لزوم دغدغه‌مندی همه سطوح جامعه نسبت به امر حجاب و عفاف

امام جمعه اصفهان گفت: دغدغه‌مندی همه سطوح جامعه نسبت به امر حجاب و عفاف ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،، آیت الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با دبیر شورای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور و اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به روند درخور و مناسب فعالیت شورای مرکزی ستاد امر به معروف و نهی منکر، اظهار داشت: امیدوار هستیم همه کمر همت را برای این واجب و فریضه الهی که ام‌الفرایض است ببندند، هم چنان که امام حسین (ع) نیز درباره آن می‌فرماید به وسیله امر به معروف و نهی از منکر دیگر واجبات اجرا می شود.

وی با بیان اهمیت نظارت انسان‌ها بر یکدیگر و بی‌تفاوت نبودن نسبت به هم گفت: امر به معروف و نهی از منکر اهمیت خاص دارد و در تاریخ اسلام نیز با آنکه بسیاری از آیات احکام، پس از تشکیل حکومت در مدینه نازل شده، اما بخشی از آیات امر معروف و نهی منکر در مکه نازل شد، یعنی هنوز حکومت ایجاد نشده بود، اما خداوند این مسئله را گوشزد کرد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به سرنوشت اصحاب سبت در قرآن کریم و روی گردانی گروهی بخشی از آنها از امر به معروف و نهی از منکر، بی تفاوتی نسبت به سرنوشت جامعه را سبب هلاکت عنوان کرد و ادامه داد: حضرت اباعبدالله (ع) نیز زمانی که با حر رو به رو شدند، از قول پیامبر اکرم (ص) فرمودند "هر کس سلطان جائری را ببیند که در بین مردم گناه می کند و آن را تغییر ندهد، همان عذابی که برای سلطان جائر است برای فرد بی تفاوت نیز وجود دارد".

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مسائلی است که جهان را آباد می کند و اگر همه، کار هدایت گری را انجام دهیم دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: اینکه سیدالشهدا (ع) می فرماید قیام من برای امر به معروف و نهی از منکر بود، این امر برای مدت محدودی نبوده، بلکه حضرت می خواهد با شهادت خود به مردم بفهماند که نباید بی تفاوت بود و باید تا حد شهادت کوشش کرد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام (ره) در ابتدای انقلاب دستوری در خصوص امر به معروف و نهی از منکر صادر کردند، اما به دلایلی دستورعملی نشد و اکنون نیز این کار با سلایق مختلف انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در استان اجرای امر به معروف ونهی از منکر را در همه ادارات حکومت اسلامی ضروری دانست و گفت: بنا نیست که ستاد امر به معروف و نهی از منکر در همه جا وارد شود، بلکه برخی از مسائل مربوط به اماکن و برخی نیز مربوط به شهرداری و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها است، البته در اصفهان همه ادارات این دلسوزی را دارند.

وی اضافه کرد: وجوب امر به معروف و نهی از منکر، یک وجوب ضروری است و معنای احیای نیز این است که مردانه، واجب را اجرا کنیم و به طور عملی انجام دهیم.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر مسئله حجاب و عفاف و لزوم دغدغه‌مندی همه سطوح در این زمینه تصریح کرد: باید بدانیم مسئله بی‌حجاب برنامه‌ریزی شده بوده، با بی‌حجابی قصد دارند همه را فاسد کنند و این یک مسئله جزئی نیست و سیاست دشمن است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما نگاه داشتن جامعه اسلامی است، اما جامعه باید جامعه‌ای باشد که برای خوب شدن، مهیا باشد و باید در آن امری نباشد که افراد به طرف فساد کشیده شوند.

لزوم دغدغه‌مندی همه سطوح جامعه نسبت به امر حجاب و عفاف

در ابتدای این جلسه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری دبیر شورای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کل کشور گزارشی از عملکرد چند ماه اخیر ستاد مرکزی ارائه کرد و اظهار داشت: در ستاد تلاش کردیم در چند حوزه ورود شویم، از جمله اینکه ستاد از نظر ساختاری، برنامه و بودجه دارای ضعف‌هایی بود و در اقدام اول، ساختار را اصلاح کردیم.

وی افزود: در حال حاضر سند جامع امر به معروف و نهی از منکر نداریم و بر اساس آن نیز سندی که سیاست‌های اجرایی را بازگو می کند وجود ندارد، لذا بر همین اساس مجوز تدوین سند جامع و سند اجرایی گرفته شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با بیان مأموریت‌های اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور گفت: بر اساس قانون، ستاد پنج مأموریت اصلی دارد که شامل ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از تشکل‌های مردمی و مطالبه‌گری، دستگاه‌های حاکمیتی، عفاف و حجاب و مراجعات قضایی است که برای آنها برنامه‌ریزی شده و برخی در مرحله اجرا است.

در ادامه مسئول ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان نیز گزارشی از اجرای مصوبات جلسه پیشین ستاد ارائه کرد و اظهار داشت: برخی از مصوبات جلسه گذشته ستاد که مورد پیگیری قرار گرفت شامل برخورد با مسئله کشف حجاب، جلوگیری سگ گردانی در سطح شهر، حمایت قاطع از آمران به معروف و نهی از منکر در سطح استان، فضاسازی محیط شهری با موضوع حجاب و عفاف و معارف ارزشی در سطح شهر اصفهان، اجرای طرح شهید خلیلی، برگزاری دوره‌های ویژه کارکنان دستگاه‌های حاکمیتی با محتوای معارف اسلامی و عفاف و حجاب بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری افزود: در مجموعه تعزیرات نیز در خصوص گران فروشی‌ها و مسئله عفاف و حجاب خوب عمل شده و شعبه تخصصی در اصفهان در این زمینه پیش بینی شده است.در دانشگاه‌های استان نیز شورای امر به معروف و نهی از منکر در حال شکل گیری است و برای اجرای طرح دانشجوی مسئول نیز برنامه ریزی شده است.

وی هم چنین به همراهی ائمه جمعه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز اشاره کرد و گفت: مراکز ستاد در همه شهرستان‌ها فعال است و جلسات آن تشکیل می‌شود و ستاد در ۲۰ شهر فعال شده و ماهیت شوراها در شهرهای کوچک بسیار تاثیرگذار بوده است و هم چنین در حوزه‌های علمیه خواهر نیز دوره‌های امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌شود.

کد خبر 718771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.