راستای بهبود آن گام برداریم

به دلیل پیچیدگی شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها، با ابزارها و روش‌های سنتی قادر به اداره درست شهر نیستیم و ناگزیر به استفاده از ابزار و تکنولوژی روز هستیم تا با پردازش اطلاعات مشکلات را شناسایی کنیم و در راستای بهبود آن گام برداریم.

در این راستا منطقه ۸ در فاز اول از محصلان مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه کمک گرفت و به همان ترتیب که مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر پیگیری می‌کند، در منطقه طرح «شهر، یار» را از سال گذشته اجرا کردیم که تاکنون با حضور و اجرای برنامه در ۴۶ مدرسه آموزش‌های شهروندی ارائه شده است.

هم‌اکنون تعداد زیادی از محصلان در این طرح عضویت دارند و در مدیریت شهری به شهرداری کمک می‌کنند تا در راستای زیست‌پذیری شهر و داشتن شهری تاب‌آور گام برداریم.

۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های پیاده‌روسازی

ایمنا: اقدامات شهرداری در راستای بهبود شرایط عمرانی و زیرساختی منطقه چه بوده است؟

باقری: یکی از سیاست‌های اجرا شده طی سه سال گذشته در منطقه، پیاده‌روسازی برای تردد آسان شهروندان و حرکت به سمت رویکرد پیاده‌محوری بوده است تا به جای ایجاد ترافیک و آلودگی، شهروندان به‌راحتی بتوانند در شهر پیاده‌روی داشته باشند و حادثه‌ای برای آن‌ها رخ ندهد.

طرح اصلاح و ساماندهی پیاده‌روهای سطح منطقه آغاز شد و سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ هزار متر مربع، سال ۱۴۰۱، ۱۷ هزار متر مربع و سال جاری حدود ۱۳ هزار متر مربع پیاده‌روسازی انجام شده است که با انجام این اقدامات بیش از ۷۰ درصد پیاده‌روهای اصلی منطقه اصلاح شده است و نهضت اصلاح و ساماندهی پیاده‌روها ادامه دارد تا تکمیل شود

اعتبار پیاده‌روسازی سال جاری ۱۰ میلیارد تومان و در مجموع بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان است.

ایمنا: در راستای زیست‌پذیری منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

باقری: یکی دیگر از اقدامات در راستای زیست‌پذیری بهتر و ایجاد سرزندگی و نشاط میان شهروندان، توسعه مسیرهای سلامت است، سال گذشته و سال جاری موفق به احداث سه مسیر سلامت شدیم که در مجموع حدود ۸ هزار متر مربع مساحت دارد، دو مسیر در محله خانه اصفهان و دیگری در محله رزمندگان قرار دارد، این مسیرها مجهز به دستگاه‌های حرکت‌درمانی است.

توسعه پاتوق‌های شهری در راستای سلامت و سرزندگی انجام شده است، این پاتوق‌ها در میدان جمهوری اسلامی، ابتدای خیابان رباط، مجاورت ایستگاه مترو شهید باهنر و مجاورت بیمارستان سوانح سوختگی قرار دارد.

۱۷ مرکز فرهنگی فعال داریم

ایمنا: چند مجموعه فرهنگی و ورزشی در منطقه فعال است؟

باقری: منطقه ۸ یکی از مناطقی است که بیشترین تعداد مراکز فرهنگی ورزشی را به خود اختصاص می‌دهد، در حال حاضر ۱۷ مرکز فرهنگی ورزشی و کتابخانه در محلات مختلف این منطقه دایر است، یکی دیگر از اقدامات که با رویکرد شهرهای تاب‌آور و زیست‌پذیر انجام می‌شود، توسعه مراکز فرهنگی ورزشی است.

احداث زمین ورزشی روباز به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در محله پرتمان، احداث سالن ورزشی در مجاورت فرهنگسرای بانوان فروغی به مساحت ۲۵۰ متر مربع، مجموعه فرهنگی باغ نوش به مساحت ۷۵۰ متر مربع در مجاورت فرهنگسرای باغ نوش انجام می‌شود که فعالیت این مجموعه در حوزه کودکان و نوجوانان است.

