«شهربانوی زندگی» رویدادی به پاس مقام زن و مادر

مادری، فضیلتی است ملکوتی، ناشی از عالم قدس که در وجود انسان خاکی تجلی می‌کند و صفات زیبایی را در پرورش فرزند می‌داند و در این راه با تمام وجود از خود می‌گذرد. حالا به پاس گرامیداشت مقام او، رویداد «شهربانوی زندگی» توسط شهرداری اصفهان در پل تاریخی شهرستان برگزار شده است و تا پانزدهم دی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، واژه زن در زبان پهلوی، ژن در اوستا و هندی باستان جنی و در انگلیسی باستان به معنی «انسان ماده» بوده است و نمادی که برای سیاره ناهید (ونوس در نام غربی) در نظر گرفته شده همان نماد جنسیت زن است و آن نیز شکلی نمادین از آینه در دست ونوس خدای روم باستان است.

زن نمادی از عشق و عاطفه و مادر، قلب خانه و مظهر مهر و صفا است؛ مادری، فضیلتی ملکوتی ناشی از عالم قدس است که در وجود انسان خاکی تجلی می‌کند و در آن صراحت و صداقت، مهر، صفا، عدل و تقوا به عالی‌ترین شکل خود آشکار می‌شود.

مادر بودن، حالتی است که صفات عالی زیبایی را در پرورش فرزند می‌داند و در این راه از همه زمینه‌ها و امکانات شخصی می‌گذرد. مادر هنرمندی است که در نتیجه تلاش خستگی ناپذیرش، فرزندی نیکو پرورش یافته، نیکوکار و با تقوا در مسیر حق گام برمی‌دارد.

زیباترین تعریفی که از مادر شده و بیانگر مقام و منزلت مادر است، حدیث زیبایی از پیامبر اعظم (ص) است که فرمود: «بهشت زیر پای مادران است».

«شهربانوی زندگی» جشنی به پاس مقام زن

امروز ساعت ۸:۴۰ به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و مادر به سمت پل شهرستان، همان محل قبلی نمایشگاه بین‌المللی برای پوشش برنامه‌ای که به همین مناسبت با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شده بود، حرکت کردیم؛ حوالی ساعت ۹ رسیدیم و پس از عبور از پل تاریخی شهرستان وارد سالن نمایشگاه شدیم و با اینکه گفته شده بود این مراسم از ساعت ۹:۰۰ آغاز می‌شود، اما کارگران هنوز در تکاپو برای آماده کردن دکور بودند.

در میان سالن جایگاهی برای اجرای برنامه در نظر گرفته شده بود و روبه‌روی آن صندلی‌های کرم رنگ به‌صورت نیم‌دایره قرار گرفته است، اطراف سن غرفه‌های بازی کودکان، هاکی روی چمن، گریم روی صورت، رستوران بازی‌های فکری، بازی‌های رومیزی‌بازی‌های دیجیتال تیراندازی با تفنگ بادی، تیراندازی با تیروکمان، سرسره بادی و ترامپولین به چشم می‌خورد.

پس از گذشت دقایقی از شروع زمان اعلامی برنامه، کارگران همچنان مشغول تمیز کردن محیط سالن و آماده‌سازی غرفه‌ها هستند. هر بانویی وارد سالن می‌شود به محض اینکه آشنایی می‌بیند به سمت او می‌رود و پس از خوش و بش و تبریک روز زن صندلی را برای نشستن انتخاب می‌کند. صندلی‌ها یکی یکی با حضور بانوان در حال پرشدن است.

در نهایت ساعت ۹:۳۰ مجری پس از خواندن قرآن و سرود ملی ضمن تبریک روز زن و مقام مادر برنامه خود را آغاز کرد. ۱۵ دقیقه بعد، مجری از خواننده مرتضی کشاورز برای اجرا دعوت کرد؛ شور و حال خاصی بر پا بود و صدای همهمه اجازه نمی‌داد تا صحبت‌های مجری برنامه به درستی شنیده شود؛ خواننده اجرای خود را آغاز کرد.

«شهربانوی زندگی» جشنی به پاس مقام زن

پس از آن از کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار اصفهان برای سخنرانی در این جشن با شکوه دعوت به عمل آمد تا به پشت تریبون برود؛ حیدری ضمن تبریک روز مادر و مقام شامخ زن اظهار می‌کند: این برنامه به پاس زحماتی که می‌کشید برگزار شده و امیدوارم اوقات خوبی را سپری کنید.

پس از پایان سخنرانی معاون شهردار از مهمان ویژه این برنامه «محمود انوشه» دعوت و با صحبت‌های او شور و حال برنامه دو چندان شد.

