دانشمندان با دقت بیشتری سطح خورشید را می‌بینند

فناوری خمش نور جدید به دانشمندان اجازه می‌دهد خورشید را با وضوح بالاتری ببینند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیزیکدانان باید ویژگی‌های کوچک روی سطح خورشید را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند با استفاده از آن ذرات باردار و بادهای خورشیدی را تشخیص دهند به همین دلیل آن‌ها به روش‌های بهتری برای دیدن سطح خورشید در طول موج اشعه ماورای بنفش نیاز دارند.

فناوری به نام صافی فوتونی نوعی عدسی است که به خم شدن نامحسوس نور فرابنفش به سمت دوربین کمک می‌کند. این یک عدسی معمولی نیست و مهندسی پیشرفته‌ای در پشت آن قرار دارد که فقط با مدرن‌ترین تکنیک‌ها امکان‌پذیر است. انتظار می‌رود فضاپیماهای رو به خورشید در اواخر این دهه با صافی‌های فوتونی به مدار زمین ارسال شوند.

صافی فوتون شبیه لانه زنبور است، ساختار شش ضلعی آن از غشای نازکی از سیلیکون یا «نیوبیم» تشکیل شده است. غشا در واقع نازک است، مهندسان ناسا صافی‌هایی به نازکی ۱۰۰ نانومتر ساخته‌اند که تقریباً یک‌هزارم عرض موی انسان است. هرچه صافی نازک‌تر باشد، نور بیشتری می‌تواند، عبور دهد.

صافی‌های ناسا نیز با دایره‌های متحدالمرکز با سوراخ‌های کوچک پوشانده شده‌اند. بزرگترین آن‌ها در مرکز صافی قرار دارد، هر حلقه بعدی که به سمت بیرون می‌رود، کوچک‌تر می‌شود و اندازه سوراخ‌های آنها نیز کاهش پیدا می‌کند.

داگ رابین در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در بیانیه‌ای اظهار کرد: «ساخت صافی با چنین دقتی چالش فیزیکی محض است.»

این تنظیمات به صافی اجازه می‌دهد تا مانند یک عدسی عمل کند و نور فرابنفش عبوری را بشکند و آن را خم کند تا دوربین پشت آن بتواند جزئیات بیشتری را ببیند.

صافی‌های فوتون طوری طراحی شده‌اند که در اشعه ماورای بنفش شدید (EUV) که طول موج‌های کوتاه‌تر و انرژی بالاتری نسبت به سایر انواع پرتوهای فرابنفش دارد، عمل کنند.

رصدخانه‌های خورشیدی امروزی، مانند رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید (SDO)، می‌توانند با استفاده از این صافی جزئیات را با دقت ۱۰ تا ۵۰ برابر بیشتر ببینند.

منبع: فارس

کد خبر 714761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.