مدارس «مسجدمحور» در کشور مجوز فعالیت دریافت می‌کنند

وزارت آموزش و پرورش مکلف است به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه مسجدمحور هستند با رعایت ضوابط مجوز دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز _یکشنبه دهم دی_ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ماده ۹ و پیشنهاد الحاق به کل این ماده موافقت کردند.

ماده ۹ این طرح به این شرح است: «در ماده (۱۵) بعد از عبارت «شرایط منطقه‌ای» عبارت «و رتبه بندی سالانه مدارس» اضافه می‌شود و در انتهای ماده عبارت «اعلام عمومی و اجرا می‌شود» جایگزین عبارت «قابل اجرا است» می‌شود و یک تبصره به شرح زیر به ماده (۱۵) قانون الحاق می‌شود:

تبصره- سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نباید در هیچ حالتی از ۴۰ درصد شهریه مصوب (برنامه درسی رسمی) بیشتر باشد. دریافت شهریه بالاتر از این مبلغ مشمول مجازات‌های موضوع ماده ۳۵ این قانون می‌باشد. شورای راهبردی برنامه‌ریزی و نظارت مرکز شورای عالی آموزش و پرورش غیردولتی مکلف است ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، مصادیق فوق برنامه را تعیین و ابلاغ نماید.»

روح‌الله ایزدخواه در تشریح پیشنهاد الحاق به کل این ماده گفت: بیش از ۱۰ سال است که مدارس مسجدمحور در شهرهای مختلف راه‌اندازی شده است و مشکل مجوز دارند، ما معتقدیم که مسجد یک نهاد اجتماعی است و فقط نمازخانه نیست و تمشیت امور مسلمین می‌تواند در مسجد انجام شود و امروز مساجد مختلف با سازه‌های مناسب وجود دارند و طلاب فاضل هم در این مساجد فعالیت دارند باید از این ظرفیت برای آموزش و پرورش استفاده شود.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: در حوزه پرورشی مشکلاتی در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت برای کمبودات استفاده کنیم. پیشنهاد این است آموزش و پرورش به مساجدی که خواهان تشکیل مدرسه هستند طبق ضابطه و آئین‌نامه مجوز دهد. این امر تحولی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد.

متن پیشنهاد الحاق به کل ایجاد مدارس مسجد محور به این شرح است: «وزارت آموزش و پرورش مکلف است به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورش غیر دولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند مشروط به موافقت هیئت امنا مسجد رسیدگی نموده و ضمن رعایت ضوابط فنی برای ساختمان مسجد منظور شده از سوی متقاضی مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور یا مرکز آموزشی و پرورشی مسجدمحور را به متقاضی مربوطه بدهد. ضوابط اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسد.»

کد خبر 716152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.