بهترین‌ سالن‌ها باید به اجرای موسیقی‌های نواحی اختصاص پیدا کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهترین‌ سالن‌ها را باید به اجرای موسیقی‌های نواحی اختصاص دهیم، البته ممکن است این نوع موسیقی همچون موسیقی‌های جدید مورد توجه جوانان قرار نگیرد به همین دلیل ما باید شرایط را برای تغییر ذائقه مردم فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه سه‌شنبه _نوزدهم دی_ در آئین پایانی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: موسیقی در حوزه تمدنی ایران از ارج و منزلت بالایی برخوردار است، ایران بزرگ فرهنگی از زیبایی‌های متنوع ناشی از موسیقی نواحی مشحون و آکنده است.

وی افزود: آذربایجان بزرگ، کردستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هر نقطه‌ای از ایران از زیبایی‌های منحصربه‌فرد موسیقی‌های نواحی آکنده است؛ بر همین اساس به معاونت هنری تاکید کردم ترویج جدی این هنر اصیل در مناطق مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نیاز داریم به این فضا بها دهیم، تاکید کرد: ذائقه موسیقایی جوانان در برخ نقاط با این هنر اصیل فاصله گرفته است. ایرانیان هنردوست هستند و به هنر ارج می‌نهند و نباید ذائقه فعلی تداوم پیدا کند.

اسماعیلی با تاکید بر وجود منابع غنی در موسیقی نواحی تصریح کرد: نباید تا این حد دچار تغییر ذائقه شویم، البته اگر بنا باشد مقصرانی برای این تغییر ذائقه تعریف شوند، در گام اول ما دستگاه‌های حاکمیتی باید خطاب قرار بگیریم و بر همین اساس همان‌طور که در گذشته کم‌کاری شده و توجه به موسیقی نواحی از جایگاه خود دور شده است، باید دوستانم در دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و ادارات کل استان‌ها همت کنند تا وضعیت بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنم در بسیاری از برنامه‌های اقوام و نواحی حضور پیدا کنم، گفت: این رویکرد را اکنون هم دنبال می‌کنم؛ در سفری که سال گذشته به سردشت داشتم به منزل یکی از اساتید موسیقی کردی در یکی از روستاها رفتم و با توجه به جایگاهی که این هنرمند مردمی داشت هفته بعد نشان درجه یک هنری را در منزلشان به ایشان اهدا کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید به هنرمندان اصیل ارج نهیم، افزود: تجلیل از این هنرمندان باید به صورت عمومی باشد تا جایی که جوانان بدانند قدرشناس هنرمندانمان هستیم؛ باید این گنج‌های آشکار را مورد تقدیر قرار دهیم و این امر، رویکرد قطعی وزارت فرهنگ است؛ بهترین سالن‌ها را باید به اجرای موسیقی‌های نواحی اختصاص دهیم، البته ممکن است این نوع موسیقی همچون موسیقی‌های جدید مورد توجه جوانان قرار نگیرد به همین دلیل ما باید شرایط را برای تغییر ذائقه مردم فراهم کنیم.

اسماعیلی گفت: در قرارگاه شهید آوینی تلاش می‌کنیم از همه انجمن‌های موسیقی در کشور حمایت کنیم. امیدوارم سال‌های آینده این جشنواره با رونق بیشتر و استقبال مردمی قوی‌تر برگزار شود.

وی در حاشیه این همایش نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امشب پس از برگزاری پنج دوره مسابقه جشنواره موسیقی نواحی در نقاط مختلف کشور، بخش پایانی را در تهران برگزار کردیم.

رویکرد وزارت فرهنگ تلاش برای معرفی و ترویج موسیقی مقامی و نواحی در کشور است

وزیر فرهنگ ادامه داد: رویکرد جدی ما در حوزه موسیقی تلاش برای معرفی و ترویج موسیقی مقامی و نواحی در کشور است؛ ایران مثل رنگین کمانی زیبایی است که در هر بخش آن هنر خاصی در موسیقی نواحی وجود دارد؛ از منطقه شمال شرق در نظر بگیرید (که امشب تعداد زیادی از عزیزان از آن منطقه به تهران آمده بودند) تا سایر نقاط کشورمان آکنده از موسیقی‌های نواحی زیبا و ماندگار هستند.

