راهکار مقابله با پیامدهای منفی اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای چیست؟

محقق و کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه خستگی ذهن و بلوغ زودرس از پیامدهای بازی‌های رایانه‌ای خشن خواهد بود، گفت: خانواده‌ها باید همراهی و هدایتگری بیشتری در خصوص بازی‌های رایانه‌ای فرزندان خود داشته باشند تا ضربه‌ای به روح و ذهن کودک وارد نشود.

مصطفی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اعتیاد بازی‌های رایانه‌ای خشن بین کودکان و نوجوانان اظهار کرد: هنگامی که کودک در هر شرایطی مشغول بازی‌های رایانه‌ای می‌شود، در این حالت متخصصان از عنوان اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشغول بودن بیش از اندازه به بازی‌های رایانه‌ای موجب رشد زودهنگام مغز می‌شود، افزود: کودکان در مواجهه با چنین بازی‌هایی، یک‌جانشینی را انتخاب می‌کنند و دچار پرخاشگری می‌شوند که البته این پرخاشگری در سنین مختلف متفاوت است.

محقق و کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه امکان دارد بازی مورد استفاده کودک متناسب با سن او نباشد، تصریح کرد: اگر میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به‌خصوص بازی‌های خشن و خطرناک افزایش پیدا کند، کودک دچار خستگی ذهن برای انجام تکالیف مدرسه می‌شود.

زارعی با بیان اینکه برخی افراد در خرید یا هدیه دادن عروسک به کودکان نیز تناسب سنی را در نظر نمی‌گیرند و به همین دلیل کودکان با بعضی از مسائل، زودتر از سن خود آشنا می‌شوند، تصریح کرد: بسیاری اوقات والدین هنگام بازی کنار کودکان نیستند و مخاطراتی که متوجه کودک یا نوجوان می‌شود را به‌درستی درک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای خشن می‌تواند بلوغ زودرس کودکان را به همراه داشته باشد، ادامه داد: موسیقی‌ها و تصاویر گرافیکی مورد استفاده در بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌تواند برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد و تأثیراتی منفی بر ذهن آن‌ها گذارد.

محقق و کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه بازی کردن والدین در کنار کودک و نوجوان می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش آسیب‌های این حوزه باشد، گفت: خانواده‌ها باید همراهی و هدایتگری بیشتری در خصوص بازی‌های رایانه‌ای داشته باشند تا ضربه‌ای به روح و ذهن کودک وارد نشود.

وی با بیان اینکه اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند برای والدین فرزندان نیز اتفاق بیفتد، اضافه کرد: به‌طور قطع همراهی والدین با فرزندان خود و مدیریت زمان برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای منجر به کاهش احتمال اعتیاد به این بازی‌ها و بروز آسیب‌های متفاوت خواهد شد.

کد خبر 718533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.