روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس تبریک روز مادر

روز مادر در ایران همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در روز بیستم ماه جمادی الثانی جشن گرفته می‌شود. در بیشتر کشورهای جهان، دومین یکشنبه ماه می به عنوان روز مادر انتخاب شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در همه کشورهای جهان به احترام مقام زن و مادر، روزی ویژه تعیین شده است تا برای یک روز هم که شده از زحمات مادران و نقش بی‌بدیل آن‌ها در زندگی تجلیل شود. این روز بسته به تفاوت‌های فرهنگی با سنت‌های منحصر به فرد جشن گرفته می‌شود.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

تاریخ روز مادر در ایران

روز مادر در ایران در ۲۰ جمادی‌الثانی (چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲) و همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می‌شود. فرزندان در این روز با اهدای گل و تدارک هدایای ویژه به استقبال روز مادر می‌روند.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

تاریخ روز جهانی مادر

روز جهانی مادر در تاریخ‌های مختلفی در ماه‌های مارس، آوریل یا می برگزار می‌شود. بیشتر کشورهای جهان، دومین یکشنبه ماه می را به عنوان روز مادر جشن می‌گیرند.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

تاریخچه روز جهانی مادر

جشن‌های روز مادر را می‌توان به یونانیان و رومی‌های باستان نسبت داد که فستیوال‌هایی را به افتخار الهه‌های مادر به نام رئا و سیبل برگزار می‌کردند، اما واضح‌ترین پیشینه مدرن برای روز مادر، جشنی موسوم به «یکشنبه مادری» است. این جشن در چهارمین یکشنبه ایام روزه‌داری برگزار می‌شد که با گذشت زمان، سنت یکشنبه مادری به تعطیلاتی جهانی تغییر کرد که در این روز به‌خصوص فرزندان به مادران خود گل و سایر نشانه‌های قدردانی هدیه می‌دادند.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

رسوم روز مادر در کشورهای مختلف

مردم در سراسر جهان با رسوم مختلفی از اهدای مدال‌های ویژه تا پختن کیک‌های خاص به استقبال روز مادر می‌روند. در ادامه با آداب مختلف برگزاری روز مادر در چند کشور آشنا می‌شویم.

ماندن در خانه | مکزیک

هر سال، روز مادر مکزیک در تاریخ ۱۰ می جشن گرفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین تعطیلات آن‌ها نیز محسوب می‌شود. گل‌ها بخش بزرگی از جشن روز مادر این کشور را تشکیل می‌دهند، اما سنت منحصربه فرد مکزیکی‌ها این است که فرزندان معمولاً در روز مادر، حضور در خانه و بودن با مادر را در اولویت قرار می‌دهند و در صبح روز ۱۰ می، برای مادران شعر عاشقانه‌ای با عنوان «Las Mananitas» می‌خوانند.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

مرخصی از کار خانه | ایتالیا

روز مادر در ایتالیا به نام La Festa della Mamma شناخته می‌شود و در دومین یکشنبه ماه می جشن گرفته می‌شود. مادران ایتالیایی مهمترین فرد در خانه محسوب می‌شوند و اعضای خانواده در این روز سعی می‌کنند دور هم جمع شوند و به مادرانشان هدایای کوچک، گل‌های تازه (اغلب گل رز) و شعرهای دست‌نویس هدیه دهند. روز مادر با یک صبحانه ساده شروع می‌شود، سپس خانواده برای ناهار بیرون می‌روند تا به مادر یک روز مرخصی از پخت و پز بدهند. این روز با یک دسر، به شکل قلب به پایان می‌رسد.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

غذای هش | اتیوپی

روز مادر در اتیوپی با نام «آنترشت» به جای یک روز، سه روز و از دومین یکشنبه ماه می جشن گرفته می‌شود. در این روز خانواده‌ها خوراکی‌های سنتی تهیه می‌کنند که معمولاً شامل غذایی به نام «هش» از گوشت بره، سبزیجات، کره و یک نوشیدنی سنتی به نام پانچ اتیوپی می‌شود. مسئولیت تأمین مواد اولیه، پخت غذا و برگزاری جشن در روز مادر کاملاً بر عهده کودکان است.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

