گام به گام مدیریت شهری ششم اصفهان برای بازآفرینی بافت فرسوده

کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱، هر سال حدود یک درصد از بافت فرسوده این کلان‌شهر بازآفرینی شده است، گفت: شهرداری دو رویکرد ایجاد زمینه نوسازی خودمالکی و ایجاد زمینه نوسازی مشارکتی را در دستور کار قرار داده است.

حسن سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان با توجه به رسالت خود مبنی بر ارائه خدمات مناسب و ایجاد فضای شهری مطلوب برای شهروندان، برنامه‌ها و سیاست‌های متفاوتی را برای بافت فرسوده مصوب در نظر و در حال پیگیری و اجرا دارد.

وی افزود: بازآفرینی شهری شامل رویکردهای تأمین خدمات زیربنایی بهسازی محیطی و توانمندسازی ساکنان و تأمین مسکن مطلوب برای شهروندان با دو رویکرد ایجاد زمینه اقتصادی و با محوریت مشارکت به‌صورت خودمالکی، همچنین ایجاد زمینه ورود سرمایه‌گذاران یا سازمان‌های دولتی برای تأمین خدمات و ایجاد پروژه‌های بازآفرینی است، بنابراین شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته با پیگیری، تصویب و اجرای بسته‌های تشویقی و ارائه بخشودگی‌های مالی، زمینه نوسازی خودمالکی از طریق ارائه مشوق‌های کالبدی و معافیت‌های تخفیف در خصوص عوارض را فراهم کرده است.

کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری از سال گذشته درباره تخفیف پرداخت با تعریف و تصویب دو بسته تشویقی کالبدی در تلاش بوده است تا زمینه ایجاد ظرفیت اقتصادی برای اجرای نوسازی توسط مالکان را فراهم آورد، از سوی دیگر با تشکیل قرارگاه بازآفرینی شهری شهرداری اصفهان نسبت به تعریف پروژه‌های مشارکتی با رویکرد تولید مسکن و تأمین خدمات در محدوده بافت‌های فرسوده به‌عنوان پروژه‌های محرک توسعه اقدام کرده که در حال حاضر با تعریف یک پروژه در هر منطقه شهری در حال پیگیری و دریافت مصوبات اجرای آن است.

سلمانی ادامه داد: حدود ۵۰۰ هکتار از بافت فرسوده مصوب شهر اصفهان در محدوده بافت‌های تاریخی قرار گرفته است که چیزی حدود ۲۰ درصد از این پهنه‌ها را به خود اختصاص داده است، بنابراین شهرداری اصفهان در حال بازنگری بسته‌های تشویقی ویژه بافت تاریخی است که در این خصوص مبنا، ایجاد زمینه سرزندگی و احیای بافت‌های تاریخی است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تعداد پروانه‌های صادرشده در محدوده مصوب بافت فرسوده شهر اصفهان نزدیک ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحد بوده است که این رقم نشان می‌دهد هر سال کمتر از یک درصد از بافت فرسوده نوسازی شده است.

کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۲ درصد از محدوده شهری اصفهان در بافت فرسوده است که حدود یک‌چهارم جمعیت شهر اصفهان را شامل می‌شود، ادامه داد: با توجه به این فرایند بیش از ۱۰۰ سال برای نوسازی بافت فرسوده مصوب زمان نیاز است که این موضوع منوط به ایجاد نشدن بافت فرسوده جدید است.

وی ادامه داد: با توجه به این حساسیت این موضوع شهرداری دو رویکرد ایجاد زمینه نوسازی خودمالکی و ایجاد زمینه نوسازی مشارکتی را در دستور کار خود قرار داده است.

کد خبر 717262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.