رتبه نخست منطقه ۸ در اجرای پروژه‌های مشارکتی

ایمنا: از ظرفیت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه بگویید؟

باقری: یکی از رویکردها در حوزه سرمایه‌گذاری و در راستای توسعه پایدار، کسب درآمد پایدار است که از طریق پروژه‌های مشارکتی محقق می‌شود؛ منطقه ۸ در حوزه ورود به پروژه‌های مشارکتی به‌عنوان منطقه اول است، از ابتدای سال جاری تا کنون شش پروژه آغاز شده و دو پروژه دیگر در دست اقدام است که تا پایان سال مشارکت‌کننده آن تعیین می‌شود.

حدود ۸۰ میلیارد تومان از بودجه ۵۸۰ میلیارد تومانی سال جاری از طریق پروژه‌های مشارکتی تأمین می‌شود که تا کنون حدود ۵۰ میلیارد محقق شده است.

ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ۸ وجود دارد و آماده هرگونه همکاری با سرمایه‌گذاران هستیم؛ سرمایه‌گذاران به‌دنبال زمین‌هایی با کاربری مسکونی تجاری با وسعت مناسب و موقعیت‌های خوب و ارتفاع مناسب هستند، هر دو سمت اتوبان شهید ردانی‌پور از پل شهید خرازی بر اتوبان امام خمینی (ره) تا پل شهید چمران، مجوز ارتفاع هفت طبقه وجود دارد و لازمه آن این است که مالکان پلاک‌های ریزدانه و فرسوده مجاورت اتوبان با یکدیگر مشارکت و ارتفاع را دریافت کنند یا سرمایه‌گذاران به‌عنوان تسهیل‌گر و سرمایه‌گذار وارد شوند، البته شهرداری آمادگی همکاری دارد تا این پلاک‌ها که فرسوده و خطرآفرین است، ساخته شود.

یکی دیگر از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه در محله پرتمان قرار دارد، این محله بیش از ۹۸ هکتار وسعت دارد و در موقعیت استراتژیک خوبی واقع شده است؛ در جنوب و جنوب شرق این محله اتوبان شهید ردانی‌پور و سمت شمال این محله خیابان رزمندگان قرار دارد. در این محدوده یک خیابان اصلی با عرض ۶۰ متر احداث می‌شود و خیابان آیت‌الله صادقی را به خیابان سپاه در خیابان رزمندگان محله خانه اصفهان می‌کند.

کاربری‌های خوب و پهنه‌های بکر و دست نخورده فرصت خوبی برای مالکان و سرمایه‌گذاران برای تفکیک و ساخت‌وساز است، در این محدوده مجوز ارتفاع تا هفت طبقه و تنوع کاربری تجاری، مسکونی و مختلط وجود دارد، همچنین خدمات آموزشی، بهداشتی و ورزشی پیش‌بینی شده است که یکی از بارزترین آن‌ها پارک ۲۷ هکتاری است.

از سال گذشته که طرح این پارک ابلاغ شد، شهرداری با مالکان وارد مذاکره شد، مدیر پروژه انتخاب شده و در حال تشکیل پرونده و شناسایی مالکان است.

طی دو ماه گذشته بالغ بر ۳۵۰ مالک در این محدوده شناسایی و تشکیل پرونده انجام شده است، از طرفی شهرداری در حال انجام تملک عرصه‌های فضای سبز و معابر است.

ایمنا: در این منطقه با چه مسائلی روبه‌رو هستید؟

باقری: به‌رغم اینکه مدیریت یکپارچه وجود ندارد، اما در عمل در تمام مسائل به‌صورت هماهنگ خدمات ارائه می‌شود، اعتماد و رضایت شهروندان به شهرداری در سطح خوبی قرار دارد، تنها مواردی که به تعداد محدودی از شهروندان بازمی‌گردد، همچون قرار دادن زباله مشکل‌ساز شده است که به کمک خود شهروندان قابل اصلاح است.