روان‌شناس انوشه درباره مقام بزرگ زن می‌گوید: عامل تقویت عزت‌مندی فرزند مادر است و همان‌گونه که پیامبر (ص) می‌فرماید: آینده جنین فقط در جبین مادر نقش بسته است و عامل تقویت و عزتمندی مادر، همسر او است؛ مرد اگر شعور، سیرت و وجدان داشته باشد، می‌تواند تکیه گاه حمایتی خوبی باشد و به قول حضرت مولانا که می‌فرماید: «می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها، از ره پنهان صلاح و کینه‌ها»

پس از پایان سخنرانی انوشه، سری به غرفه‌های نمایشگاه زدم که خالی از لطف نبود و در این بین یکی از بانوانی که در حال تماشای یکی از غرفه‌ها بود نظرم را جلب کرد، به سمت او رفتم و پس از معرفی خود با او هم کلام شدم و از او خواستم تا کمی از حال و هوای نمایشگاه برای ما صحبت کند.

«شهربانوی زندگی» جشنی به پاس مقام زن

فاطمی می‌گوید: همه چیز خوب است، شاید کافی نباشد، اما سکوی پرتاب خوبی برای اتفاقات بهتر در عرصه معرفی بانوان به ویژه بانوان توانمند کشور است.

پس از اینکه صحبتمان تمام شد، به سراغ مدیر یکی از مؤسسه‌های فرهنگی که در این نمایشگاه غرفه‌ای داشتند، رفتم و از او خواستم درباره این نمایشگاه نظر خود را بگوید.

نجمه بهسوار، مدیر گروه هنری آوای قلم بیان می‌کند: نمایشگاه «شهربانوی زندگی» فرصتی برای عرضه توانمندی بانوان است و امیدواریم منجر به معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های هنری و اشتغال آفرینی برای بانوان باشد.

وی که خود را مبدع سبک نقاشی خط نوین می‌داند، با بیان اینکه آوای قلم، تنها آموزشگاه فعال کشور در این رشته هنری است، می‌افزاید: نقاشی خط، تکنیک تخصصی آوای قلم است و هر یک از آثار طراحی شده، شناسنامه و گواهی برند مختص به خود دارند.

بهسوار اضافه می‌کند: علاوه بر نقاشی خط، ما با کمک تعدادی از زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست اقدام به تولید بوم می‌کنیم که به نوعی کارآفرینی و اشتغال‌زایی در این حوزه هنری نیز محسوب می‌شود و فرصتی برای این بانوان است که نیازمند شغل و منبع درآمد هستند.

«شهربانوی زندگی» جشنی به پاس مقام زن

وی ادامه می‌دهد: نقاشی خط هنر جدیدی است و حضور در چنین نمایشگاه‌هایی سبب آشنا شدن مردم با این هنر و با خط اصیل ایرانی می‌شود. در واقع ما در این هنر سبک نستعلیق ایرانی را با رنگ و فرم ترکیب کرده‌ایم و این سبب شده که خط نستعلیق بیشتر جلب توجه کند و جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد، زیرا برای چشم همواره نو خواهد بود.

مدیر گروه هنری آوای قلم می‌گوید: نقاشی خط را هنر بی نهایت می‌دانم، زیرا نستعلیق فقط مخصوص اساتید خوشنویسی است، اما هنرمندان نقاشی خط، بی نهایت بودن این هنر را به نمایش می‌گذارند و سبب جذب بیشتر مخاطب می‌شوند.

به گزارش ایمنا، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های رویداد شهربانوی زندگی، ایجاد نمایشگاه تولیدات ملی بانوان است که غرفه‌های آن شامل دو بخش تفریحی و فرهنگی است. در بخش تفریحی، یک سایت بازی فعال راه‌اندازی شده است و انواع سازه‌های تفریحی و بازی‌های مهیج و حرکتی به‌صورت رایگان در یک مکان تجمیع شده است و بانوان می‌توانند از صبح تا ظهر به‌صورت ویژه و اختصاصی از این بازی‌ها استفاده کرده و در زمان بعدازظهر به همراه خانواده‌ها در محل حضور پیدا کنند و از این امکانات بهره ببرند.

در بخش فرهنگی نمایشگاه، ۱۰۰ غرفه به همت نهادها و تشکل‌های مردمی برپا شده‌اند که بر اساس الگوی سوم زن خدمات مختلفی را در قالب غرفه‌های فروش یا معرفی محصول هنری ارائه می‌دهند. علاوه بر آموزش مهارت‌های هنری، نشست‌هایی نیز در حوزه رسانه و سینما تدارک دیده شده است، همچنین برنامه‌هایی در حوزه‌های دیگر برای بانوان تدارک دیده شده است که برای مثال در حوزه توسعه فردی و سلامت بانوان، یک غرفه به ورزش بانوان اختصاص یافته است و در آن ورزش و حرکات اصلاحی موردنیاز بانوان را آموزش می‌دهند.

«شهربانوی زندگی» جشنی به پاس مقام زن

نمایشگاه شهربانوی زندگی به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در راستای بزرگداشت هفته مقام زن و مادر تا پانزدهم دی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل سابق نمایشگاه بین‌المللی اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان برپا است.

گزارش از: مریم ترک‌زاد

کد خبر 716498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.