«گوشه دنجی ز جهان ما را بس» به روش دانمارکی

دانمارکی‌ها فرهنگ منحصربه‌فردی برای برقراری آرامش دارند که باعث شده شهروندان این کشور برای سال‌های متوالی به عنوان شادترین افراد جهان شناخته شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانمارک همواره در میان فهرست شادترین کشورهای جهان قرار دارد، مفهوم دانمارکی hygge دلیل این جایگاه دانمارک است. اصطلاح hygge با تلفظ هوگا (hoo gah)، یک کلمه دانمارکی است که در سال ۲۰۱۷، با مفهوم «زندگی گرم و راحتی که منجر به احساس شادی می‌شود» به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اضافه شد.

این اصطلاح در واقع یکی از سبک‌های جدید زندگی است که در انبوهی از مقالات و کتاب‌های پرمخاطب در مورد تخصص دانمارکی‌ها در هنر زندگی راحت به چشم می‌خورد. همه‌گیری کووید -۱۹ و دستورالعمل‌های ماندن در خانه، باعث شد نیاز به هوگا و اینکه چگونه می‌توان آن را پرورش داد بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد. با اینکه دانمارکی‌ها این اصطلاح را رایج کردند، اما ذاتاً دانمارکی نیست و از یک کلمه قدیمی نروژی گرفته شده است که به معنا و مفهوم بهتر زیستن است.

«گوشه دنجی ز جهان ما رابس» به روش دانمارکی

بااین‌حال این عبارت معمولاً به عنوان بخشی از روح کشور دانمارک ذکر می‌شود و توضیحی است برای اینکه چگونه افرادی که در چنین آب‌وهوای زمستانی طولانی‌مدت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا این حد از زندگی رضایت داشته باشند. هوگا منعکس‌کننده ارزش‌های جامعه دانمارک برای برقراری رفاه و برابری در بین همه اهالی است. در چنین فرهنگی روحیه همه افراد جامعه مطلوب است و مشاجره در بین آنها بعید است، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد فضای مثبت موجود را خراب کند. به طور خلاصه، در این سبک زندگی باید در بین مشغله‌های روزانه، زمانی را برای بودن با افرادی که به آنها اهمیت می‌دهید یا حتی خودتان، به منظور استراحت و لذت بردن از فعالیت‌های آرام‌تر زندگی در نظر بگیرید. این اصطلاح هم برای محیط‌های اجتماعی و هم برای محیط‌های فردی به کار برده می‌شود.

هوگا را اشتباه معنا نکنیم

مانند هر گرایش گسترده، هوگا نیز مورد انتقاد کسانی قرار گرفته است که به دنبال دفاع از ریشه‌های آن هستند. درحالی‌که فروشگاه‌های آمریکایی اغلب پتوهای نرم، جوراب‌های راحت، لیوان‌های قهوه و شمع‌ها را به‌عنوان « Hygge» نام‌گذاری می‌کنند، برخی دانمارکی‌ها با اشاره به این مسئله که هوگا نباید برای خرید استفاده شود مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و می‌گویند هوگا اصطلاحی محدود به فضای دکوراسیون و زمان زمستان نیست، بلکه منظور از آن رسیدن به احساس آرامش در یک فضای گرم است که بهتر زیستن را ارتقا می‌دهد.

«گوشه دنجی ز جهان ما رابس» به روش دانمارکی

دراز کشیدن در رختخواب و چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی هوگا نیست

درحالی‌که هوگا به معنای راحت بودن در خانه است اما مرز باریکی بین هوگا و لم دادن وجود دارد. یکی از مؤلفه‌های کلیدی هوگا ارتباط با خود و دیگران است، بنابراین گشت‌وگذار بی هدف در اینترنت اصلاً هوگا نیست.

