روایتی از جلسه احزاب با رئیس جمهور

نشست رئیس‌جمهور با ۵۰ نفر از دبیران کل احزاب و فعالان سیاسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست مشترک دبیرکل احزاب سیاسی با رئیس جمهور، شب گذشته با حضور ۵۰ نماینده از تشکل‌های سیاسی به مدت ۱۵۰ دقیقه برگزار شد، در این نشست دبیران احزاب در این نشست به بیان نکاتی پیرامون مسائل حزبی و انتخابات پیش رو پرداختند.

در این نشست برخی از دبیران احزاب سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل از جمله مجید انصاری، زهره الهیان، مسعود پزشکیان، اسدالله بادامچیان، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، عبدالحسین روح‌الامینی، مالک شریعت، علی ربیعی، محسن هاشمی، حسین مرعشی، صادق محصولی، حمید رسایی، محمدعلی ابطحی و غلامعلی حداد عادل به ایراد سخن پرداختند.

روایتی از جلسه احزاب با رئیس جمهور

رئیس جمهور: همه مأموریت داریم امید ایجاد کنیم

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور هم در این نشست درباره نقش احزاب و مشارکت گفت که همه مأموریت داریم امید ایجاد کنیم، باید تلاش کنیم دشمنان را ناامید کنیم.

رئیسی همچنین در بخشی از سخنانش گفت باید کارهای مثبت گفته شود، مهم نیست به نام ما باشد، ولی باید کارهای خوب که انجام شده برای مردم بیان شود.

رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: سال گذشته و در اغتشاشات شاهد هجمه دشمنان علیه تمام کسانی بودیم که خود را در داخل نظام تعریف می‌کردند و آن‌ها به هیچکس رحم نکردند.

رئیسی در پایان، گفت: دولت نقدپذیر است و از راهکارها حمایت می‌کند.

روایتی از جلسه احزاب با رئیس جمهور

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست شب گذشته رئیس جمهور با احزاب سیاسی اظهار کرد: بعد از توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت حداکثری در پیام نوروزی و چه در سخنان بعد از آن، و همچنین با توجه به چهار راهبرد سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت که ایشان در رابطه با انتخابات مطرح کرده بودند، برگزاری این نشست گام مهمی بود که رئیس جمهور در راستای منویات مقام معظم رهبری برداشت که نحله‌های فکری، احزاب و شخصیت‌های سیاسی از همه گروه‌ها دعوت شدند. این جلسه، جلسه ی صمیمانه و بسیار خوبی بود زیرا حاضران هر آنچه در دل داشتند به صورت شفاف و رودررو بیان کردند و رئیس جمهور نیز با آغوش باز از تمام این سخنان استقبال کردند.

وی افزود: وجه اشتراک همه جناح‌ها و گروه‌ها، بحث مشارکت حداکثری در انتخابات آینده است و این نشست باعث امیدواری شد که بتوانیم با ایجاد شور و شوق و اشتیاق در میان آحاد مردم، انتخابات پرشوری داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: این جلسه با حضور وزیر کشور جناب آقای وحیدی برگزار شد و بخش تندروی جناح‌های سیاسی نقدهای تندی مطرح کردند و بخش زیادی از مباحث به اتفاقات سال ۸۸ باز می‌گشت. تجربه تلخ گذشته می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد و تاکید همه جناح‌ها بر این بود که اگر ما روی ریل قانون حرکت کنیم، هیچ‌گونه تزاحم، تداخل و یا برخوردی وجود نخواهد داشت و انتخابات می‌تواند در بستری سالم حرکت کند.

کنعانی مقدم با بیان اینکه دولت نیز تاکید داشت که قطعاً بستر مناسب برای انتخابات آینده فراهم می‌شود گفت: با توجه به این موضوع دولت اعلام کرد که هیچ نگرانی در این خصوص در بین جریانات سیاسی نباشد و همه جناح‌ها نیز آنطور که شواهد نشان می‌دهد و همچنین طبق اظهارات خودشان، به اندازه کافی نامزد برای انتخابات آینده در لیست‌هایشان دارند.

روایتی از جلسه احزاب با رئیس جمهور

وی تاکید کرد: قطعاً چنین جلساتی می‌تواند در راستای افزایش مشارکت باشد اما پیش از آن باید دستور کار جلسه مشخص شود و ما باید دنبال راهکارهای عملی برای مشارکت بگردیم. اینکه ما فقط نقد و یا اعتراض کنیم نتیجه‌ای نخواهد داشت و من معتقدم جلسات باید به دو صورت مشترک و همچنین اختصاصی با حضور اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین برگزار شود تا هم فرصت برای صحبت تمام گرایش‌ها باشد و هم اینکه در پایان جلسه نیز نتیجه‌گیری عملیاتی داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده و به اعتقاد من انتخابات آینده یک مرصاد سیاسی است، زیرا دشمنان ما تمام توانشان را به کار خواهند گرفت تا مشارکت را کاهش دهند. و مقبولیت و مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند و به همین خاطر همه در این صحنه نبرد وظیفه‌ای داریم، زیرا همگی در یک کشتی قرار داریم و اگر کسی بخواهد آن را سوراخ کند همه غرق خواهیم شد.

