عملیات‌های اسرائیل باید متوقف شوند تا کمک‌ها به غزه برسند

دبیرکل سازمان ملل امروز در سخنانی گفت: عملیات‌های اسراییل باید متوقف شوند تا کمک‌ها به غزه برسند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از رسانه‌های فلسطین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل امروز جمعه اظهار کرد: حملات و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی مانع از ارسال کمک‌ها به نوار غزه شده است.

آنتونیو گوترش تصریح کرد: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد را تاکنون در هیچ جایی ندیدیم؛ جنگ باید متوقف شود تا کمک‌ها به غزه برسد.

گوترش اضافه کرد: ۷۰ روز منتظر بودیم تا رژیم صهیونیستی با بازگشایی گذرگاه کرم ابوسالم به روی کمک‌های بشردوستانه موافقت کند.

وی گفت: اظهارات مسؤولان این رژیم در مورد راه حل دو دولتی و شک و تردید در مورد آن، موجب تأسف و ناراحتی است.

آنتونیو گوترش افزود: آتش بس انسانی در غزه تنها راه توقف درد و محنت های فلسطینیان است.

وی افزود: اوضاع آنگونه که می‌خواستیم پیش نرفته و امیدوار بودیم وقتی خواستار فعال‌سازی ماده ۹۹ هستیم، اتفاقی رخ دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۶ آذر ماه در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد؛ این در حالیست که آمریکا تا کنون مانع اصلی تصویب قطعنامه‌ای برای برقراری آتش بس در نوار غزه شده است.

گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل ساعاتی پیش قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از اشغالگران قدس خواسته شد تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به سراسر نوار غزه را تسهیل کند.

بر اساس اعلام این رسانه، قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت در خصوص وضعیت غزه امروز علیرغم کارشکنی آمریکا در خصوص گسترش ورود کمک‌های انسان دوستانه با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی ممتنع تصویب شد؛ در این میان نماینده آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در نشست جاری شورای امنیت سازمان ملل تلاش کرد تغییری در یک عبارت ایجاد کرده و مطابق با آن خواستار برقراری آتش بس فوری در غزه شود؛ اما آمریکا آن را وتو کرد و بنابراین اصلاحیه پیشنهادی روسیه رد شد.

بر این اساس، آمریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای «توقف فوری و پایدار درگیری ها» در متن قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد؛ انگلیس نیز به آن رأی ممتنع داد.

لذا با وتوی آمریکا بند مربوط به لزوم برقراری آتش بس حذف شد و صرفاً به افزایش ارسال کمک‌های انسان دوستانه اکتفا گردید.

کد خبر 713901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.