بارش‌های زمستان ۱۴۰۲ رضایت‌بخش نیست / کم‌بارشی‌ها ادامه دارد؟

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی از یکم تا شانزدهم دی به‌طور میانگین ۵.۴ میلی‌متر بارش در کشور به ثبت رسیده است که در مقایسه با بلندمدت ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش کشور طی یک هفته منتهی به شانزدهم دی‌، ۲.۲ میلی‌متر بود که نسبت به میانگین بارش ۷.۷ میلی‌متری و بلند مدت ۷۱.۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های اطلاعاتی، از ابتدای فصل جاری نیز به‌طور میانگین بارش ۵.۴ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است که در مقایسه با میانگین ۱۴.۲ میلی‌متری بلندمدت، ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر این اساس، از ابتدای سال جاری میانگین بارش کشور ۳۸.۸ میلی‌متر بوده است. میانگین بارش در بلندمدت ۷۳.۲ میلی‌متر ثبت شده است، بنابراین طی این بازه زمانی ۴۷ درصد کاهش یافته است.

به این ترتیب، طی سال آبی جاری (یکم مهرماه تا شانزدهم دی) نسبت به بلندمدت تنها استان‌های گلستان، ایلام و خراسان شمالی بارش بیشتری دریافت کردند، به‌گونه‌ای که مازندران با دریافت ۲۴۷.۹ میلی‌متر، ۱.۱ درصد و گلستان با ثبت ۱۷۴.۲ میلی‌متر، ۲۱.۹ درصد و خراسان شمالی با ثبت ۶۸.۱ میلی‌متر، ۱۱.۴ درصد افزایش بارش نسبت به بلندمدت را تجربه کردند.

لازم است بدانیم که طی هفت روز منتهی به شانزدهم دی نیز استان گلستان با ثبت ۲۶.۸ میلی‌متر و گیلان با ثبت ۱۹.۱ میلی‌متر بارش، بیشترین میزان بارندگی را نسبت به سایر استان‌ها دریافت کردند، این در حالی است که بارش در استان‌های هرمزگان و ایلام صفر و در قم، همدان، بوشهر و اصفهان ۰.۱ میلی‌متر بود.

در حالی بارش بیشتر استان‌ها طی ۱۶ روز ابتدایی زمستان کمتر از نرمال گزارش شده است که به گفته احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور بعضی از مدل‌ها شرایط مایل به کم‌بارشی و بعضی مدل‌های دیگر نیز شرایط نرمال و اندکی بیش از نرمال طی زمستان را دارند و نشانگر شرایطی هستند که بیشتر به سمت نرمال گرایش دارد و انتظار داریم بر اساس خروجی مدل‌ها طی این بازه زمانی بارش‌ها در حد نرمال باشد.

وی با بیان اینکه میزان بارش ثبت شده طی پاییز سال جاری نشان می‌دهد که با کاهش جدی بارندگی مواجه هستیم، اظهار کرد: بر اساس ارائه گزارش‌ها از میزان دما و بارش، زمستان بسیار سردی را تجربه نخواهیم کرد و میانگین دمای ماه‌های آینده کمتر از حد نرمال نیست.

وظیفه با اشاره به اینکه تغییر اقلیم از محیط‌زیست جدا نیست و اگر بارندگی کم و هوا گرم‌تر شود، تحت تأثیر عوامل مختلف تغییر اقلیم رخ داده است، ادامه داد: مطابق پیش‌بینی‌ها با تغییرات اقلیم مناطق خشک، خشک‌تر می‌شود و طی روند کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما در جهان با دسترسی آب کمتر در آن سرزمین‌ها، پوشش گیاهی و سبزینگی از بین می‌رود و با افزایش گردوخاک و رشد پدیده‌هایی همچون آتش‌سوزی و سیل‌های فراوان به صورت سیل‌آسا و ناگهانی محیط‌زیست آسیب و تخریب خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به‌صورت کلان در مناطق مختلف دنیا تأثیرگذار بوده است، افزود: مهم‌ترین عامل تغییرات اقلیمی افزایش دما در سطح زمین است، این تغییرات اثرات مختلفی همچون آب شدن یخ‌های قطب شمال و تغییر در اکوسیستم کل منطقه داشته و این افزایش دما در قطب شمال بیش از سایر نقاط دنیا بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران با بیان اینکه بر اساس ارائه گزارش‌ها از میزان دما و بارش از ابتدای پاییز تاکنون، زمستان سردی را تجربه نخواهیم کرد، تصریح کرد: میانگین دمای ماه‌های آینده بسیار سرد و کمتر از حد نرمال پیش‌بینی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم با افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها درباره اینکه تغییرات اقلیمی، آب و هوای کره زمین را دچار تغییرات شگرف کرده است، گفت: ایران از جمله مناطقی است که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی قرار گرفته، دما نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و متوسط بارش در کشور نیز کاهش یافته است.

وظیفه گفت: انتظار می‌رود تا پایان پاییز و طی دی‌ماه میزان بارندگی خوب و در حد نرمال تا بیش از نرمال باشد، اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم زمستان بارش در حد نرمال باشد، هرچند نمی‌توان از هم‌اکنون با قطعیت اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تداوم کم‌بارشی‌ها در سه سال متوالی نیز باعث شده است که در بسیاری از مناطق کشور، رطوبت خاک از بین برود، اظهار کرد: اگر در پاییز و زمستان سال جاری شاهد فصل‌های بسیار پربارشی باشیم، بازهم معضل کم‌آبی در کشورمان رفع نخواهد شد، زیرا سه سال آبی متوالی است که بیشتر نقاط کشورمان با کم‌بارشی محسوسی مواجه است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور افزود: در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲)، بارندگی‌ها در استان‌های خراسان رضوی ۵۲ درصد و تهران ۴۱ درصد کمتر از نرمال بوده است، در سه استان شمالی نیز بارندگی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از نرمال بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با بارندگی‌های مناسب در پاییز و زمستان سال جاری، کم‌بارشی‌های کشور جبران می‌شود، گفت: این امر به هیچ‌وجه جبران نخواهد شد.

وظیفه خاطرنشان کرد: به متولیان منابع آبی کشور توصیه می‌شود از هم‌اکنون برای مدیریت منابع آب سطحی حاصل از بارندگی‌های پیش‌رو با اتخاذ تمهیدات لازم در بخش‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، پخش سیلاب، کنترل هوشمند منابع سدها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی برنامه‌ریزی کنند تا بارش‌های فصول سرد سال جاری اندکی بتواند وضعیت آبخوان‌های کشور را بهبود بخشد و خسارت‌های ناشی از خشکسالی شدید را تا حدی کاهش دهد.

کد خبر 718225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.