بالا رفتن ‎مشارکت در انتخابات نیازمند رضایت مردم است

مالک شریعتی، دبیرکل جمعیت رهپویان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره این نشست گفت: در نشست صریح، فراگیر و کم‌نظیر رئیس جمهور با بیش از ۵۰ دبیرکل حزب یا چهره فعال با گرایش‌های متنوع سیاسی تاکد کردم که بالا رفتن ‎مشارکت در انتخابات نیازمند دو بال است: اول تحقق «رضایت» مردم و دوم تنوع «رقابت» جناح‌ها که بین این دو، قطعاً رضایت مردم عامل مهم‌تری است.

وی‬ افزود: ‏ در همه ادوار حاکمیت جناح‌های مختلف سیاسی، مشارکت کم یا زیاد داشتیم که کمترین نصاب آن حدود ۱۱٪ در دولت اصلاحات و انتخابات شورای شهر دوم تهران بدون دخالت شورای نگهبان و با تنوع کامل سیاسی (حتی نهضت آزادی) بود، چون مردم از دعواهای منجر به انحلال شورای شهر اول، عصبی و ناراضی بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیا شرایط امروز موجب رضایت است؟ هم بله و هم خیر!، خیر؛ چون شرایط در نقطه‌ای که ایستادیم به ویژه از نظر اقتصادی مطلوب نیست، شاخص ‎تورم بالا و مشکلات معیشتی بسیار است. بله؛ چون روندها و رویکردها مثبت است. نرخ شاخص تولید افزایشی و نرخ شاخص تورم کاهشی شده و نگران خیانت هم نیستیم.

شریعتی تصریح کرد: احساس عدم رضایت، با وجود تلاش‌های دولت و مجلس ناشی از باقی ماندن اثر اختلال شدید اقتصادی دهه ۹۰» است. مانند چهارراهی که به دلیل اختلال در چراغ راهنمایی دچار ترافیک سنگین شده و بعد از رفع اختلال، هنوز اکثر رانندگان اثری از حرکت نمی‌بینند گرچه چراغ مدام به طور طبیعی سبز و قرمز می‌شود.

محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این نشست گفت: جلسه دو ساعته‌ای آقای رئیسی با روسای احزاب و فعالان سیاسی داشت. حدود ۵۰ نفر بودند. جلسه‌ای به این تنوع تا حالا ندیده بودم.

وی افزود: خیلی‌ها حرف زدند. یک بار هم با صحبت‌های آقای محصولی که اصرار داشت بهترین انتخابات ۸۸ بوده و فتنه و از این صحبت‌ها به تشنج کشید. ربیعی جواب تندی به او داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در همین تشنج، نوبت من شد که حرف بزنم. گفتم باید قبول کنیم مردم قهرند. تمام ما هم با هم تلاش کنیم اثری در مشارکت نخواهد داشت. شاید اگر اختیاراتی مثل سیاست خارجی که اثرش در اقتصاد مهمتر از همه هست و یا سیاست فضای مجازی و فیلترینگ را اعلام کنید مجلس تصمیم می‌گیرد. جامعه احساس کند مجلس می‌تواند موثر باشد.

ابطحی خاطرنشان کرد: مجید انصاری، محمد و محسن هاشمی، کواکبیان، مرعشی، نوبخت، جواد امام، علی مطهری، وکیلی، ربیعی، پزشکیان و من از این سو و محصولی، روح‌الامینی، نظام موسوی، الله‌کرم و کلی از سیاسیون دیگر حرف زدند.

وی افزود: رئیسی به من به شوخی گفت: استثنائاً این دفعه خوب حرف زدی. منم لازمه بگم استثنائاً این دفعه خیلی خوب حرف زد. به خصوص وقتی گفت: نظر ما این است که همه تایید شوند مگر آنان که با دلیل جدی و قانونی نمی‌توانند شرکت کنند. در حقیقت زیر آب عدم احراز صلاحیت را زد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گرچه این جلسات در واقعیت اجتماعی اثر جدی نخواهد داشت اما برای زدن حرف‌ها به صورت مستقیم خوب بود.

کد خبر 716698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.