حکمرانی شهری در منطقه ۸ تجلی پیدا کرده است، اما اگر مشارکت شهروندان نباشد، نمی‌توانیم موفق باشیم.

منطقه ۸ بین مناطق پانزده‌گانه بیشترین تماس‌های سامانه ۱۳۷ را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا شهروندان به این سامانه اعتماد دارند و روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تماس از طریق سامانه ۱۳۷ برقرار می‌شود، میزان پاسخگویی به‌موقع نیز بیش از ۹۹ درصد است و بیشترین رضایتمندی را در بین مناطق دارا است.

موفق شدیم مدت زمانی پاسخگویی به استعلام‌ها و صدور پروانه‌ها را نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهیم، مدت زمان پاسخگویی به استعلام در سال جاری نسبت به سال گذشته دو روز کاهش پیدا کرده است.

بیشتر خدمات منطقه در بستر الکترونیک ارائه و با نصب نرم‌افزار اصفهان من بسیاری از خدمات به‌صورت الکترونیک دریافت می‌شود.

رتبه نخست منطقه ۸ اصفهان در پروژه‌های مشارکتی/ ارائه تسهیلات ویژه برای احیای بافت فرسوده

رشد ۲۲ درصدی صدور پروانه نسبت به سال گذشته

ایمنا: وضعیت ساخت‌وساز منطقه چگونه است؟

باقری: به‌رغم اینکه وضعیت اقتصادی کشور در رکود قرار دارد، اما در منطقه ۸ تعداد پروانه صادر شده در ۹ ماه نخست ۱۴۰۲ برابر کل پروانه‌های صادر شده در سال گذشته است و یک رشد ۲۲ درصدی از لحاظ تعداد پروانه و زیربنا داشته‌ایم، ۴۰۸ پروانه طی ۹ ماه نخست سال جاری صادر شده است که ۵۰ پروانه مربوط به بافت فرسوده است.

ایمنا: با توجه به بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲، در منطقه ۸ چند پرونده به نتیجه رسید؟

باقری: این قانون فرصتی برای ساختمان‌هایی بود که دارای تخلف و رأی ماده ۱۰۰ تخریب بودند، بالغ بر ۲۶۰ پرونده متقاضی، ثبت نام کردند و تا پایان دی فرصت استفاده از این ظرفیت وجود دارد.

تاکنون ۶۰ درصد پرونده‌ها مشمول این بند قانونی شده است و سایر پرونده‌ها در انتظار اعلام نظر کارشناسان رسمی است.

بهره‌برداری از ۳۹ پروژه خدمات شهری در منطقه ۸

ایمنا: پروژه‌های عمرانی سال جاری منطقه ۸ چه تعداد است؟

باقری: ۹۷ پروژه عمرانی برای سال جاری پیش‌بینی شده بود که شامل یک پروژه شاخص (احداث رمپ پل امام خمینی (ره))، ۱۲ پروژه مهم منطقه‌ای و ۸۴ پروژه منطقه‌ای است؛ از این تعداد پروژه در حال حاضر ۳۷ مورد به بهره‌برداری رسیده، ۴۵ مورد در فاز اجرا و پنج پروژه در حال تملک است، شش پروژه نیز در فاز مطالعه و طراحی قرار دارد و چهار پروژه هنوز آغاز نشده است.

پیشرفت برنامه‌ها تا پایان آذر سال جاری ۷۴.۱ درصد است، بیشترین پروژه‌ها در حوزه خدمات شهری، شامل شبکه آبیاری و پساب است، ۳۵ میلیون تومان برای رینگ آبیاری به طول ۴.۵ کیلومتر حدفاصل پل چمران تا پارک قلمستان هزینه شده است، همچنین احداث و توسعه فضای سبز، مادی‌ها و انهار و تأسیسات و تجهیزات شهری از جمله سایر پروژه‌های این حوزه است، در مجموع ۳۹ پروژه مربوط به حوزه خدمات شهری است.

