از عظمت آسیاب‌های شوشتر تا قدمت بازار تبریز

بناهای ثبت‌شده جهانی همواره یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب گردشگر به یک کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس ایران با دارا بودن ۲۷ عنوان بنای ثبت میراث جهانی به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ در ادامه و به مرور، به معرفی این بناهای ثبت شده می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران طی سال‌های طولانی میزبان ادیان و آئین‌های مختلفی بوده که همین موضوع این کشور را از نظر جاذبه‌ها، تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

یکی از الزامات معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری جهان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است و در این راستا از ایران بیش از ۲۷ عنوان در این فهرست ثبت شده است که به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

این بناها به ترتیب تاریخ ثبت جهانی آمده است:

سازه‌های تاریخی-آبی شوشتر

سازه‌های تاریخی-آبی شوشتر واقع در شهر شوشتر استان خوزستان و متعلق به دوران ساسانیان است که جهت بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده است.

در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب که محلی جهت استراحت و تفریح است، قابل توجه است و اگر بخواهیم فهرست کامل این مجموعه را معرفی کنیم، به شرح زیر است:

  • بند میزان
  • برج کلاه‌فرنگی
  • رودخانه دست کند گرگر
  • پل بند گرگر
  • مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی
  • بند برج عیار و نیایشگاه صابئین
  • بند ماهی‌بازان شوشتر
  • قلعه سلاسل
  • نهر داریون
  • پل بند شادروان
  • بند خاک
  • پل بند لشکر و پل شاه علی
  • بند شرابدار

این آثار فوق‌العاده در سال ۲۰۰۹ و بر مبنای معیارهای یک، ۲ و ۵ میراث جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی؛ نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز، نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط زیست یا نماینده یک فرهنگ) به ثبت رسید.

از عظمت آسیاب‌های شوشتر تا قدمت بازار تبریز

مجموعه بازار تاریخی تبریز

مجتمع زیبای بازار تاریخی تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان و تشکیل شده از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعدد است.

این بازار حدود سه سده پیش و پس از وقوع زمین‌لرزه تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجف‌قلی‌خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده است؛ تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست، اما بسیاری از جهانگردانی که از سده چهارم هجری تا دوره قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، درباره آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

این اثر فوق‌العاده در سال ۲۰۱۰ و به استناد معیارهای ۲، ۳ و ۴ میراث جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز، گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته، نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد) به ثبت رسید.

از عظمت آسیاب‌های شوشتر تا قدمت بازار تبریز

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین به نام عارف بزرگ شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد پادشاهان صفوی، در سال ۷۳۵ ه‌.ق به دست فرزند وی صدرالدین موسی در شهر اردبیل بنا شد.

در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی به زیور آراسته شد و یکی از موارد منحصربه‌فرد مجموعه این است که ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری در آن موجود است.

این اثر زیبای هنری در سال ۲۰۱۱ و به استناد معیارهای یک، ۲ و ۴ ثبت جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی، نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز، نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد) به ثبت رسید.

از عظمت آسیاب‌های شوشتر تا قدمت بازار تبریز

کد خبر 715389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.