فعالیت اقتصادی نباید باعث تخریب محیط زیست شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه پایدار در کشور ما چهار راهبرد اصلی دارد و در کنار فعالیت‌های اقتصادی نباید شاهد تخریب محیط زیست، تغییر کاربری اراضی و مصرف غیربهینه انرژی باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی در بیست و چهارمین همایش ملی صنعت سبز اظهار کرد: توسعه پایدار در کشور ما چهار راهبرد اصلی دارد و در کنار فعالیت‌های اقتصادی نباید شاهد تخریب محیط زیست، تغییر کاربری اراضی و مصرف غیربهینه انرژی باشیم.

وی افزود: قوانین بسیار زیاد و ارزنده‌ای در حوزه حفاظت از محیط زیست داریم، همچنین از ادوار گذشته تکالیف انباشت شده بسیاری نیز وجود دارد که همین مسئله کنترل شرایط زیستی را در کشور سخت‌تر کرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: مجبور و ناگزیر هستیم که راهکارهای بهتر و علمی‌تری را پیدا کنیم زیرا تغییرات اقلیمی هم به این مسائل دامن زده و شرایط را دشوارتر کرده است.

وی ادامه داد: امروز تمام صاحبان صنایع که در این جلسه حضور دارند، باور دارند که زیست بهتر برای فرزندانمان منوط بر رعایت قواعد زیست محیطی است.

حشمتی تصریح کرد: پایش‌های سالانه ما از جمله عملکردهای اصلی ما در سطح کشور است که در نهایت می‌تواند به اخطار پیگیری و پلمب شود، اما تا چه زمانی می‌توانیم با قوانین و تحکم، محیط زیست را حفظ کنیم، لذا باید چاره فرهنگی برای این چالش مد نظر قرار گیرد.

وی خطاب به صاحبان صنایع سبز گفت: در شرایطی که کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد، شما صاحبان صنایع توانستید با استفاده از توان علمی داخلی مسائل علمی پیرامون صنایع خود را توسعه دهید و رعایت محیط زیست نیز باید یکی از این مولفه‌ها برای تمام صنایع باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در سال ۹۷ شاخص‌های تعیین صنایع سبز تغییر یافت و با توجه به مسائل روز، این شاخص‌ها تعیین شد، در سال ۱۳۸۴ برای نخستین بار توانستیم واحدهای صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم و این امر برای واحدهای معدنی نیز در سال ۹۹ محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در همایش سال جاری ۳۰۵ واحد متقاضی دریافت لوح سبز شدند، بیان کرد: از بین این تعداد ۲۱۴ واحد صنعتی، ۸۱ واحد خدماتی و ۱۰ واحد معدنی بودند، از این میان، ۳۳ واحد حائز دریافت لوح سبز شدند که ۲۴ واحد آن صنعتی، هشت واحد خدماتی و یک واحد معدنی بودند، همچنین علاوه بر این ۳۳ واحد، چهار واحد برگزیده دارای بهترین شرایط بودند که جز واحدهای برگزیده هستند.

حشمتی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ درصد از متقاضیان توانستند لوح صنعت سبز را دریافت کنند، خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی مانند مدیریت انرژی، پسماند، تولید محصول سبز و ایجاد واحدهای بهداشت و محیط زیست از جمله مؤلفه‌های اصلی سازمان در بررسی این واحدها بود.

کد خبر 713062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.