بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آنِ کدام کشورها است؟

رشد روزافزون جمعیت جهان، نیاز به تولید محصولات کشاورزی را به‌ویژه در بحران مواد غذایی بیش از پیش آشکار کرده است. سه محصول گندم، برنج و ذرت نیازهای اساسی تغذیه مردم جهان را تشکیل می‌دهد که بیشترین میزان کاشت آن‌ها در پنج منطقه از جهان رقم می‌خورد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از بین تمام محصولات کشاورزی، بعضی از آنها نقش اصلی در تأمین مواد غذایی مردم دارند که می‌توان به گندم، برنج و ذرت اشاره کرد. برای مثال، گندم یک منبع غذایی اولیه برای ۲.۵ میلیارد نفر و برنج غذای اصلی برای ۳.۵ میلیارد نفر است. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش ۵۰ درصدی تقاضا برای گندم و افزایش ۳۵ درصدی برای برنج تا سال ۲۰۵۰ است. علاوه بر این، تقریباً یک‌سوم جمعیت جهان، به‌ویژه در کشورهای جنوب آفریقا، به ذرت به عنوان منبع غذایی اصلی خود متکی هستند.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

بخش کشاورزی حدود چهار درصد به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک می‌کند و از آنجایی که انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۸ میلیارد نفر برسد، بدیهی است که تقاضا برای غذا نیز به همین میزان افزایش پیدا کند. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، برای پاسخگویی مناسب به نیازهای این جمعیت روبه‌رشد، باید برنامه‌ای جهت افزایش ۶۰ درصدی تولیدات کشاورزی نسبت به سال ۲۰۰۵ در نظر گرفته شود. قابل ذکر است در سال ۲۰۲۲، طبق گزارش جهانی در مورد بحران غذایی، تعداد افرادی که با ناامنی غذایی مواجه بودند به حدود ۲۵۸ میلیون نفر در ۵۸ کشور رسید که نسبت به ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشت.

نوآوری در بخش کشاورزی برای مبارزه با بحران غذایی

در پاسخ به چالش فزاینده کمبود مواد غذایی، بخش کشاورزی مدام در حال تغییر و تحول و گذر از ابزارهای دستی سنتی به ماشین‌آلات پیشرفته‌تر است و در همین راستا استفاده از فناوری‌های کشاورزی دقیق برای افزایش تولید بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یک نمونه پیشرفت در این زمینه، استفاده از هوش مصنوعی توسط شرکت‌های کشاورزی برای بهبود قابلیت‌های عملیاتی آن‌ها است. بر اساس گزارش‌ها، سرمایه‌گذاری جهانی در استارتاپ‌هایی که بر فناوری مواد غذایی و کشاورزی متمرکزند در سال ۲۰۲۲ به ۲۹.۶ میلیارد دلار رسید.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

یک مثال قابل توجه از کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی، ابزار هوشمندی است که از یادگیری ماشینی و دوربین‌های نصب‌شده روی تراکتورها برای تمایز بین محصولات و علف‌های هرز استفاده می‌کند، همان‌طور که تراکتور حرکت می‌کند، به سرعت از گیاهان عکس می‌گیرد و از یک کامپیوتر قدرتمند برای تجزیه‌وتحلیل استفاده می‌کند تا علف‌های هرز را شناسایی کند و بدون آسیب به محصولات به‌طور دقیق علف‌کش را روی آن‌ها اعمال کند. این روش در مقابل روش‌های سنتی استفاده از علف‌کش‌ها، که اغلب شامل سم‌پاشی کل مزرعه است، مصرف علف‌کش را به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

نمونه دیگری از کشاورزی هوشمند بر توسعه راه‌حل‌های پیشرفته و پایدار برای کشاورزی، به‌ویژه کودهای تخصصی تمرکز دارد. یکی از موارد اصلی پیشنهادها، کودهای با «رهش کنترل شده (CRFs)» است که برای افزایش کارایی جذب مواد مغذی در گیاهان طراحی شده است، همچنین موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌شود. این ویژگی تغذیه پایدار را در طول فصل رشد فراهم می‌کند، رشد گیاه را تقویت می‌کند و مصرف کلی کود را تقریباً ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

حاصلخیزترین مناطق روی زمین

در این گزارش حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی جهان بر اساس کیفیت خاک، در دسترس بودن آب و مناسب بودن آب و هوا برای کشاورزی معرفی می‌شوند. به دلیل نبود اطلاعات دقیق در مورد تولیدات کشاورزی این مناطق، رتبه بندی بر اساس تولید سالانه سه محصول اصلی برنج، گندم و ذرت سال ۲۰۲۱ در کشورهای مربوطه انجام شده است و این اطلاعات از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (UN FAO) به دست آمده است.

