طغیان ریزگردها در ۳ استان با خشکی تالاب گاوخونی/ وزارت نیرو ملزم به تأمین مطالبات

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خشکی تالاب گاوخونی نتیجه‌ای جز طغیان ریزگردها به استان‌های اصفهان، تهران و یزد نخواهد داشت، از این رو حقابه این تالاب را به عنوان یک مطالبه مردمی و ملی دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه تأمین حقابه تالاب گاوخونی یکی از مطالبات اساسی سازمان حفاظت محیط‌زیست از وزارت نیرو است، اظهار کرد: در بازگشایی اخیر زاینده‌رود برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان و با تأکید استاندار و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بخشی از حقابه تالاب گاوخونی تأمین شد.

وی درباره همراهی کشاورزان شرق اصفهان و سازمان‌های مردم نهاد در تأمین حقابه تالاب گاوخونی افزود: انتظار می‌رفت بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی تأمین شود که این مهم رقم نخورد، اما مرطوب شدن بستر تالاب نیز حرکت رو به جلویی بود که با پیگیری لازم مسئولان استانی و نهادی مردمی رقم خورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: کشاورزان شرق اصفهان در حفاظت و حراست از جریان زاینده‌رود تا تالاب همکاری بسیار مؤثری را با تیم‌های گشت و نظارت آب منطقه‌ای و محیط‌زیست داشتند و جمعی از کشاورزان به منظور تأمین حقابه تالاب گاوخونی از حقابه خود گذشتند و با مسدود کردن ورودی زمین‌های کشاورزی اجازه دادند تا تالاب گاوخونی نیز از زاینده‌رود بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: این اقدام فداکارانه کشاورزان شرق اصفهان و به ویژه کشاورزان ورزنه جای قدردانی دارد و نشان دهنده پای‌بندی کشاورزان اصفهان به مسئولیت اجتماعی و محیط‌زیست است.

لاهیجان‌زاده افزود: ورود زاینده‌رود حتی به میزان کم، به تالاب گاوخونی می‌تواند در رهاسازی‌های آینده تأثیر مطلوبی در آبگیری تالاب داشته باشد، زیرا این رهاسازی اولیه به سیراب شدن اولیه بستر رودخانه منجر شد.

وی خاطر نشان کرد: هرچند که پاییز امسال آن‌گونه که پیش‌بینی شده بود پربارش نبود، اما امیدواریم با بارش‌های زمستان و به ویژه دی ماه، زمینه رهاسازی زاینده‌رود در زمستان و اوایل فروردین سال آینده و تأمین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی فراهم شود.

کد خبر 714612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.