موزه محیط زیست نمایانگر تنوع اکوسیستمی لرستان

موزه تاریخ طبیعی محیط زیست لرستان با نمونه‌های متنوع تاکسیدرمی شده، نمایانگر تنوع اکوسیستمی حیات وحش در قلب زاگرس است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، محیط زیست و جانواران هر منطقه جزئی از هویت زیستی، بومی و نمادی از ویژگی و خصوصیات آن منطقه است، در میان تمام استان‌های ایران پهناور، لرستان یکی از بکرترین و زیباترین استان‌ها در گستره محیط زیست و تنوع اکوسیستمی است. این استان غربی سرزمینی کوهستانی است و به غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده است.

استان لرستان دارای تالاب‌های متعددی در شهرستان‌های پلدختر، دورود و بروجرد است و هر سال هم‌زمان با فصل مهاجرت پرندگان میزبان این میهمانان زیبا و رنگارنگ است، همچنین سال گذشته چهار مورد مشاهده پلنگ ایرانی در استان لرستان ثبت شده است که این دو مورد خود به تنهایی گواه بر زیست‌بوم زیبا و دیدنی این استان است.

به جهت نمایش گونه‌های جانوری و معرفی زیست‌بوم استان لرستان، موزه‌ای به همت اداره کل محیط زیست و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ساختمان قدیمی دانشگاه لرستان و در جوار قلعه تاریخی فلک‌الافلاک جانمایی شده است که فرصتی مناسب برای معرفی گونه‌های متنوع جانوری در این استان به‌شمار می‌رود.

موزه محیط زیست نمایانگر تنوع اکوسیستمی لرستان

نقش مهم موزه‌های تاریخ طبیعی در شناساندن زیست بوم‌ها

علی سالاروند، مدیرکل محیط زیست استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه‌های تاریخ طبیعی از جمله مکان‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و نمایشگاهی است که می‌توانند در شناساندن هرچه بیشتر زیست‌بوم‌ها و تنوع زیستی سرزمین‌ها و معرفی گونه‌های گیاهی و جانوری بومی هر منطقه نقش مهمی ایفا کنند و موزه‌ها نقش مهمی در آموزش و ارتقا یفرهنگ حفاظت و حراست از مواهب زیستی خدادادی در هر سرزمین را دارند.

وی ادامه داد: مکان موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست با توجه به قرابتی که این موزه با نقش و نگاره‌های اشیای باستانی در قلعه تاریخی فلک‌الافلاک دارد، به‌درستی جانمایی شده است و قابلیت جذب گردشگران زیادی را برای استان دارد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان تاکید کرد: با توسعه گردشگری زیست محیطی به‌واسطه توسعه زیرساخت‌هایی همچون همین موزه‌های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توان شاهد افزایش زمان ماندن گردشگران در استان لرستان در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال باشیم.

موزه محیط زیست نمایانگر تنوع اکوسیستمی لرستان

نگهداری بیش از ۵۰ گونه جانوری در موزه حیات وحش لرستان

سیاوش سپهوند، کارشناس حیات وحش تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان نیز با بیان اینکه بیش از ۵۰ گونه جانوری لرستان در این موزه نگهداری می‌شود، اظهار کرد: با توجه به خیل بازدیدکنندگان از این قلعه تاریخی، این موزه با هدف نمایش جانوران و حیات وحش منطقه جغرافیایی و طبیعت لرستان در سربازخانه قدیمی واقع در محوطه باغ گلستان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: به‌رغم اینکه این موزه حدود سه ماه است راه‌اندازی شده است، اما روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بازدیدکننده دارد.

کارشناس حیات وحش تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان اضافه کرد: با توجه به اینکه لرستان از استان‌های گردشگرپذیر است و این موزه هم در محوطه قلعه فلک‌افلاک قرار دارد، از این‌رو برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا بتوانیم خدمات بهتری را به بازدیدکنندگان ارائه دهیم.

سپهوند با قدردانی از زحمات و همکاری مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در خصوص راه‌اندازی این موزه در محوطه قلعه گفت: هدف اصلی ما از راه‌اندازی این موزه معرفی هرچه بیش‌تر حیات وحش لرستان و اهمیت وجودی گونه‌های مختلف جانوری در استان است.

وی با بیان اینکه استان لرستان سه‌چهارم تنوع زیستی کشور را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: ۹۰ درصد از گونه‌های موجود در طبیعت لرستان از جمله گربه‌سانان مانند پلنگ، گرگ، گربه جنگلی، همچنین کل و بز، جغدها و عقاب‌ها و دیگر گونه‌های پرندگان از جمله شاهین و کبک در قالب یک موزه در معرض دید علاقه‌مندان به حیات وحش قرار گرفته‌اند.

کارشناس حیات وحش تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان در خصوص نگهداری گونه‌های جانوری در این موزه، تصریح کرد: گونه‌های موجود در موزه تنوع زیستی لرستان یا بر اثر بیماری و بلاهای طبیعی و یا توسط شکارچیان تلف شده‌اند که محیط زیست با تاکسیدرمی این حیوانات آن‌ها را در معرض دید عموم قرار داده است

سپهوند با اشاره به اینکه این موزه صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد و دانش آموزان متوسطه اول و دوم می‌توانند از گونه‌های جانوری بازدید کنند، تاکید کرد: طبیعت زیبای لرستان بدون وجود این جانوران زیبا نیست، بنابراین از تک‌تک مردم لرستان و ایران تقاضا می‌شود که به حیات وحش آسیب نرسانند و زیستگاه گونه‌های اندمیک را دست‌کاری نکنند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک با توسعه و تکمیل این موزه، گونه‌های بیش‌تری از جمله خرس‌ها، گرگ‌ها، خزندگان و پرندگان در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان لرستان در هفته دولت با حضور برخط معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در مجموعه قلعه تاریخی فرهنگی فلک‌الافلاک خرم‌آباد افتتاح شده است.

کد خبر 714452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.