۱. دشت شمال و فلات لس در چین | ۶۲۴ میلیون تن

در سال کشاورزی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ تولید برنج چین با کاهش دو درصدی در مقایسه با سال قبل و میانگین پنج‌ساله، به حدود ۱۴۵.۹ میلیون تن رسید. یکی از عوامل مؤثر در این کاهش، سطح زیرکشت کمتر برنج بود که تقریباً ۲۹.۵ میلیون هکتار را در بر می‌گرفت و منجر به میانگین تولید ۷.۰۸ تن در هکتار شد.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

در مقابل، این کشور شاهد افزایش قابل توجهی در تولید ذرت در مدت مشابه بود و به بالاترین حد خود یعنی حدود ۲۷۷.۲ میلیون تن رسید که افزایش دو درصدی نسبت به سال قبل و رشد ۶ درصدی نسبت به میانگین پنج ساله را نشان می‌دهد. این رکوردشکنی را می‌توان به شرایط مساعد کشاورزی و تغییرات سیاستی نسبت داد که به تناوب محصولات متنوع منجر شد.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟


۲. دره مرکزی و غرب میانه در آمریکا | ۴۳۷ میلیون تن

مناطق دره مرکزی و غرب میانه ایالات متحده برای یک سال کشاورزی پربار در سال ۲۰۲۳، به ویژه در کشت محصولات اصلی مانند گندم، برنج و ذرت داشته است. سازمان کشاورزی آمریکا (USDA) افزایش تولید ذرت را پیش‌بینی می‌کند و تخمین می‌زند که حدود ۹۱ میلیون هکتار در این منطقه کاشته شود.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

همچنین انتظار می‌رود تولید گندم با رشدی قوی مواجه شود و به ۱.۸۸۷ میلیون بوشل برسد. علاوه بر این موارد، تولید برنج نیز در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود با ۱۵ درصد افزایش به ۸۴۰۰ میلیون کیلوگرم برسد.


۳. دشت هندوگنگتیک در هند‬ | ‏ ۳۳۶ میلیون تن

دشت هندوگنگتیک (IGP) در هند نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی هند ایفا می‌کند. طبق گزارش USDA، در طول سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳، تولید برنج در مجموع حدود ۱۲۵ میلیون تن بود. این رشد چشمگیر، در درجه اول به باران‌های اواخر فصل نسبت داده شد.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

تولید گندم نیز به همین دلیل به حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت. برعکس، تولید ذرت با کاهش جزئی مواجه شد و در مجموع به ۳۱ میلیون تن رسید. انتظار می‌رود برای سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴، تولید گندم به ۱۰۸ میلیون تن در مساحت ۳۱.۹ میلیون هکتار در هند افزایش پیدا کند که به‌خاطر شرایط رشد مطلوب و کشت گسترده است، همچنین پیش‌بینی می‌شود که تولید برنج به ۱۲۷ میلیون تن برسد.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

۴. ارتفاعات برزیل | ‏ ۱۰۸ میلیون تن

در منطقه کشاورزی ارتفاعات (کوهسارهای) برزیل، موفقیت قابل‌توجهی در کشت انواع محصولات کشاورزی حاصل شده است به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳، برزیل به بیشترین برداشت گندم و ذرت دست پیدا کند.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

انتظار می‌رود تولید ذرت با شش درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۳۳ میلیون تن و تولید گندم نیز با ۱۰.۶ تن افزایش به ۱۱ میلیون تن در سال برسد. برعکس، تولید برنج در برزیل رو به کاهش است و دلیل اصلی آن کاهش سطح کشت و شرایط آب‌وهوایی خشک در ریو گرانده جنوبی، ایالت اصلی تولید برنج در این کشور است.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

۵. منطقه چرنوزم (سیاه زمین) در روسیه | ۹۲.۳ میلیون تن

بخش کشاورزی روسیه، به‌ویژه در کشت محصولات اصلی مانند گندم، ذرت و برنج، بهره‌وری قابل توجهی را نشان می‌دهد. طبق گزارش USDA پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ روسیه حدود ۹۰ میلیون تن گندم تولید کند که حدود ۱۷ میلیون تن بیشتر از سال قبل است. در حالی که در مقایسه با گندم و ذرت، تولید برنج با پیش‌بینی حدود ۷۱۵ هزار تن برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ جز حیاتی کشاورزی روسیه باقی مانده است.

بیشترین تولیدات کشاورزی ۲۰۲۳ از آن کدام کشورها است؟

کد خبر 714839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.