پرداخت عوارض گامی بلند به سوی عمران و آبادانی شهرها

خدمات مدیریت شهری شامل عوارض نوسازی و عمران شهری برای تمام اراضی و ساختمان‌ها است؛ این عوارض از طریق ارائه خدماتی همچون پاکیزگی شهر، جمع‌آوری و دفع پسماندهای شهری به وسیله شهرداری دریافت می‌شود و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین منابع شهرداری برای کسب درآمد و تامین هزینه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از پایدارترین منابع درآمدی سالم شهرداری، محسوبمی‌شود که به موجب قانون نوسازی و عمران شهری (۱۳۴۷) از شهروندان دریافت می‌شود.

شهرداری‌ها امروزه به عنوان سازمانی محلی به عنوان اصلی‌ترین متولی ارائه خدمات عمومی در شهرها نقش‌آفرینی می‌کنند؛ با گسترش شهرنشینی در سطح جهان نیازهای مالی شهرداری‌ها افزایش پیدا کرد و به همین میزان مخارج شهرداری‌ها رشد صعودی داشته است؛ در این میان به طور یقین همه ما می‌دانیم با رشد شهرنشینی هزینه‌های شهرداری افزایش پیدا می‌کند.

هزینه عوارض نه‌تنها از شهروندان ایرانی بلکه در سایر کشورها نیز از مردم گرفته می‌شود، همچنین ارائه مفاصاحساب یا سند پرداخت عوارض شهرداری یکی از مدارک مهم در زمان انتقال و فروش ملک مسکونی و غیرمسکونی است و شهروندان موظف هستند در زمان مشخص، عوارض خود را پرداخت کنند.

عوارض انواع مختلفی از جمله، عوارض نوسازی و عمران شهری دارد که شامل تمام اراضی، ساختمان‌ها و مستحدثات درون محدوده شهری است و عوارض خدمات مدیریت پسماند نیز، متعلق به خدماتی است که شهرداری درباره زباله‌های تولید شده توسط شهروندان، ارائه می‌دهد، زیرا در طول روز همواره مقداری زیادی زباله توسط هر خانواده‌ای تولید می‌شود که شهرداری موظف است آن‌ها را جمع‌آوری و مدیریت کند.

مورد دیگری از عوارض شهرداری تحت عنوان عوارض کسب و پیشه است که این عوارض برای انواع واحدهای صنفی در رشته‌های مختلف، بنا شده است، بر اساس این عوارض، هر کسب و پیشه‌ای بنا بر عوامل مختلف مانند ارزش منطقه، مساحت و ابعاد و قیمت پایه، باید عوارضی را به شهرداری، پرداخت کنند.

بسیاری از افراد نسبت به نوسازی ساختمان‌های قدیمی و کهنه خود اقدام می‌کنند، شهرداری به منزله تشویق، آن‌ها را به‌مدت سه سال پس از اتمام تاریخ نوسازی از پرداخت عوارض ملک معاف می‌کند، اما پس از اتمام این مدت باید تمام مالکان این نوع ساختمان‌ها، عوارضی ملک شهرداری را همچون سایر شهروندان پرداخت کنند و دیگر از پرداخت عوارضی معاف نیستند.

همچنین مساجد، حسینیه‌ها، مکان‌های مذهبی، مدارس دولتی و مدارس علوم دینی از پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند معاف هستند و جانبازان بالای ۲۰ درصد، خانواده درجه یک شهدا مانند پدر، مادر و فرزند، معلولان و افراد کم‌بضاعت بهزیستی و تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره)، مدافعان حرم و رزمندگانی که حداقل شش ماه در جبهه حضور داشتند، نیز از پرداخت عوارضی معاف هستند.

پرداخت عوارض گامی بلند به سوی عمران و آبادانی شهرها

پرداخت به‌موقع عوارض برابر با بخشودگی ۱۰ درصد عوارض نوسازی است

محسن گلی، رئیس اداره کل درآمد شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: عوارض نوسازی ساختمان‌های شهر اصفهان بر اساس قانون نوسازی و عوارض شهری محاسبه می‌شود، قانون پرداخت عوارض نوسازی از سال ۱۳۴۷ توسط مالکان مصوب شد و در سال ۱۳۴۹ به صورت عملی مشروط شد.

