احیای بافت تاریخی اصفهان نیاز به ورود دستگاه حاکمیتی دارد

مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: اصفهان شهری با جایگاه جهانی است و برای احیای بافت تاریخی نیاز به ورود دستگاه حاکمیتی دولت دارد.

حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه یکی از مسائل مهم در بافت تاریخی حفظ آثار تاریخی است، اما درون این بافت‌ها تخریب زیادی بر اثر بی‌توجهی در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده است که قابل جبران نیست.

وی افزود: شهروندان انتظار حفاظت از یک بنا یا بافت تاریخی را دارند، اما وقتی بنا مورد بررسی قرار می‌گیرد، ۶۰ درصد آن تبدیل به مخروبه شده است و در واقع بنایی برای حفظ وجود ندارد، در چنین شرایطی تصمیم‌گیری برای تخریب یا نوسازی بسیار سخت می‌شود.

مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: باید بپذیریم بافت تاریخی این کلان‌شهر به سرعت در حال تخریب است، اما حرکت احیای آن به‌کندی صورت می‌گیرد؛ با این وجود برخی معتقد به حفاظت هستند که البته بافت تاریخی اصفهان گوهر نابی است که می‌توان آن را احیا و حفظ کرد.

وی ادامه داد: نقطه مقابل حفاظت از بافت تاریخی، برخی تخریب ساختمان‌های قدیمی و ساخت ساختمان چند طبقه را در بافت تاریخی ترجیح می‌دهند که به نظر می‌رسد مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص با توجه به جایگاه جهانی شهر اصفهان دستگاه حاکمیتی و دولت است.

نگاه چند مدیریتی و غیرتخصصی موجب بسیاری از دست رفتن آثار تاریخی بافت تاریخی شده است

جعفری گفت: برخی شهروندانی که در این بافت تاریخی زندگی می‌کنند، مشکلات خانوادگی و معضلات زندگی در این مکان را دارند که مرجعی بالاتر همچون دولت و شهرداری باید به موضوع بپردازد؛ تاکنون نیز نگاه چندمدیریتی و غیرتخصصی موجب از دست رفتن بسیاری از آثار تاریخی بافت تاریخی شده است.

وی افزود: ضوابط و مقررات طرح تفصیلی در اصفهان پاسخگوی بافت تاریخی نیست و نیاز به بازنگری مجدد دارد، زیرا شهروندان زیادی برای احیای بافت و استفاده از خانه‌های بافت تاریخی همچون رستوران، بوم‌گردی مراجعه می‌کنند، اما به در بسته می‌خورند.

مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: ورود به بافت تاریخی اصفهان باید در کمال صیانت، اما با ویژگی زندگی جاری باشد.

وی یادآور شد: شهر اصفهان چهار اثر جهانی و ۴۰۰ اثر ملی در بافت تاریخی دارد که هنوز شهروندان زیادی ساکن این بافت تاریخی هستند و برای تحقق احیای این مسیر باید با شهرداری مشارکت داشته باشند؛ شهروندان نگران وضعیت اقتصادی، کسب و کار و محل سکونت خود هستند، زیرا در مسیر احیا مشترکاتی با شهرداری از جمله مالکیت زمین دارند و از طرفی شهرداری هم به همکاری ساکنان بافت تاریخی نیاز دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: از زمان تصویب طرح بازنگری تفصیلی شهر اصفهان تاکنون اتفاقات اقتصادی و فرهنگی زیادی در شهر اصفهان رخ داده است، بنابراین این بازنگری خود نیاز به یک بازنگری مجدد دارد تا بتواند پاسخگوی نیاز امروز اصفهان باشد.

وی اضافه کرد: بافت تاریخی فعلی در برخی محله‌ها پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و باید در این مسیر علاوه بر حفظ اصالت، هویت و حفاظت زنده‌سازی شود، چنان‌که این ظرفیت در چرخه زندگی امروز ملموس باشد.

کد خبر 718430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.