حجم ورودی پرونده‌های قضایی خراسان شمالی نگران‌کننده است

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به افزایش نگران کننده حجم ورودی پرونده ها در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته، گفت: معاملات غیر رسمی اثر زیادی در تولید پرونده‌های قضایی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت الاسلام رضا براتی زاده امروز _سه شنبه پنجم دی_ در مراسم معرفی اعضای هیأت مدیره کانون سردفتران خراسان شمالی اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری معاملات غیر رسمی و معاملات عادی منشأ بروز بسیاری از فسادهای بزرگ است لذا باید جلوی این مبانی مفسده‌زا گرفته شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت و همه قوا باید در خصوص رفع ایرادات و اشکالات «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» با یکدیگر مشارکت داشته باشند، افزود: دستگاه قضائی با جدیت در راستای اعتبار بخشیدن به اسناد رسمی و رفع اعتبار از اسناد عادی تلاش خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی اعتبار معاملات عادی را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت مالکیت اموال دانست و تصریح کرد: از آن جایی که اموال غیرمنقول سهم زیادی در نظام مالکیت و دارایی‌های مردم دارد لذا تأمین امنیت و صیانت از مالکیت اشخاص در این مسیر، یکی از وظایف بسیار مهم حاکمیت محسوب می‌شود.

براتی زاده رواج پدیده زمین خواری را به عنوان یکی از مظاهر اعتبار بخشی به معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول برشمرد و خاطرنشان کرد: این مسأله امنیت مالکیت اراضی ملّی را نیز با شکل‌گیری پدیده شوم زمین‌خواری با مخاطره جدی مواجه کرده است.

وی افزود: در چنین ساختاری، طبیعی است که زمین‌خواران با سو استفاده از فرصت‌های پیش رو ضمن تصرف غیرقانونی و سپس تغییر کاربری غیرمجاز اراضی ملی و منابع طبیعی، این املاک را تحت عنوان انعقاد یک معامله عادی به مردم می‌فروشند.

وی افزود: نگارش و تنظیم اسناد عادی اولیه از سوی زمین‌خواران به شکل صوری و با استفاده از نام فروشندگان مجهول‌المکان یا متوفی باعث می‌شود زمین خوار اصلی از تعقیب کیفری مرجع قضائی مصون بمانند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به افزایش نگران کننده حجم ورودی پرونده‌ها در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، گفت: ایجاد مخاطره در عرصه سرمایه‌گذاری و تولید از مهمترین آثار ناشی از اعتبار بخشی به اسناد عادی است.

کد خبر 714933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.