لزوم افزایش سهم استان گلستان در تولید ناخالص داخلی کشور

استاندار گلستان گفت: چشم اندازمان این است که با افزایش سهم زنجیره‌ها از یک درصد سهم استان در تولید ناخالص داخلی کشور بتوانیم به دو درصد این شاخص را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، علی محمد زنگانه _شامگاه پنجشنبه سی‌ام آذر_ در نشست توسعه زنجیره ارزش که با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۲۱ زنجیره ارزش برای استان شناسایی شده که حدود ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم استان گلستان حدود یک درصد تولید ناخالص کشور است، افزود: از آنجایی که ۷۰ درصد GDPاستان از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود.

استاندار گلستان ادامه داد: توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان، محلی برای رشد فعالیت بخش خصوصی در برنامه توسعه استان است بنابراین تمرکز ما بر توسعه زنجیره‌های عمومی منتخب است.

وی با بیان اینکه از بین ۱۳ کلان پروژه سه پروژه منتخب یک برنامه پنج ساله منجر به گسترش و تقویت زنجیره‌ها می‌شود، افزود: چشم اندازمان این است که با افزایش سهم زنجیره‌ها از یک درصد سهم استان در تولید ناخالص داخلی کشور بتوانیم به دو درصد این شاخص را ارتقا دهیم.

به گفته زنگانه، بدهی است که نتیجه نهایی تقویت زنجیره ارزش، منجر به افزایش سرانه درآمد گلستانی‌ها می‌شود؛ شاخصی که متأسفانه در بدو ورود دولت سیزدهم ۴۷ درصد بود که با حمایت و سرمایه گذاری دولت، به ۵۱ درصد میانگین کشور رسیده است

وی سهم تولید استان در زنجیره ارزش طیور کشور را ۱۱ درصد اعلام کرد و گفت: متأسفانه سهم ارزش افزوده این بخش سه درصد بیشتر نیست.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: در زنجیره ارزش راهبردی غلات، استان جایگاه مهمی در کشور دارد تاجایی‌که سهم تولید استان ۹ درصد کشور اما سهم ارزش افزوده این بخش حدود سه درصد است.

وی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد توتون کشور در استان گلستان تولید می‌شود با این حال سهم ارزش افزوده این بخش ۲۰ درصد است بنابراین تقاضا داریم که به شرکت دخانیات دستور دهید در استانی که حجم عظیمی از تولید کشور را دارد زنجیره‌ها را گسترش دهند نه اینکه آنچه در استان وجود دارد هم خارج شود.

زنگانه از صنعت آبزی پروری به عنوان یکی از پتانسیل‌های توسعه اقتصادی استان یاد کرد و گفت: گلستان با ۱۳۵ کیلومتر ساحل و ظرفیت بسیار مهمی در تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد دریا محور دارد اما رتبه تولید و صادرات ماهیان خاویاری استاندارد کشور بسیار پایین است درحالیکه قابلیت صادرات حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای استان را دارد.

وی ادامه داد: با وجودی که استان در مسیر کریدور ترانزیتی قرار دارد، سهم گلستان از ترانزیت کشور حدود یک ونیم درصد است، این درحالی است که در صورت تکمیل کریدور شمال به جنوب ترانزیت استان تا ۱۰ برابر قابلیت افزایش دارد.

استاندار گلستان با بیان اینکه استان بزرگترین تولید کننده دانه‌های روغنی کشور است، افزود: بالغ بر ۵۰ درصد تولید کشور در استان انجام می‌شود اما متأسفانه سهم استان در ارزش افزوده این زنجیره در کشور بسیار ناچیز است.

کد خبر 713779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.