وی با اشاره به ماده «۱» عوارض نوسازی و عوارض امور شهری می‌افزاید: این عوارض باید صرف نوسازی، عمران، اصلاحات اساسی، تأمین نیازمندی‌های احداث، توسعه معابر، ایجاد و نگهداری پارک‌ها، پارکینگ‌ها، توقفگاه‌ها، باغ‌های عمومی، تأمین تسهیلات مورد نیاز عمومی، نوسازی محل‌ها و مراقبت متناسب شهرها شود.

رئیس اداره کل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به محاسبه عوارض نوسازی تصریح می‌کند: عوارض نوسازی سالانه محاسبه می‌شود و تا پایان همان سال نیز مهلت پرداخت دارد، بر اساس قانون نوسازی و عمران شهری ماده ۱۰، عوارض در ابتدای سال تحقق می‌یابد و باید حداکثر تا پایان همان سال به شهرداری پرداخت شود.

گلی بر اساس تبصره «۱» ماده ۱۰ می‌گوید: اگر شهروندان عوارض را همان سال پرداخت کنند، ۱۰ درصد عوارض آن‌ها بخشیده می‌شود که این جایزه خوش‌حسابی آن‌ها است و اگر پرداخت نکنند، از آغاز سال بعد ناگزیر به پرداخت ۹ درصد زیان دیرکرد در سال، نسبت به مدت تأخیر خواهند بود.

در سال جاری نیز توزیع قبوض کاغذی ممنوع است و عوارض تنها به‌صورت الکترونیکی به مردم ابلاغ می‌شود

وی با اشاره به اینکه در سال جاری توزیع قبوض تنها به صورت الکترونیکی رخ می‌دهد، ادامه داد: در سال جاری نیز توزیع قبوض کاغذی ممنوع است و عوارض تنها به‌صورت الکترونیکی به مردم ابلاغ می‌شود، زیرا تولید کاغذ برای مردم عوارض زیست‌محیطی دارد، همچنین این نوع پرداخت از تسهیلات شهرداری به مردم محسوب می‌شود، زیرا می‌توانند از میزان عوارض شخصی خود و پرداخت‌های قبلی مطلع شوند و در همان سامانه نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

رئیس اداره کل درآمد شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به پورتال شهرداری، عوارضشان را از طریق درگاه‌های اعلام شده (اصفهان من) به صورت الکترونیکی پرداخت کنند، شهروندانی که به گوشی هوشمند یا وسایل ارتباطی دسترسی ندارد، می‌توانند از کافی‌نت‌های سطح شهر اصفهان استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر شهرداری اصفهان بیان می‌کند: از دیگر برنامه‌های شهرداری این است که این قبض عوارض نوسازی به صورت پیامک برای مردم ارسال شود، این موضوع بعد از تکمیل شدن بانک اطلاعاتی این سازمان با شماره‌های مردم رخ می‌دهد، اما در کل شهروندان دغدغه‌مند باید طبق قانون به شهرداری مراجعه کنند و نسبت به پرداخت عوارض نوسازی شهری اقدام کنند.

گلی با اشاره به چگونگی تعیین عوارض اضافه می‌کند: تعیین عوارض بر اساس تصمیم‌گیری‌های ملی انجام می‌شود، یعنی این عوارض به صورت شهری تعیین نمی‌شود و بر اساس قانون نوسازی و عمران شهری مشخص می‌شود، همچنین محاسبه‌های مربوط به آن به صورت ملی انجام می‌شود و حتی موضوع عوارض نوسازی مربوط به شورای اسلامی شهر نیست، زیرا یک سری از عوارض‌ها به صورت شهری است.‌