دومین فراوانی پروژه مربوط به شبکه معابر است که شامل احداث و ساماندهی معابر می‌شود.

یکی از خیابان‌های مهمی که در بافت فرسوده و محله کم‌برخوردار بهرام‌آباد قرار دارد، خیابان شهید چمران این محله است که از لحاظ ترافیکی و شبکه معابر وضعیت خوبی ندارد و باید تعریض آن انجام شود.

از سال گذشته به‌صورت ویژه وارد تملک آن شدیم، در سال گذشته موفق شدیم ۱۸ پلاک از ۱۰۰ پلاکی که در مجاورت خیابان قرار گرفته است را آزادسازی کنیم، البته تعدادی در گذشته آزاد شده بود، همچنین سال جاری آزادسازی ۲۰ پلاک انجام شده است و پیشرفت پروژه از لحاظ مساحت بیش از ۵۵ درصد است.

طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال جاری و ابتدای سال آینده تمام تملک را انجام می‌دهیم تا احداث خیابان که یکی از درخواست‌های ۲۰ ساله اهالی است در سال آینده انجام شود، علاوه بر این خیابان شهید خجندی در محله مارچین در دست احداث قرار دارد.

از دیگر اقدامات، تملک و آزادسازی گلوگاه‌ها است؛ در خیابان بعثت محله بهرام‌آباد گلوگاه‌های استراتژیک و تأثیرگذار وجود داشت که موفق شدیم آزاد کنیم، گلوگاه دیگر در خیابان علاقه‌مندان آزادسازی شد و گلوگاهی در محله مارچین در مرحله آزادسازی است.

محقق شدن ۶۰ درصد درآمد پیش‌بینی شده در ۱۴۰۲

ایمنا: از بودجه و اعتبارات منطقه بگویید.

باقری: کل بودجه سال جاری منطقه ۵۸۰ میلیارد تومان است که به دلیل افزایش تورم و ضرورت‌ها موجب شد تا در اصلاح بودجه به ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند، بودجه سال آینده با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال جاری پیشنهاد شده است، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد درآمد پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

سال گذشته توانستیم به ۱۴۷ درصد از درآمد برسیم که به‌عنوان منطقه اول در میان مناطق دست پیدا کردیم.

تعبیه استند دوچرخه در ایستگاه‌های متروی منطقه ۸

ایمنا: با خبر شدیم اقداماتی در مجاورت ایستگاه‌های مترو در این منطقه انجام شده است.

باقری: در حال حاضر شش ایستگاه مترو در محدوده این منطقه قرار دارد و تعدادی از ایستگاه‌ها بین منطقه‌ای است؛ اقدام جدیدی آغاز شده که نمونه آن در ایستگاه شهید باهنر است، در مجاورت این ایستگاه با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک یک ایستگاه دوچرخه تعبیه شده است که به‌صورت رایگان دوچرخه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

همچنین از فضای زیر پل ۲۵ آبان برای پارک خودروهای سواری استفاده شده که در آن مکان مسیر خط بی‌آرتی شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد، وجود پارکینگ خودرو و دوچرخه و ایستگاه اتوبوس و مترو در این مکان یک مد حمل‌ونقلی کامل را ایجاد می‌کند تا شهروندان با استفاده از هر وسیله‌ای خود را به ایستگاه برسانند.

پارکینگ مجاور ایستگاه مترو کاوه، جنب ترمینال کاوه در حال بهره‌برداری است، در ایستگاه مترو استندهای پارک دوچرخه پیش‌بینی شده که با استقبال خوبی همراه بوده است، پیگیر هستیم تا این استندها در ایستگاه جابر نیز نصب شود، این موارد به کاهش ترافیک شهر کمک می‌کند.

۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح محله‌محوری

ایمنا: برای اجرای طرح محله‌محوری منطقه ۸ چه اقداماتی انجام شده است؟

باقری: طبق رویکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان، محله‌محوری در این منطقه پیگیری می‌شود، سال ۱۴۰۱ دو محله بهرام‌آباد و شمس‌آباد به‌عنوان محلات هدف بود، سال جاری محله مارچین به فهرست محلات افزوده شد.

سال ۱۴۰۳ محلات کوجان، جلالیه و گل‌محمدی به‌عنوان محلات هدف در نظر گرفته شده است، البته اعتبار طرح محله‌محوری در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان است، بیشتر پروژه‌های پیش‌بینی شده انجام و اعتبارات آن هزینه شده است.

ایمنا: چه راهکاری برای بازآفرینی بافت فرسوده در نظر گرفتید؟

باقری: به‌تازگی همایش بازآفرینی در شهر اصفهان با همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی برگزار شد، در این مراسم از ۱۵ جلد سند بازآفرینی شهری رونمایی شد، دو سند مربوط به منطقه ۸ است که محلات کوجان و مارچین را شامل می‌شود؛ برای این دو محله که جزو طرح محله‌محوری قرار دارد، مشاوره گرفته شد.

تمام موضوعات و اطلاعاتی که به‌عنوان سند بازآفرینی تعریف و پیشنهاد شده است در طراحی و برنامه‌ریزی منطقه کمک کند، توسط یک تیم کارشناسی با نظر مردم استخراج شد، پیشنهادات دسته‌بندی و این اسناد ایجاد شد و به‌عنوان منبعی برای تصمیم‌سازی قرار گرفت.

سال جاری ۵۰ پروانه در بافت فرسوده صادر شده است، اما طبق برنامه باید هرسال ۱۰ درصد از بافت فرسوده احیا شود که با آن هدف فاصله زیادی داریم، طبق آمار شهر اصفهان هر سال به یک درصد از این آمار دست پیدا می‌کند که نسبت به متوسط آمار کشوری نیز پایین‌تر است.

یکی از اقدامات دولت و شهرداری در راستای احیای بافت فرسوده، تخصیص وام‌های کم‌بهره به مالکان برای ساخت و نوسازی و بازسازی منازل است

برای این منظور تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده است؛ یکی از اقدامات دولت و شهرداری در راستای احیای بافت فرسوده، تخصیص وام‌های کم‌بهره به مالکان برای ساخت و نوسازی و بازسازی منازل است، هنگامی که شهروندان مراجعه می‌کنند از ۵۰ درصد تخفیف بافت فرسوده استفاده می‌کنند.

برای سنددار کردن پلاک‌ها محدودیت و شرایطی که برای املاک معمولی وجود دارد، برای بافت فرسوده نیست و تسهیلاتی برای دریافت راحت‌تر اسناد رسمی از ادارات ثبت پیش‌بینی شده است، اما منازلی که در قالب بافت فرسوده قرار گرفته شرایط زندگی را ندارد از طرفی این محلات هویت شهر هستند و نباید از سکنه خالی شود، بنابراین باید به احیای آن کمک کنیم.

مهم‌ترین اقدام در این زمینه آگاهی‌بخشی است، بسیار از شهروندان ساکن در این منازل اطلاع ندارند چه خطراتی آن‌ها را تهدید می‌کند، دستگاه‌های متولی و مردم باید احساس تکلیف کنند و در این روند مشارکت داشته باشند.

طبق گزارش‌ها در بودجه ۱۴۰۳ کشور تسهیلات ویژه‌ای برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که به احیا و باززنده‌سازی این محلات کمک می‌کند تا هویت محلات حفظ شود، از طرفی شهروندان در منازلی ایمن سکونت داشته باشند.

اقدامات و سیاست‌های شهرداری و رویکرد منطقه ۸، ارائه خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان در بافت‌های فرسوده است که یکی از این اقدامات ساخت پارک‌ها، فرهنگ‌سراها و ورزشگاه‌ها است تا به بافت‌های قدیمی رونق ببخشد و اهالی برای ماندن در این محلات تشویق شوند.

کد خبر 718856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.