سپری کردن زمان با دوستان و خانواده

تقویت روابط صمیمانه با برگزاری پیک‌نیک، بازی‌های روی میز یا تماشای فیلم جذاب‌ترین کار در بین همه فعالیت‌های دوستانه است. اگر تا به حال با دوستانتان وقت گذرانده‌اید و احساس می‌کنید که با این کا، آرامش پیدا کرده‌اید، این یعنی هوگا.

لباس خاص پوشیدن هوگا نیست

hyggebukser یک کلمه دانمارکی برای آن شلوارهای ورزشی قدیمی که از دوران کالج پوشیده می‌شوند. حین تمرین هوگا، بسیار مهم است که فرد به ظاهر دیگران اهمیتی ندهد و به انتخاب افراد برای استایل خود احترام بگذارد. تنها قانون در هوگا این است که راحت باش و همانطور که هستی بیا.

یک جای دنج با یک کتاب خوب

فعالیت‌های آفلاینی که باعث می‌شوند شما بخواهید بیشتر در جای دنجی خلوت کنید، به کتاب‌ها، مجلات و بازی‌های رومیزی فکر کنید و کل روز را صرف پختن غذای گرم کنید، همه این موارد در سبک زندگی هوگا هستند.

«گوشه دنجی ز جهان ما رابس» به روش دانمارکی

هوگا مخالف زیاده‌روی

با اینکه تاکید هوگا بر استفاده از غذای خوب است، اما زیاده‌روی در این کار هوگا نیست. گذاشتن قهوه و کاکائو داغ یا خورش روی اجاق گاز، سپس وقت گذاشتن برای خوردن و نوشیدن با عزیزان، قلب سبک زندگی هوگا است.

پیک‌نیک در پارک

هوگا به دلیل آب‌وهوای اسکاندیناوی مترادف با زمستان شده است اما در واقع یک مفهوم برای تمام طول سال است. تمایل به پارک رفتن، استراحت در ساحل با یک کتاب و چند دوست، یا پیاده‌روی در طبیعت همگی فعالیت‌های جذاب در این سبک زندگی هستند.

ایجاد صمیمت بین هم‌اتاقی‌ها به کمک هوگا

خانه‌های اشتراکی راهی مناسب برای زندگی و مقرون‌به‌صرفه‌تر از زندگی به تنهایی در یک محله است. صرف وقت با هم‌اتاقی‌های جدید برای پختن غذا می‌تواند راهی برای ایجاد صمیمیت بین آنها باشد.
انجام بازی‌های روی میزی تأثیر شگرفی در ایجاد صمیمت بین هم‌اتاقی‌ها دارد. بازی‌های فکری گروهی یخ‌شکن‌های خوبی برای کسانی است که به‌تازگی با یکدیگر آشنا می‌شوند و همچنین راهی برای برقراری ارتباط بیشتر با دوستان نزدیک است.

گذراندن یک بعدازظهر با درست کردن کارت‌های تعطیلات، طراحی هنرمندانه دیوارهای اتاق نشیمن مشترک، همگی راه‌کارهای هوگا هستند زیرا با این کار آرامش بیشتری به خانه‌تان می‌آورید.

«گوشه دنجی ز جهان ما رابس» به روش دانمارکی

گردشگری و هوگا

گردشگرانی که از دانمارک بازدید می‌کنند به طور فزاینده‌ای خواستار چشیدن طعم هوگا هستند. اگر چه تا زمانی که با دوستان قدیمی و محیط آشنا احاطه نشده باشید به سختی می‌توانید به این مفهوم دست پیدا کنید، اما یک شام دلچسب در یک رستوران تاریخی که با شمع تزئین شده است راه خوبی برای شروع است. همینطور سپری کردن یک روز آفتابی در پارک تفریحی باغ‌های تیوولی در کپنهاگ یا پیاده‌روی با یک دوست در امتداد سواحل بادخیز در ساحل غربی یوتلند نیز به تجربه این احساس کمک می‌کند.

کد خبر 713932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.