مرحوم پرورش یک چهره انقلابی واقعی و تشکیلات‌گرا بود

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: مرحوم پرورش بسیار تشکیلات‌گرا بود و معتقد بود در نظام جمهوری اسلامی باید تشکیلات وجود داشته باشد، آن هم تشکیلاتی که به صورت فعال و منضبط ریشه در مردم دارد.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سالگرد درگذشت مرحوم سیدعلی‌اکبر پرورش به تبیین شخصیت والای این چهره مبارز انقلابی پرداخت و اظهار کرد: مرحوم پرورش از جمله چهره‌های انقلابی بود که ویژگی‌های خاصی داشت؛ از جمله اینکه ایشان بسیار اخلاق‌مدار بود و با تاسی از امامان معصوم که تعلیم‌دهنده اخلاق باید خود به آن تعلیمات متخلق باشد، در دعوت دیگران به مباحث دینی و انقلابی جلودار بود.

وی که خود توفیق شاگردی مرحوم پرورش را در دوران نوجوانی و قبل از انقلاب داشته است، افزود: نقش مرحوم پرورش در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب بر همه مشهود بود و بعد که پیروزی انقلاب نیز زمانی که در زمره مسئولان در وکالت مجلس، در بین خبرگان قانون اساسی و به عنوان وزیر قرار گرفت، بر مرام دینی، اخلاقی و عقیدتی خود پایبند و متعبد به احکام دین بود.

نماینده ادوار مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اخلاق مرحوم پرورش از همان دوران معلمی و تعلیم و تربیت تا زمان مسئولیت تغییری پیدا نکرد و همین پایبندی به اصول اخلاقی و اعتقادی خصلتی بود که در بین مسئولان نظام به خصوص نسل اول وجود داشت و در جذب نسل‌های بعد نیز اثرگذار بود.

وی در خصوص ویژگی شخصیت مرحوم پرورش ابراز کرد: مرحوم پرورش قبل از اینکه دیگران را تربیت کند و مربی خوبی باشد، خود را تربیت کرده بود؛ این بود که در نقش تربیت‌کننده، نسل دوم و نسل سوم را جذب و تربیت کرد و این نسل‌ها مسئولیت گرفتند؛ از این‌رو می‌توان گفت یکی از کسانی که در انقلاب نقش زیادی در تربیت نسل دوم و سوم داشت، به‌طوری که بسیاری از آن‌ها جزو فرماندهان جنگ، سپاه و ارتش و مسئولان نظام قرار گرفتند، همین امثال آقای پرورش بود.

فولادگر اعتقاد به صداقت گفتار و پایداری به اصول انقلاب و امام و رهبری در مبارزه و انقلاب و حوادث بعد از انقلاب را ویژگی دیگر مرحوم پرورش دانست و گفت: پرورش بر مبنای همین صداقت گفتار و صفای باطن توانسته بود یک مشی سیاسی مشخصی را از ابتدا برای خود داشته باشد و صداقت خود را در آن مشی سیاسی و صراط مستقیم نشان دهد. او ملوَن و چندرنگ نبود و یاوری صادق و خدمتگزاری مخلص برای انقلاب و رهبری به حساب می‌آمد.

وی با بیان اینکه از مرحوم پرورش در تمام دوران خدمت به عنوان چهره‌ای خدوم یاد می‌شود، ابراز کرد: این مسئله تا جایی است که حتی منتقدان او در سطح ملی از ایشان به عنوان یک چهره اصولگرای واقعی که در مسیر دینی و اخلاقی حرکت می‌کرد، یاد می‌کنند که خود نشان‌دهنده جنبه مثبت شخصیت او بود.

نماینده ادوار مردم اصفهان در مجلس ویژگی دیگر مرحوم پرورش را اعتقاد آن مبارز انقلابی به کار تشکیلاتی دانست و افزود: مرحوم پرورش بسیار تشکیلات‌گرا و از مؤسسان حزب جمهوری اسلامی بود. او زمانی که رهبر معظم انقلاب دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بودند، قائم‌مقام حزب بود و بعدها هم که حزب جمهوری اسلامی به دلیل اشتغال اعضای آن در مسئولیت‌های اجرایی تعطیل شد، فعالیت‌های تشکیلاتی خود را در حزب موتلفه اسلامی و سایر تشکل‌های دینی و متدین ادامه داد.

وی تشریح کرد: پرورش معتقد بود در نظام جمهوری اسلامی باید تشکیلات وجود داشته باشد، آن هم تشکیلاتی که به صورت فعال و منضبط ریشه در مردم دارد.

فولادگر با بیان اینکه مرحوم پرورش در قالب کار تشکیلاتی و منظم کارهای محرمانه‌ای را انجام می‌داد که هنوز بسیاری از افراد از آن امور و نقش ایشان در مبارزات انقلابی بی‌خبر هستند، افزود: نگاه مرحوم پرورش به تشکیلات همان نگاه شهید بهشتی بود که تشکیلات را به عنوان معبد می‌دانستند نه محلی برای قدرت‌طلبی.

وی خاطرنشان کرد: تشکیلات برای کادرسازی درست می‌شود تا افراد رشد یافته در آن بتوانند در انتخابات و سایر ارکان نظام وارد شوند، اما قبل از اینکه نتیجه‌گرایی در تشکیلات مطرح شود بحث اخلاق‌گرایی و تعبد مطرح است.

نماینده ادوار مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه از نظر شهید بهشتی حزب یک معبد بود، یعنی باید به دید کار عبادی به آن نگاه شود، افزود: در نگاه شهید بهشتی در حزب باید جاذبه در حداکثر و دافعه در حداقل باشد و اینکه هر کس به تشکیلات ورود می‌کند باید شیفته خدمت باشد نه تشنه قدرت و این ویژگی‌هایی بود که شهید بهشتی به عنوان رهبر حزبی از خود به یادگار گذاشت و امثال مرحوم پرورش به آن عمل کردند و به نسل‌های بعد منتقل کردند.

کد خبر 715062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.