ایران از امروز به «بریکس» می‌پیوندد

رئیس دوره‌ای گروه «بریکس» اعلام کرد: عضویت رسمی ایران و چهار کشور دیگر در این گروه از امروز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از بلومبرگ، آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در گروه «بریکس» اعلام کرد: پنج کشور ایران، عربستان سعودی، امارات، اتیوپی و مصر از امروز، یکم ژانویه ۲۰۲۴ به بریکس می‌پیوندند.

کشورهای گروه بریکس که ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بودند، در آگوست گذشته از شش کشور دیگر دعوت کردند تا به این گروه بپیوندند؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاست. روسیه گروه بریکس را سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴ درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می‌دهد.

پنج کشور جدید با شرکت در آخرین نشست بریکس در دوربانِ آفریقای جنوبی، اوایل ماه جاری این دعوت را پذیرفتند و پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان آن‌ها در نشست بعدی بریکس در سی‌ام ژانویه در مسکو شرکت کنند.

با این حال، کشور آرژانتین پس از پیروزی خاویر مایلی، رئیس‌جمهور راست‌گرا و افراطی‌اش در ماه گذشته، درخواست این کشور برای پیوستن به بریکس را لغو کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که بیش از ۳۰ کشور برای توسعه روابط با بریکس ابراز علاقه کرده‌اند.

کد خبر 716457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.