پرو | مراجعه به گورستان‌ها

پرویی‌ها روز مادر را در دومین روز ماه می جشن می‌گیرند. خانواده‌های پرویی علاوه بر اهدای گل و هدایا، اغلب در روز مادر در گورستان‌ها جمع می‌شوند تا به مادران، خاله‌ها، عمه‌ها و مادربزرگ‌های درگذشته احترام بگذارند.

نقاشی مادر و اهدای گل میخک | ژاپن

پس از جنگ جهانی دوم، روز مادر به عنوان راهی برای دلداری مادرانی محبوب شد که پسرانشان را در جنگ از دست داده بودند. میخک نماد استقامت مادری در فرهنگ ژاپنی است؛ فرزندان ژاپنی میخک قرمز را به مادران زنده هدیه می‌دهند و میخک سفید را به یاد مادران درگذشته تهیه می‌کنند.

رسمی نیز در این کشور وجود دارد که کودکان در مدرسه، تصاویری از مادران خود می‌کشند و سپس در مسابقات هنری مربوط به مادران شرکت می‌دهند. این سنتی است که در دهه ۱۹۵۰ شروع شد که کودکان هر چهار سال یک بار عکس‌های مادران خود را در یک مسابقه هنری شرکت می‌دادند تا فرصتی برای نمایش آثار خود در سراسر جهان داشته باشند.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

زانو زدنو و گل یاس سفید | تایلند

روز مادر در این کشور شامل نمایش‌های آتش‌بازی عمومی و مراسم افروختن شمع است. هدیه دادن گل‌های یاس سفید برای تایلندی‌ها نمادی از احترام به خلوص عشق مادر است. در این روز بسیاری از مادران از مدارس فرزندان خود بازدید می‌کنند و هر کودک به نشانه احترام باید جلوی پای مادر خود زانو بزند.

کیک سیمنل | انگلستان

بریتانیا چهارمین یکشنبه ایام روزه‌داری Lent (هفته‌های منتهی به عید پاک) را به عنوان روز مادر گرامی می‌دارد. «یکشنبه مادر» به عنوان راهی برای مسیحیان به منظور گرامیداشت مقام مریم باکره آغاز شد. در این روز مرسوم است که یک کیک میوه‌ای موسوم به سیمنل با لایه‌های مارزیپان برای مادران تدارک دیده می‌شود.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

اهدای مدال | فرانسه

در سال ۱۹۲۰، دولت فرانسه شروع به اعطای مدال به مادران خانواده‌های پرجمعیت کرد تا از کمک آن‌ها به بازسازی جمعیت پس از تلفات زیاد جنگ جهانی اول تشکر کند. پس از جنگ جهانی دوم، دولت آخرین یکشنبه ماه می را به عنوان روز مادر اعلام کرد. هدیه سنتی این روز یک کیک به شکل گل است.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

کیک | بولیوی

سنت روز مادر در بولیوی دارای پیوندهای تاریخی قابل‌توجهی است که به دهه ۱۸۰۰ باز می‌گردد. در ۲۷ می ۱۸۱۲، گروهی از زنان بولیوی در تلاش برای به دست آوردن آزادی برای کشور خود، علیه ارتش اسپانیا اسلحه به دست گرفتند. از آن زمان، بولیوی ۲۷ می را به یاد کسانی که جان خود را برای آزادی کشورشان فدا کردند، به عنوان روز زن جشن می‌گیرد و در سال ۱۹۲۷ یک تعطیل رسمی شد. فرزندان در این روز به جای گل، کیک هدیه می‌دهند.

روز مادر در ایران و سایر کشورهای جهان + عکس

کد خبر 716621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.