افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده ۳ روز حق اعتراض دارند

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده است، می‌توانند بر اساس پیامکی که به آن‌ها اعلام شده به مدت ۳ روز از تاریخ هفدهم لغایت نوزدهم دی به صورت الکترونیکی مراجعه و اعلام اعتراض کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی عصر امروز _شنبه، شانزدهم دی_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در فرایند ثبتپنام انتخابات در استان کرمانشاه ۵۶۱ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ابتدا در هیئت اجرایی تعداد هشت نفر انصراف دادند، ۲۰۱ عدم تأیید شدند و ۱۱۱ نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند و ۲۴۶ نفر در هیئت‌های اجرایی تأیید شدند.

وی افزود: قبل از اینکه هیئت نظارت بر انتخابات استان وارد رسیدگی شود، تعداد یازده نفر از کاندیداها انصراف دادند و جمعاً تعداد ۴۹۰ کاندیدا مورد رسیدگی هیئت نظارت بر انتخابات استان قرار گرفت و کلاً ۶۹ نفر یا انصراف دادند یا به رأی هیئت اجرایی اعتراض نکردند که ۲۰۱ نفر در هیئت نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شدند و یکصد و یازده نفر احراز صلاحیت نشدند و کل افراد که در این مرحله تأیید شده ۲۱۹ نفر هستند و همچنین هشت نفر پیش از آغاز فرایند تأیید صلاحیت انصراف دادند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه بیان کرد: ۲۱۹ نفر تأیید شده شامل ۴۴ درصد از داوطلبان است، همچنین ۴/۱ درصد از افراد معادل ۲۰ نفر رد صلاحیت شدند و ۵۱ درصد معادل ۲۵۱ نفر عدم تأیید شدند.

وی تاکید کرد: افرادی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده است می‌توانند بر اساس پیامکی که به آن‌ها اعلام شده به مدت ۳ روز از تاریخ هفدهم تا نوزدهم دی به صورت الکترونیکی مراجعه و اعلام اعتراض کنند.

شعبانی تشریح کرد: بعد از اعلام اعتراض شورای نگهبان یک مهلت ۳۰ روزه برای بررسی دوباره صلاحیت کاندیداها دارد و اگر اعتراض مجدد صورت بگیرد، صلاحیت کاندیداها ۷ روز دیگر توسط شورای نگهبان بازبینی می‌شود، تاریخ اعلام نهایی اسامی بیستم بهمن است.

وی گفت: بر اساس تفکیک حوزه‌ها در حوزه انتخابی کرمانشاه صلاحیت ۲۳۲ نفر بررسی شد که از این تعداد ۴۵ درصد معادل ۱۰۴ نفر تأیید، ۴۸ درصد معادل ۱۱۲ نفر عدم احراز شدند؛ همچنین هفت درصد معادل ۱۶ نفر شرایط لازم را نداشتند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه انتخابیه اسلام‌آباد غرب و دالاهو از تعداد ۷۱ نفر که ثبت‌نام انجام دادند، ۳۴ نفر معادل ۴۸ درصد تأیید صلاحیت و ۳۷ نفر معادل ۵۲ درصد عدم احراز یا عدم تأیید دارند.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابی قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، از ۵۸ نفری که ثبت‌نام کرده‌اند چهار نفر انصراف دادند، ۲۰ نفر معادل ۳۷ درصد تأیید و ۳۴ نفر معادل ۶۳ درصد عدم احراز یا عدم تأیید شدند.

شعبانی افزود: در حوزه انتخابی پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی صلاحیت ۴۶ نفر بررسی شد که از این تعداد ۱۵ نفر معادل ۳۳ درصد تأیید و ۳۱ نفر معادل ۶۷ درصد عدم تأیید یا احراز شدند.

وی تشریح کرد: در حوزه انتخابی سنقر و کلیایی از ۴۵ نفری که ثبت نام کردند یک نفر انصراف داده، ۲۴ نفر معادل ۵۵ درصد تأیید، ۱۷ نفر معادل ۳۸ درصد عدم تأیید یا احراز شدند و تعداد سه نفر معادل هفت درصد هم شرایط لازم را نداشتند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابی کنگاور ۴۵ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲ نفر انصراف دادند، در نتیجه از ۴۳ نفر بررسی شده ۲۲ نفر معادل ۵۱ درصد تأیید و ۲۰ نفر معادل ۴۷ درصد عدم احراز یا تأیید شدند و یک نفر معادل ۲ درصد شرایط لازم را نداشت.

وی اذعان کرد: با توجه به آمار موجود برای هر کرسی ۲۷ نفر در کرمانشاه در حال رقابت هستند، شرایط تمام افرادی که در انتخابات شرکت کردند بر اساس استناد به قانون بررسی شده و علت به تمامی افرادی که در انتخابات رد صلاحیت شده‌اند به صورت دقیق عنوان شده است.

شعبانی تاکید کرد: فرایند بررسی صلاحیت کاندیداها تا روز انتخابات ادامه دارد و اگر تخلفی مرتکب شوند ممکن است صلاحیت آن‌ها رد شود، زیرا تخلفات خصوصاً در حوزه تبلیغات به دقت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: بحث شفافیت مالی تبلیغات هم وجود دارد، یعنی فقط افراد حقیقی می‌توانند در فرایند تبلیغات کمک کنند، سقف هزینه‌ها مشخص شده و رقمی بیش از یک عدد خاص تخلف محسوب می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اضافه کرد: تبلیغات فقط از بازه زمانی سوم تا نهم اسفند آزاد است و خارج از این زمان تخلف محسوب می‌شود، همچنین کمیته هفتگی نظارت بر تبلیغات تشکیل شده و در صورت تخلف کاندیداها حتماً به مراجع قضائی اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: ستاد انتخابات استان چه برای کسی و چه علیه کسی اقدام نمی‌کند و صرفاً بر روند سلامت انتخابات نظارت می‌کند، ما به دنبال خروجی هیچ صندوقی نیستیم و چهار رکن اصلی انتخابات را همواره دنبال می‌کنیم.

شعبانی عنوان کرد: ۶ شبکه توسط صدا و سیما برای ایام انتخابات در نظر گرفته شده که در حوزه‌های انتخابیه موجود می‌شود و کاندیداها می‌توانند برای یک هفته ایام انتخابات از آن‌ها استفاده کنند.

وی در پایان گفت: امکان استفاده برابر از امکانات دولتی توسط هیئت نظارت بر انتخابات تأیید شده و در اختیار کاندیداها قرار می‌گیرد؛ انتظار ما از نخبگان جامعه که قصد نمایندگی بر مردم را دارند این است که خودشان بر فرایند تبلیغات و ستاد انتخاباتی خود نظارت داشته باشند.

کد خبر 717870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.