اعطای یک طبقه مازاد برای نوسازی پلاک‌های در حریم بافت‌ فرسوده غیرتاریخی اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تشریح بسته‌های تشویقی مصوب برای نوسازی پلاک‌ها در حریم بافت‌ فرسوده غیرتاریخی اصفهان گفت: در بسته تشویقی سال جاری اگر پلاک‌های ریزدانه تجمیع کنند، مساحت آن‌ها ۴۰۰ متر مربع شود و مساحت زیربنای این پلاک‌ها زیر پنج هزار متر مربع باشد، دو طبقه تشویقی می‌گیرند.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم و دغدغه جدی شهردار اصفهان، بازآفرینی بافت‌های فرسوده و توجه به محلات کم‌برخوردار است، اظهار کرد: در این راستا میز محلات در قرارگاه بازآفرینی و تولید مسکن در شهرداری به ریاست شهردار راه‌اندازی شد و اقدامات حول سه محور پیش رفت.

وی افزود: در محور نخست، توجه به رفع مشکلات محلات از جمله مشکلات عمرانی، فرهنگی و زیرساختی بود که در میز محلات مورد بررسی قرار گرفت، سند بازآفرینی محلات که برنامه راه رفع مشکلات محلات بود، تدوین شد که بیشتر برای محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفی زندگی در ساختار کلی محله بود، همچنین بازگشایی گلوگاه‌های ترافیکی و آسفالت معابر و حوزه فرهنگ در این محور مورد بررسی قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه سند بازآفرینی ۴۵ محله تهیه و بر اساس آن پروژه و بودجه تعریف شده است، ادامه داد: برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ کار ادامه دارد تا در نهایت این اقدام را به ۹۹ محله ناکارآمد جامعیت دهیم و نکته مهم این است که این اقدام یک‌ساله نیست و این سند بازآفرینی شهری برنامه‌ای مدت‌دار است و در دوره‌های بعدی مدیریت شهری نیز این برنامه راهبردی مشکلات محله، نحوه رفع آن‌ها و میزان بودجه مورد نیاز را مشخص می‌کند.

مهدویان خاطرنشان کرد: محور دومی که کار کردیم، نوسازی املاک بود؛ یعنی مالک بتواند ملک خود را تخریب و بازسازی کند که مشکل عمده در این زمینه مشکل اقتصادی بود؛ یعنی فرد اگر می‌خواست ملکی که داخل آن ساکن است، تخریب یا بازسازی کند، صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه در این راستا در شهرداری حول دو محور کار کردیم، ادامه داد: محور نخست تدوین بسته‌های تشویقی در حوزه شهرسازی است که کسانی که در بافت فرسوده شهری ساکن هستند بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند، به‌طور مثال در جایی که محله کناری سه طبقه است، منازل داخل بافت بتوانند یک طبقه تشویقی داشته باشند و چهار طبقه بسازند که در سال ۱۴۰۰ اولین بسته تشویقی داده شد و در اسفند همان سال به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید.

مهدویان گفت: دیگری تخفیف مالی بود که طبق آن لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر دادیم و در خرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید؛ بر اساس این لایحه افرادی که می‌خواهند داخل بافت‌های فرسوده پروانه بگیرند، شامل ۷۰ درصد تخفیف می‌شوند و هزینه مهندسان ۳۰ درصد کاش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: مهر سال گذشته طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، بسته تشویقی شامل ۱۹ بند را ملاک عمل قرار دادیم تا در نهایت با توجه به تجربه‌ای که روی بسته ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ داشتیم، بسته دوم پیشنهادی محلی را تیر ۱۴۰۲ به کمیسیون ماده ۵ تحویل دادیم و در آبان به تصویب این کمیسیون رسید.

مهدویان افزود: در بسته سال جاری تشویق‌های بیشتری در نظر گرفته شد، از جمله اینکه اگر پلاک‌ها تجمیع کنند، مساحت آن‌ها ۴۰۰ متر مربع شود و مساحت زیربنای این پلاک‌ها کمتر از پنج هزار متر مربع باشد، دو طبقه تشویقی می‌گیرند، همچنین تمام پلاک‌های بالای ۱۳۰ متر مربع می‌توانند یک طبقه تشویقی بگیرند.

وی اظهار کرد: مالکان پلاک‌های مسکونی در حریم بافت‌های فرسوده غیرتاریخی شهر می‌توانند یک طبقه تشویقی داشته باشند، به شرط اینکه میراث فرهنگی تصویب کند؛ یعنی کمیسیون ماده ۵ برای این ساختمان‌ها حذف شده است که به‌زودی ابلاغ می‌شود تا موجب تحولی در حوزه بافت فرسوده شود.

سیاست‌های تشویقی موجب شده است که مردم برای نوسازی منازل خود اقدام کنند و این رشد نیز با حذف موانع ساخت‌وساز و ضوابط مالی از سوی سازمان شهرسازی بیشتر نیز می‌شود

مهدویان بیان کرد: محور سوم طرح‌های تجمیع و تفکیک مجدد بود که پس از تجمیع تعدادی از پلاک‌ها طبق طرح گذاشته شده سرمایه‌گذار هزینه را اجرا می‌کند و به یک نسبتی به آن افراد آپارتمان‌های نو تعلق می‌گیرد مشابه اقدامی که در همت‌آباد اتفاق افتاد که این طرح‌ها برای هر ۱۵ منطقه آماده و تاکنون برای یک منطقه مصوب شده است، این امر موجب می‌شود که در محلات ریزدانه‌ها، نفوذناپذیری و کمبود خدمات وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: سال گذشته بین تمام شهرهای کشور رتبه سوم را از نظر رشد، تعداد صدور پروانه ساختمان و تولید مسکن کسب کردیم و تا امروز برای ۴۵۰۰ واحد مسکونی در پروسه تشویقی پروانه نوسازی صادر شد که رو به رشد است و طبق آماری نیز که شرکت بازآفرینی منتشر کرده است، شهر اصفهان در ۹ ماه ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه ۱۴۰۱، رشد ۴۴ درصدی داشته است؛ یعنی بالاترین رشد در بین تمام شهرهای کشور را دارا بوده است.

مهدویان گفت: سیاست‌های تشویقی موجب شده است که مردم برای نوسازی منازل خود اقدام کنند و این رشد نیز با حذف موانع ساخت‌وساز و ضوابط مالی از سوی سازمان شهرسازی بیشتر نیز می‌شود که امیدواریم به رشد ۱۰۰ درصدی هم برسد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که بسترسازی مناسب در هر سه حوزه محله‌محوری، خودمالکی و طرح‌های یکپارچه بازآفرینی انجام شده است و از به بعد باید اطلاع‌رسانی‌ها انجام شود تا شهروندان بدانند این امتیازها وجود دارد که اگر آگاه‌سازی در سطح وسیع انجام شود، محرک خوبی برای جذب شهروندان است.

مهدویان خاطرنشان کرد: البته تمام این موارد در محدوده قانونی شهر اصفهان و سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا می‌شود.

کد خبر 718143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.