رئیس اداره کل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به چگونگی شکایات مردم به عوارض نوسازی خاطرنشان می‌کند: اعتراض به شهرداری در این مورد را کمیسیونی به نام کمیسیون ماده ۷۷ رسیدگی می‌کند که این کمیسیون متشکل از نمایندگان شورای اسلامی شهر، نماینده دادگستری، نماینده وزارت کشور است که شهروندان می‌توانند با مراجعه به این کمیسیون شکایت‌های خود را را مطرح کنند.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند در صورت وجود ابهام یا اشتباه در نحوه محاسبات همچون، متراژی که به اشتباه ثبت شده است یا مبلغ پرداختی که به ثبت نرسیده است با مراجعه به منطقه مورد نظر به حل مسائل خود بپردازند، همچنین اگر در مورد اصل قانون پرداخت عوارض اختلاف نظری داشته باشند، کمیسیون ماده ۷۷ باید به آن رسیدگی کند.

گلی در مورد تفاوت عوارض و مالیات عنوان می‌کند: عوارض و مالیات از لحاظ لغوی به یکدیگر نزدیک هستند، معنای لغوی این دو نیز به هم نزدیک است، زیرا یکی از معانی عوارض مالیات است و به عنوان یک نمونه مالیات می‌توان به آن نگاه کرد، اما تفاوت این دو در این است که مالیات هنگام دریافت به خزانه کل کشور واریز می‌شود و خزانه آن را بر اساس بودجه کل کشور در بخش‌های مختلف کشور هزینه می‌کند، اما عوارض نوسازی در محدود قانونی شهر مربوطه هزینه می‌شود، یعنی عوارض نوسازی اصفهان در همین کلان‌شهر صرف می‌شود.

پرداخت عوارض گامی بلند به سوی عمران و آبادانی شهرها

محرومیت شهرداری از بودجه ملی منجر به اداره شهر توسط مردم شده است

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر اداره شهرها توسط شهرداری‌ها با درآمدهایی که حاصل از دریافت تراکم‌های ساختمانی و عوارض ساختمانی است، انجام می‌گیرد.

وی می‌افزاید: مدت طولانی است که شهرداری‌ها در این خصوص از بودجه ملی محروم هستند و اداره شهر توسط خود مردم ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به یکی از راه‌های درآمدزایی شهری تصریح می‌کند: این درآمدها به عنوان عوارض نوسازی و عوارض ساختمانی از مردم دریافت می‌شود که مصوب و قانون مجلس است.

برای داشتن شهری قابل زندگی از نظر زیستی، شهروندان باید به پرداخت مستقیم عوارض نوسازی، زیبایی و بخشی از مباحث عمرانی بپردازند

قربانی خاطرنشان می‌کند: برای داشتن شهری قابل زندگی از نظر زیستی، شهروندان باید به پرداخت مستقیم عوارض نوسازی، زیبایی و بخشی از مباحث عمرانی بپردازند.

وی با اشاره به نقش عوارض در بهبود وضعیت شهرها ادامه داد: در شهر بخش‌های مربوط به حمل‌ونقل، نظافت فضای سبز، مسائل مربوط به زیباسازی، عمران و زیرساخت‌های مورد نیاز شهر با هزینه‌های زیادی تأمین می‌شود به همین دلیل همراهی و همکاری مردم در پرداخت به موقع عوارض می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت شهر داشته باشد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در هر ۲۴ ساعت در اصفهان نزدیک به ۱۰۰۰ تن زباله جمع‌آوری می‌شود، توضیح می‌دهد: جمع‌آوری زباله، نقل‌وانتقال به محل مناسب، دفن و تبدیل آن هزینه‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد که تمام این هزینه‌ها با پرداخت عوارض شهروندان صورت می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، در ارتباط با عوارض شهرداری بهترین کار این است، شهروندان هر سال با اقدام به پرداخت به موقع عوارض شهری از طرح بخشودگی استفاده کنند و از همه مهم‌تر در زمان خرید و فروش و دریافت مجوزهای ساخت‌وساز با مشکلی مواجه نشوند.

کد خبر 716745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.