به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرانتس فون هولزاوزن (Franz von Holzhausen)، طراح ارشد تسلا، در ویدئویی با جی لنو (Jay Leno) در مورد سایبرتراک (Cybertruck) اعلام کرد که تسلا در حال کار بر یک شارژر القایی است.
البته زمانی صحبت از فناوری جدیدی در تسلا میشود که این شرکت روی آن «کار میکند» و میتواند به این معنی باشد که یا سال جاری، یا ۱۰ سال دیگر عرضه میشود یا واقعاً هرگز عرضه نمیشود، اما صرف نظر از اینکه تسلا اولین شارژرهای بیسیم را برای خودروها میسازد یا خیر، این مفهوم در نهایت میتواند، اجرایی شود.
شارژر القایی خودرو چگونه کار میکند؟
شارژ خودرو از طریق شارژر القایی تقریباً مانند شارژ بیسیم تلفن همراه عمل میکند. شارژر بیسیم بهطور کلی از القای الکترومغناطیسی برای انتقال جریان الکتریکی استفاده میکند. اساساً، یک فرستنده که یک پد شارژ است با یک سیمپیچ مغناطیسی و یک گیرنده که در قسمت پایین ماشین تعبیه میشود با یک سیمپیچ مغناطیسی دیگر وجود دارد. زمانی که این دو در یک راستا قرار میگیرند، جریان الکتریکی به گیرنده منتقل میشود و فرآیند شارژ شدن آغاز میشود.
در واقع پیادهسازی یک فرستنده و گیرنده کمی پیچیدهتر است. در خانه، به یک پد بزرگ نیاز دارید که روی آن پارک کنید. شاید بتوان آن را در گاراژ قرار داد. این پد باید به برق خانه وصل شود و بسته به اینکه به برق وصل باشد یا به خانه وصل شده باشد، میتواند مقادیر متفاوتی شارژ تولید کند.
از سوی دیگر خودرو به گیرنده نیاز دارد. در حال حاضر، هیچ خودروی برقی وجود ندارد که با گیرنده شارژ القایی به صورت عمومی در دسترس باشد. هنگامی که این فناوری شارژ بیسیم شروع به کار کند، سازندگان خودروهای الکتریکی باید شروع به ساخت آن در خودروهای خود کنند و امیدواریم که آن را تبدیل به یک استاندارد کنند.
آیا چنین کاری شارژ خودروهای الکتریکی را راحتتر میکند؟
از نظر تئوری چنین کاری شارژ خودروهای الکتریکی را راحتتر میکند، البته بسیاری از آن به پذیرش و اجرا برمیگردد. با فرض اینکه در برخی از فرمتهای مصرفکننده عرضه شود، ممکن است روزی پیش بیاید که وقتی به خانه میرسید، مجبور نباشید ماشین خود را به برق بزنید.
در مقیاس بزرگتر، این نوع شارژ میتواند اضطراب محدوده را نیز از بین ببرد. تصور کنید که پارکینگها آن را در مقیاسی بسیار گستردهتر از ایستگاههای شارژ فعلی اجرا کنند و به رانندگان اجازه دهند به سادگی به محل پارک بروند تا شارژ خودرو آغاز شود. این اتفاق در آینده بسیار دور میتواند رخ دهد.
جادهها میتوانند به شارژرهای بیسیم تبدیل شوند و اگر این امر رایج شود، هرگز انرژی خودروی شما تمام نمیشود، اما این موضوع بهزودی اتفاق نخواهد افتاد.
سرعت شارژ چطور خواهد بود؟
آنها سریعتر از آن چیزی هستند که شما ممکن است تصور کنید. هنگامی که توسط فرستندههای القایی پرقدرت و گیرندههایی که از شارژ سریع پشتیبانی میکنند مورد استفاده قرار گیرد، شارژ بیسیم میتواند واقعاً سریع باشد.
تعدادی از شرکتها کار روی فناوری شارژ بیسیم خودروهای الکتریکی را آغاز کردهاند که با موفقیت همراه بوده است. در واقع، برخی از این شرکتها سرعت شارژ را تا ۲۰ کیلووات بالا بردهاند که معادل شارژر سطح دو امروزی است؛ از نظر تئوری، این سرعت میتواند حتی بیشتر شود.
اگرچه هنوز سوالات زیادی وجود دارد که نیاز به پاسخ دارد، اما باید دید که یک سیستم شارژ خانگی اینچنینی چقدر گران خواهد بود و آیا تولیدکنندگان میتوانند قیمت معقولی را در حالی که سرعت شارژ معقول ارائه میدهند، حفظ کنند یا خیر.
امروزه همچون راهحلهای شارژ سیمی، این احتمال وجود دارد که ایستگاههای شارژ بیسیم سریعتر و هزینه بیشتری نیز داشته باشند.
برای بسیاری از افراد، تنها چیزی که اهمیت دارد، توانایی شارژ یک خودروی الکتریکی پس از انجام یک روز کار و رانندگی به محل کار و برگشتن از آن است. آنها ممکن است به سرعتهای بالا نیاز نداشته باشند. با این حال، برخی دیگر احتمالاً میخواهند اطمینان حاصل کنند که میتوانند خودروی خود را بهطور کامل و نسبتاً سریع شارژ کنند، بهخصوص افرادی که مسافتهای طولانیتری را به صورت روزانه رانندگی میکنند.
منبع: ایسنا
نظر شما