اسماعیلی تاکید کرد: وظیفه داریم موسیقی اصیل ایرانی را ترویج کنیم. امشب از پنج هنرمند حوزه نواحی که شخصیت‌های زحمتکشی هستند و سال‌های سال مورد احترام مردم واقع شدند به عنوان هنرمند درجه یک تجلیل کردیم. به پاس زحماتشان از این افراد حمایت‌های ویژه‌ای می‌شود؛ از مقرری ماهانه گرفته تا امکانات رفاهی _ درمانی.

وی افزود: برنامه ما این است که نسل جدیدی از این قشر هنری مورد حمایت قرار گیرند. ابلاغ کرده‌ام بخشی از سالن‌ها را خارج از شیوه اجاره‌دهی به موسیقی‌های پاپ، در اختیار این عزیزان قرار دهند تا مردم هنر آنان را ببینند. می‌خواهیم فضای عمومی را با موسیقی نواحی که کاملاً منطبق با هویت ملی و تاریخی ماست گسترش دهیم و امیدوارم در این مسیر ترویج موسیقی نواحی کمی از ناتوازنی که در حوزه موسیقی داریم را جبران کنیم.

اسماعیلی افزود: البته با موسیقی‌های جدید مخالف نیستیم و آن را حمایت نیز می‌کنیم، ولی به دنبال ایجاد توازن هستیم که امید است با این نوع کارهای تبیینی و ترویجی این توازن ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر یکی از پربارترین دوره‌های جشنواره موسیقی فجر را پیش رو داریم و خوانندگان شاخص با اجراهای متعدد در آن حضور خواهند داشت. در حوزه موسیقی کشور دوره پر رونقی را شاهد هستیم البته در ماه‌های آینده این حوزه رونق بیشتری خواهد یافت.

مصرف امروز موسیقی بالاترین میزان مصرف بین همه حوزه‌های هنری است

وزیر فرهنگ گفت: مصرف امروز موسیقی بالاترین میزان مصرف بین همه حوزه‌های هنری است بعضاً بیش از ۹۰ درصد جوانان و نوجوانان به موسیقی ابراز علاقه می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف ما از برگزاری جشنواره‌ها این است که بتوانیم بخشی از این ذائقه‌ها را تغییر دهیم، افزود: استقبال عمومی در این حوزه زیاد است زمانی که این نوع مراسم به صورت برخط نمایش داده می‌شود با استقبال خوبی مواجه می‌شود و این مسئله کم‌کاری ما در این حوزه را نشان می‌دهد؛ بنابراین می‌خواهیم کم‌کاری حاکمیت را در حوزه موسیقی نواحی جبران کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: در دوره‌ای که مسئولیت داشتیم بیش از ۱۰ سالن موسیقی بسیار خوب افتتاح کردیم که آخرین نمونه آن به‌زودی در یزد افتتاح می‌شود. این سالن جزو زیباترین سالن‌های موسیقی است، البته پیش از این هم در کرمان، ساری و دیگر استان‌های کشورمان سالن‌های موسیقی افتتاح شده بود.

وزیر فرهنگ گفت: در بسیاری از شهرستان‌ها تأسیس سالن‌های جدید را در دستور کار قرار دادیم که نیازی به استفاده از تجهیزات صوتی ندارد؛ چرا که این سالن‌ها طوری مهندسی شده است که در آن‌ها نیازی به استفاده از ابزارآلات صوتی و بلندگو نباشد.

وی درباره گران بودن بلیت کنسرت گفت: در حوزه موسیقی نواحی این کار را انجام می‌دهیم و شرایط استفاده رایگان از بخشی از آنها را فراهم کردیم. با این وجود به دوستانمان ابلاغ کردیم تلاش کنند تا با کاهش هزینه‌های جانبی موجبات تعدیل قیمت‌ها را فراهم آورند تا مشتاقان بیشتری بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

کد خبر 718846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.